Audi Q7-utfordreren heter CX-9

På samme måte som Audis store SUV utfordrer også Mazda CX-9 den firkantete SUV-tradisjonen. Her prioriteres sporty og elegante linjer slik som på lillebror CX-7.

Vis mer

Audi Q7-utfordreren heter CX-9

  1. Fotoalbum
Vis mer


En sportsbils sjel - det er hva Mazda ønsker at også de store og praktiske familiebilene deres skal ha. Både CX-7 (se lenke til egen artikkel nederst), og nå denne CX-9, representerer til fulle denne tankegangen som Mazda håper skal hjelpe til å vinne kundegruppenes gunst. Kundegruppene er, ifølge Mazda, unge par og moderne familier. Bilen skal også passe bra for par med store barn som har en aktiv livsstil.

Livsstilsbil

Mazda mener dette er en bil man kan både trenge og ønske å eie. Dynamisk utseende og egenskaper skal gå hånd i hånd med de praktiske sidene. Kupéen har tre seterader og det skal være tilstrekkelig plass til syv voksne personer ombord. Praktisk nedfellbare seter - ved hjelp av en stropp skal setene med et håndgrep både kunne felles ned og reises igjen - er en del av standardutførelsen. Lastegulvet skal kunne bli helt flatt og det skal være brukbart med bagasjeplass også når tredje seterad er i bruk. Slik Mazda uttrykker det etterstrebes tilfredsstillelsen man ellers bare oppnår med vesentlig dyrere biler; man skal være stolt av å eie en CX-9.

Vis mer


Stor og sterk

Når det gjelder ren og skjær størrelse er bilen direkte sammenlignbar med Audi Q7. Den er nemlig hele 507 centimeter lang, 194 centimeter bred og 174 centimeter høy og er dermed så og si like ruvende i terrenget som kjempen fra Ingolstadt, og særlig med 20-toms felger, som er standard på høyeste utstyrsnivå, er CX-9 et imponerende syn.

Vis mer
Vis mer


Mazda CX-9 kommer i første omgang med en 3,5 liters V6 motor med en 6-trinns automatgirkasse, og kan fås med både forhjulsdrift og firehjulsdrift. Sistnevnte er av typen Mazda Active Torque Split med en elektronisk styrt kobling til bakre differensial for å fordele opptil 50% av drivkraften til bakhjulene når forholdene tilsier det. Generelt skal bilen ifølge Mazda være mer personbilaktig enn SUV-aktig å kjøre. Bakre hjuloppheng er av flerarmstypen, fjæringsveiene er relativt korte og krengningshemmere skal hjelpe på kjøreegenskapene. ESP (antiskrens) med antispinn er standard (DSC/TCS på Mazda-språk), og kompletteres av et elektronisk anti-velt-system.

Modellen vil i første omgang lanseres i USA, og både CX-7 og CX-9 slik de har vært vist så langt, har vært spesielt tilpasset det amerikanske markedet. Muligvis ser Mazda an lønnsomheten på den andre siden av Atlanteren før bilene lanseres her, slik tilfellet var med Nissan Murano som nå selges i en del europeiske markeder.

  • Store bilder finner du her.
  • Les om "lillebror" Mazda CX-7 her.
  • Her finner du mer Mazda-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder