<b>DUELL:</b> To nye SUV-konger. Men hva om man bare kan velge én. Hvilken? Foto: Jamieson Pothecary
DUELL: To nye SUV-konger. Men hva om man bare kan velge én. Hvilken? Foto: Jamieson PothecaryVis mer

Audi Q7 og Volvo XC90 i duell

De er nye, de er store, de er lekre og de er ettertraktet. Bli med når vi kårer den beste av premium-SUV-ene Volvo XC90 og Audi Q7.

1997 var året som snudde opp ned på premium-merkenes modellutvalg. Da introduserte Mercedes sin første SUV – ML.

Konkurrentene fulgte nøye med, og i 2002 presenterte de sin sjuseters premium SUV – XC90 – med et trygt og folkelig tilsnitt.

Audi lot vente på seg, og først i 2006 lanserte de Q7, men til gjengjeld var det en bil som tydelig var lenge etterlengtet. Interessen var enorm.

I år lanserer både Volvo og Audi nye generasjoner av disse premium-SUV’ene, og vi har testet nykommerne mot hverandre. Heng med.

VOLVO XC90

Svensk Kina-sjokk

Det var en genistrek av Volvo å lansere XC90 i 2002. Da var det klart at SUV-markedet virkelig var noe å satse på, og svenskene var smarte nok til å gjøre bilen stor nok til å romme sju seter. Sikkerheten hadde som alltid topp prioritet, men ulike kvalitetsproblemer varte i flere år før Volvo klarte å rydde opp. I 2010 kjøpte kinesiske Geely bilprodusenten fra amerikanske Ford, som hadde vært inne på eiersiden i 11 år.

Her finner du ALT om XC90

I stedet for å flagge ut alt og lage billige kinakopier, har Geely vært smarte nok til å la svenskene utvikle bil på egenhånd. Med kinesiske penger i ryggen kan vi kjapt fastslå at Volvo har truffet innertier med XC90s nye utseende. Eierskifte forsinket produktuviklingen, derfor har det gått hele 13 år før generasjon to endelig er på plass.

Bakfra er formen noe mykere, men likheten er slående med forrige modell. Forfra strutter den av selvtillit med høy snute og maskuline trekk. LED-lyset i frontlyktene er inspirert av Tors hammer og hjulbuene samt kanaler er trukket i grov, svart plast. Ikke alle liker det, men det er ekstrautstyr og kan enkelt droppes.

Vårt første møte med XC90

FREKK: Volvo har fått et design som er frekt og den vekker oppsikt. Foto: Jamieson Pothecary
LIKHETER: Designen på nye XC90 er tro sitt opphav. Foto: Jamieson Pothecary
LINJELEKKERT: XC90 har en førerplass hvor det er lett å trives, med god ergonomi og er lettfatterlig på alle måter. Foto: Jamieson Pothecary
STORSLAGENT: Skjermen er stor, er intuitiv, og har smarte løsninger. Foto: Jamieson Pothecary
VELG SELV: Både XC90 og Q7 kan leveres med konfigurerbart display i instrumentpanelet. Foto: Jamieson Pothecary
AKSEPTABEL: I XC90 er det akseptabel plass selv i tredje seterad, både til bein og hode. Foto: Jamieson Pothecary
TRANGT: Å komme seg ut fra tredje seterad kan være en øvelse i seg selv. Foto: Jamieson Pothecary
EN HAMMER: Formen på LED-stripen som deler hovedlyktene på XC90 skal være en nordisk signatur og forestille Thors hammer. Foto: Jamieson Pothecary

Se flere bilder av Volvo XC90:

Praktisk

Plass og praktisk nytteverdi står fortsatt sentralt hos Volvo. Med alle seter i bruk tar bagasjerommet 314 liter, noe som øker til 692 liter med fem seter i bruk og til 1868 liter med kun forsetene i bruk. De bakerste setene kan brukes av personer under 170 cm, men voksne har det ikke godt der på lengre turer. Volvo har tenkt på barna, og har trukket de bakerste setene inn mot midten. Hver bakseterad er også plassert høyere enn forsetene for å bedre utsynet.

Forsetene er virkelig blitt gode og skinnet er mindre glatt enn hva Volvos seter var kjent for tidligere. Hele interiøret er generelt oppgradert for å ta steget opp til de beste premiumbilene i klassen, noe de etter vår mening absolutt har klart. Alle materialer og design er veldig forseggjort, selv om vi hadde foretrukket mer oppbevaringsplass mellom forsetene. Fullt så praktisk er heller ikke den brede dørterskelen som buksebeinet lett treffer når du skal ut av bilen med skitten bukse som resultat.

Forhenværende konsernsjef Stefan Jacoby var meget opptatt av å forenkle betjening og brukerløsninger, derfor har Volvo fjernet de fleste knapper og lagt betjeningsfunksjonene inn i berøringsskjermen. Ideen er god, men ulempen er at det er vanskelig å operere de ulike funksjoner straks bilen er i bevegelse. Tendensen er at vi gjerne treffer alle andre knapper enn de vi skal, og skjermen ender med å stjele uforsvarlig mye oppmerksomhet.

Les også: Alle XC90 tilbakekalles

Kun 4-sylindre

For noen år siden ble det klart at Volvo heretter kun skal ha to motorer – en 2-liters dieselmotor og en 2-liters bensinmotor. Begge med fire sylindre. Disse kan tilpasses ulike klasser med ulik effekt. Vår bil har dieselmotoren D5 med 225 hestekrefter. Dreiemomentet ligger på 470 Nm ved 1750 omdreininger.

0-100 km/t er oppgitt til 7,8 sekunder og toppfarten skal ligge på 220 km/t. CO2-utslippet er oppgitt til 152 g/km, mens snittforbruket oppgis til 0,58 l/mil. Her er vi ved et av Volvoens virkelig svake punkt målt mot konkurrentene. For alskens turboer kan ikke endre faktumet at bilen kun har fire sylindre.

Det gir hardere motorgange og svakere prestasjoner. Det er så vi savner 50 hester og minst én sylinder. Men det er lite å gjøre med. Alternativet kan være den 400 hk-sterke plug-in hybrid-modellen XC90 T8. Den nye 8-trinns automatkassen gjør heldigvis en milevis bedre jobb enn de gamle 6-trinnskassene.

I utgangspunktet gunstig, men så …

Målt i kroner og øre har Volvo tradisjonelt ligget et stykke under sine tyske konkurrenter. Det er tilfellet også denne gang, men du verden så liten forskjellen er blitt. Prisen begynner på 781 000 kroner for innstegsmodellen D5 med utstyrsnivå Kinetic. Men vår bil er utstyrt to nivåer over – Instricption – og dermed er startprisen 856 000 kroner.

Bør du kjøpe en brukt av utgående modell?

Da er utstyr som skinn, elektisk førersete, kollisjonsvarsling med nødbrems, adaptiv cruise control, filskiftevarsler og mye mer standard. Men ekstrautstyr må til også her, og Volvoen er nedlesset med en rekke utstyrspakker. Luftfjæring, Bowers & Wilkins-stereo, Rugged luxury styling set (de grove plastlistene rund baut), teknikkpakke og mye mer utgjør utstyr for til sammen 318 915 kroner.

Totalpris er derfor 1 174 915 kroner.

Når oppgitt forbruk ikke stemmer med virkeligheten

AUDI Q7

Perfektsjonisten

Flere år etter at Volkswagen hadde lansert sin grovkalibrete offroad-SUV, Touareg, og Porsche hadde holdt på like lenge med sin sports-SUV Cayenne, var det i 2006 endelig tid for Audi å presentere sin første SUV. Q7 er bygget på samme plattform og fabrikk som sine slektninger, og tanken var at den skulle plasseres midt i mellom Cayenne og Touareg. Men den endte med et lite mageplask. I hvert fall om vi skal dømme etter utseendet. Det noe mastodont-aktige ytre var ikke lett å svelge selv for svorne Audi-tilhengere.

Her er vår første test av Q7

Derfor er det med stor interesse vi har gått spente og ventet på nye Q7. Tyskerne har gått svanger med nykommeren i uvanlig lang tid, og det er kanskje ikke så rart? De vil det skal være perfekt når den først kommer. Derfor gikk det nok et skuffelsens sukk, eller gjesp om du vil, gjennom salen da generasjon to først ble vist tidligere i år. For Q7 er ikke blitt veeeldig spennende.

Fronten er stor og massiv med en tøff hexagongrill, eller single frame, som Audi kaller den. Men det er akkurat som om proporsjonene ikke passer helt. Den ser liksom ut som den er presset inn i fronten på bilen. Størrelsen på bilen er riktignok krympet litt her og der. Q7 er blitt 3,7 cm kortere, 1,5 cm smalere, men 1 cm høyere. Sammen med skarpe linjer ser bilen mer kompakt og solid ut. Markante horisontale linjer skal også bidra til et visuelt bredere utseende.

Ryktene går: Her er Audi Q8

STOR: Selv om Q7 er stor, så er høyden moderert sammenlignet med forgjengeren. Foto: Jamieson Pothecary
TYPISK AUDI: Familietrekkene fra den ene Audi til den andre er umisskjennelig. Men ergonomien er god, og det er lett å finne godfølelsen. Foto: Jamieson Pothecary
Volvo XC90 2015, BMW X5 2015, Audi Q7 2015 Foto: Jamieson Pothecary
PEKEPLATE: Audi har en pekeplate der du kan skrive med en finger hva du er ute etter. Foto: Jamieson Pothecary
STORSINNET: Også Q7 kan by på god plass for de bakerste passasjerene. Du gjør likevel klokt i å prioritere de minste bakerst. Foto: Jamieson Pothecary
VELKOMMEN: Det er lett å komme til den bakerste seteraden, når andre rad kan flippes opp som i Q7. Foto: Jamieson Pothecary
Foto: Jamieson Pothecary
Foto: Jamieson Pothecary
LYSPAKKER: Begge bilene kan leveres med forskjellige lyspakker. Foto: Jamieson Pothecary

Se flere bilder av Audi Q7:

Godt med plass

Reduserte ytre mål til tross, den er blitt enda romsligere innvendig. Bagasjerommet tar nå fra 295-, 770- eller opptil 1995 liter. Alt avhengig om du har sju, fem eller to seter i bruk. Adkomsten til bakerste seterad er forbausende god ved at andre seterad vippes helt fram.
Tredjeseterad betjenes forresten elektrisk opp og ned. Fancy!

Andre seterad er også et bra sted å sitte. Ryggen er regulerbar og setet kan lengdejusteres. Foran i kupeen er det blitt veldig rent og pent, selv om bilen har flere knapper enn du finner i XC90s kupé. Ergonomien er på topp, men alle løsninger er så grundig gjennomtenkt at det nesten bikker over til å bli kjedelig. Vi kunne forresten også ønske oss flere justeringsmuligheter på forsetene.

-Her er det like sterilt som på et tannlegekontor, kommenterer redaktør Stensrud idet han stiger ut av bilen, og han har helt rett.

Selv om det meste på Q7 virker i overkant veloverveid, finner vi oss ikke helt til rette med den store berøringsmatten som er koblet til det tradisjonelle MMI-systemet. Du kan fortsatt betjene det via fire knapper og et hjul. Men når du kan skrive destinasjoner med fingeren på berøringsmatten eller skrive inn hvilken radiokanal en skal lytte til, tar det for mye oppmerksomhet fra kjøringen.

Trodde du Q7 Hybrid var noe nytt? Dette skrev vi i 2005

Tre år senere: Audi dropper Q7 hybrid

4-hjulsstyring

«Forspranget ligger i teknikken», er slagordet til Audi gjennom mer enn 30 år. Q7 imponerer med mye bra teknikk, blant annet firehjulsstyring. Dette er noe japanerne drev på med for evigheter siden, men det fungerer bra når bakhjulene svinger motsatt vei i lave hastigheter. Plutselig oppleves den digre bilen temmelig nett når du skal smette inn og ut av trange smug. Du sparer én meter svingradius.

Nedskalering i praksis: 12 sylindre er historie

Størrelsen til tross, så oppleves heller ikke Q7 som en for stor bil. En slankekur har kuttet drøyt 300 kilo uten at den er blitt sportslig av den grunn. Men den er meget gjennomført og solid også når det kommer til kjøreegenskaper. Doble sidevinduer bidrar dessuten til et usedvanlig lavt støynivå og V6-motoren byr på imponerende prestasjoner. 3-liter dieselen yter 272 hk som byr på 600 Nm dreiemoment. 0-100 km/t går unna på 6,5 sekunder og toppfarten er 234 km/t. Snittforbruket er oppgitt til 0,59 l/mil og CO2-utslippet skal være 159 g/km. Q7 oppleves som bjørnesterk, noe hengervekten på 3500 kilo bekrefter.

Straks temaet dreier seg om økonomi, blir det tøffere for Q7. I år er den nemlig kun tilgjengelig med store motorer – denne motoren og en 3-liters bensinturbo-motor. En nedtrimmet utgave av vår bil med 211 hestekrefter ventes å bli bestselgeren, når den dukker opp neste år. Ved inngangen til 2016 kommer også en spennende ladbar hybrid-utgave med dieselmotor og 56 km elektrisk rekkevidde. Den vil trolig også fenge norske bilkjøpere. Enn så lenge koster Q7 3,0 TDI fra 939 000 kroner. Men det er kun med fem seter, og det første du må legge til er 30 900 kroner for de to ekstrasetene. Utover det har vår bil S line eksteriør og sportspakke, inkl luftfjæring (til sammen 66 050 kr), ulike assistentpakker, navigasjon osv. Utstyret utgjør totalt 339 390 kroner.

Totalprisen er 1 309 290 kroner, som gjør den til testens dyreste.


Testresultat

Volvo XC90 D5

Stor og romslig, komfortabel og velkjørende samt gunstigere priset enn konkurrenten.

Komplisert touch screen-løsning, ikke rask nok automatkasse.

Testresultat

Audi Q7 3,0 TDI

Sterk motor, gjennomførte løsninger og bra med utstyrsmuligheter.

Kjedelig lik forgjengeren, klinisk følelsesløs og stive priser.




Tekniske spesifikasjoner:
 Audi Q7 3,0 TDIVolvo XC90 AWD D5 Inscription
   
Kostnad  
Pris969.900 kr856.000 kr
Pris testbil1.309.290 kr1.174.915 kr
Garanti5 år/rust 12 år5 år/rust 12 år
Serviceintervall30.000 km30.000 km
Pris hovedserviceca. 7.490 krca. 11.000 kr
   
Ytelse  
MotorV6 dieselR4 diesel
Volum ccm/hk2.967/2721.969/225
Dreiemoment/omdr.600 Nm/1500-3000470 Nm/1750
Toppfart km/t234 km/t220km/t
0-100 km/t6,5 sek7,8 sek
   
Forbruk  
Forbruk by/land/blandet0,64/0,56/0,59 l/milblandet 0,58 l/mil
CO2-utslipp gram/km153 g/km152 g/km
   
Teknisk info  
Girkasse8-trinns automat8-trinns automat
DrivhjulAlleAlle
Lengde/bredde/høyde505/197/174 cm495/201/176 cm
Akselavstand299 cm298 cm
Bagasjevolum295/770/1.995 liter314/692/1.868 liter
Tankvolum85 liter71 liter
Egenvekt2.060 kg1.963 kg
Dekk285/45 R20275/35 R22
Kollisjonsputer87
Hengervekt3.500 kg2.400 kg
Bakkeklaring17-24 cm23,7 cm