Dette er en ukrasjet Audi Q7.
Dette er en ukrasjet Audi Q7.Vis mer

Audi Q7 med fem stjerner likevel - i USA

Vi kunne nylig melde at Audi Q7 ikke greide mer enn fire av fem stjerner i Euro NCAPs kollisjonstest. Audi svarer nå med å vise til fem stjerner og toppscore i amerikanske tester. Hva skjer?

SIKKERHET: Filosofiforskjeller mellom Europa og USA brukes for alt det er verdt i bilindustrien, enten det nå er drivstoff eller sikkerhet. Mens diesel overtar i Europa, er det som kjent nesten bannlyst i USA. Det har blant annet enkelte norske importører vært spesielt flinke til å fremheve i forbindelse med den nye CO2-baserte avgiftsomleggingen som i stor grad favoriserer dieselbiler.

Q7 med fem US-stjerner

Amerikansk krasjtest over - og tilsvarende europeisk krajstest under. Vis mer
Er det så enkelt som hvite biler i unaiten og svarte biler her hos oss? Vis mer


Og i følge en melding fra Audi i går, har amerikanske National Highway Transport Safety Administration (NHTSA) nylig gitt Audi Q7 maksimal rangering på fem stjerner i både front- og sidekollisjonstester.
Og når begynte Audi å henvise til amerikanske sikkerhetsmyndigheter? kan du spørre om. Det kan de, for alt vi vet, ha gjort lenge. Men de hadde likevel et akutt behov for det akkurat nå, etter det siste fra Euro NCAP.
For Euro NCAP har det siste tiåret bygget seg opp som en svært viktig institusjon for passiv bilsikkerhet i Europa. Alle bilprodusenter med respekt for seg selv henviser til sin stjernescore hos Euro NCAP. Og alle, både produsenter og kunder, forventer nå mer eller mindre som default at nye premiumbiler skal oppnå maksimalt stjernetall.

Fire euro-stjerner er krise

Men for ikke lenge siden gikk Toyota på en sur en, da deres nye RAV4 ikke klarte mer enn fire av fem stjerner. Og sannelig gikk ikke digre Audi Q7 på en frontsmell også, da septemberresultatene ble presentert. Dårlig sveisearbeid og flere svake detaljer sørget for fire stjerner - når som sagt absolutt alle hadde forventet fem av den digre, luksuriøse bilen.
Så viktig som Euro NCAP-resultatene har blitt i markedsføring, er dette selvsagt en skikkelig krise. Spesielt for en bil hvor kjøperne tar det som en selvfølge - en del av prisen de betaler - at det oppnås beste rangeringer i alle sammenhenger. Og spesielt når kritikken går på så grunnleggende ting som kvaliteten på sveisearbeidet. Audi har forsikret Euro NCAP at de nå har sikret kvaliteten på de nevnte sveisearbeidene, men da var stjerne allerede tapt.

Sikker likevel

Amerikansk sidekollisjon over - og europeisk sidekollisjon under... Vis mer
Vis mer


Men Audi kan selvsagt fortsatt hevde at Q7 er en sikker bil. Den beste ryggdekningen har de altså funnet hos amerikanske National Highway Transport Safety Administration (NHTSA). Amerikanerne, som blant annet publiserer krasjtester fra tilbake til 1990, opererer med et klassifiseringssystem som angir stjerner i frontkollisjonstest (separat for fører og passasjer), sidekollisjonstest (separat for fører og passasjer) og dessuten veltetest.
Nå gir NHTSA altså Q7 fem av fem stjerner i begge kollisjonstestene, og fire stjerner i veltetesten. Det er forøvrig ingen sammenliknbare biler som oppnår bedre enn firestjerner på veltetesten. I tester av 2007-modeller er Q7 for øvrig i godt selskap med femstjerners-biler som Hummer H3 og Hyundai Santa Fe med flere. Mens NHTSA for eksempel gir både Toyota RAV4 og Volvo XC90 en stjerne i minus for passasjersikkerhet ved frontkollisjon.

Sikkerhetssjonglering?

Volvo var tidlig ute med sikkerhetsbelte. Merk at de den gang verken hadde hodestøtter eller pasasjerseter... Vis mer


Hva vi kan vi lære av dette? Det første er vel å minne oss selv om at denne type krasjtester er standardisert, mens enhver krasj er unik. Det betyr at Euro NCAP og NHTSA i beste fall kan angi et slags sikkerhetsnivå for bilene, og definitivt ingen fasit.
Bak de enkle stjerneneangivelsene finnes det for øvrig et langt mer nyansert poengsystemsystem som det er verdt å kikke på - og vurdere opp mot sin egen atferd og behov. Som DinSide Motor har skrevet tidligere gir for eksempel Euro NCAP blant annet poeng for kvaliteten på setebeltevarsleren. Resultatet av det er blant annet at to akkurat like sikre biler i krasjtesten likevel kan få henholdsvis fire og fem stjerner.

Sjekk flere kilder

Er du genuint interessert i hvilket sikkerhetsnivå bilen din har, kan du gjerne studerer resultatene som eventuelt foreligger både fra NCAP, Folksam (se link til artikkel "De sikreste bilene" under), og NHTSA med flere. Merk selvsagt at bilene i sistnevnte tester er amerikanske versjoner, og ikke uten videre identiske med bilene med samme navn som selges i Europa.

Og helt til slutt kan vi minne om at høyt sikkerhetsnivå i en bil ikke alene reduserer faren for ulykker og skader - det forutsetter at du som fører fortsetter å være like risikobevisst som før. Nyere amerikansk forskning antyder sterkt at resultatene av kjøretøyenes økende sikkerhetsnivåer de siste årene er spist opp av mer slurvete trafikkadferd.

  • De siste Euro NCAP-resultatene.
  • De sikreste bilene: Full oversikt