Audi Q7 klarte ikke den femte stjernen

Svakt sveisearbeid ødelegger for Audi Q7, som må nøye seg med fire NCAP-stjerner. Også Mazda 3 mistet den femte stjernen, i motsetning til B-klasse, C4 Picasso og Galaxy.

Vis mer

Audi Q7 klarte ikke den femte stjernen

  1. Store kollisjonsbilder


BMW X5 og Volvo XC90 klarte det allerede i 2003. Volkswagen Touareg klarte det i 2004. Audi Q7 derimot, klarte ikke å hale i land den femte stjernen da bilen nylig ble kollisjonstestet hos Euro NCAP.

Riktignok fikk bilen 18 poeng - full pott - i sidekollisjonstestene. Men da bilen gjennomgikk frontkollisjonstesten, viste det seg at Q7 sviktet på flere områder. Euro NCAP opplyser at dårlig sveisearbeid førte til sprekkdannelse i fotbrønnen. Blant annet løsnet sveisene som forbinder fotbrønnen med torpedoveggen og A-stolpene. I tillegg mener Euro NCAP at rattstammen og rattjusterings-spaken kan utgjøre en potensiell risiko for førerens knær og lår. Dermed måtte Q7 klare seg med 12 av 16 poeng i frontkollisjonstesten.

Kun 30 poeng

Vis mer


Det som gjør det hele ekstra pinlig, er at Audi heller ikke fikk godkjent bilens akustiske setebeltevarslere. Beltevarslere utløser vanligvis ekstrapoeng, men Q7-varianten tilfredsstiller ikke Euro NCAPs krav til lydstyrke. Audis prestisje-SUV måtte dermed nøye seg med 30 poeng sammenlagt, noe som nok har skapt heftige diskusjoner bak lukkede Audi-dører.

39 barnepoeng

Heller ikke når det kommer til barnebeskyttelse har Audi noen grunn til å være spesielt fornøyd med seg selv. Riktignok oppnådde bilen 39 poeng. Dette er en relativt høy poengsum og kvalifiserer til fire av fem stjerner. I vår oversikt over samtlige resultater finner vi imidlertid flere eksempler på biler som har oppnådd både 40, 41, 42 og 43 poeng. Med tanke på hvor kostbar og stor denne bilen er, burde man kunne forvente at Audi Q7 gir svært høy sikkerhet mot påkjøring fra siden.

Audi får forøvrig også kritikk for mangelfull merking. I hvert fall mener Euro NCAP at foreldre burde fått klarere advarsler mot å plassere barneseter i fremre passasjersete.

Mazda 3: 33 poeng - men bare fire stjerner

Vis mer


Mazda 3 oppnådde nøyaktig samme poengsummer som Audi Q7 i front- og sidekollisjonstestene; 12 og 18. Men i motsetning til Audi fikk Mazda godkjent sine akustiske setebeltevarslere, noe som utløste tre tilleggspoeng. Det betyr at Mazda 3 totalt sanket inn 33 poeng, noe som i utgangspunktet kvalifiserer til fem stjerner.

I juni 2003 strammet imidlertid Euro NCAP inn kravene for å tildele fem stjerner. Heretter måtte en bil oppnå minimum 13 poeng i både front- og sidekollisjonstestene. Fordi Mazda 3 og Audi Q7 kun fikk 12 poeng i frontkollisjonstesten, mister de muligheten til å skryte av fem stjerner - uansett antall tilleggspoeng. Mazda 3 fikk 32 poeng og 3 stjerner i barnebeskyttelsestesten.

Ford Galaxy: 35 poeng - fem stjerner

Vis mer


De tre andre bilene som ble testet i denne omgangen gjorde det alle svært godt. Aller best gikk det for Galaxy, som oppnådd 15 av 16 poeng i frontkollisjonstesten og full score i sidekollisjonstesten. Galaxy fikk i tillegg 37 barnebeskyttelsespoeng, noe som gir 4 stjerner.

Dette er svært gode resultater. Det er imidlertid interessant å merke seg at lillebror S-Max, som aller første bil, oppnådde full score i både front- og sidekollisjonstestene. S-Max klarte i tillegg 39 barnepoeng - to mer enn Galaxy.

Citroën C4 Picasso: 35 poeng - fem stjerner

Vis mer


S-Max-konkurrenten Citroën C4 Picasso gjorde det like godt som S-Max i hovedkollisjonstestene (15+18 poeng), men måtte nøye seg med 35 barnepoeng. Grensen for fire stjerner går ved 37 poeng og C4 Picasso endte dermed opp med tre "barnestjerner".

Mercedes-Benz B-klasse: 34 poeng - fire stjerner

Vis mer


Mercedes-Benz B-klasse klarte akkurat 37 barnepoeng og klarte dermed fire "barnestjerner". I tillegg fikk B-klasse full pott i sidekollisjonstesten. Mercedes-Benz måtte imidlertid ta til takke med 13 poeng i frontkollisjonstesten. Fordi beltevarslerne ifølge Euro NCAP var støyende nok, klarte imidlertid likevel Mercedes-Benz å redde den femte stjernen.

Ikke fotgjengervennlige

Når det kommer til fotgjengervennlighet er det imidlertid ingen av de fem produsentene som har noen grunn til å briske seg. Samtlige biler endte opp med bare to av fire oppnåelige stjerner. Den "minst slemme" av bilene er C4 Picasso, som fikk 16 av 36 poeng. Den mest fotgjenger-fiendtlige bilen ble B-klasse, som kun ble tildelt 12 poeng.

  • Store kollisjons-bilder finner du her.
  • Relaterte artikler:

  • De sikreste bilene: Full oversikt
  • Barn i bil: De sikreste bilene