Audi Q5 offisiell

Q5 blir Audis andre SUV og et etterlengtet bidrag i klassen for kompakte premiumSUVer.

«Mest interessant her i Norge blir kanskje 2.0 TDI med 170 hester...»


Det har lenge vært ventet at Audi skal komme med en lillebror til gigantiske Q7. En konkurrent til BMW X3, Volvo XC60 og Mercedes GLK. Førstnevnte er en relativt gammel bil, mens de to siste ennå ikke har kommet på markedet. Dermed blir det frisk konkurranse i det relativt nye segmentet for kompakte premiumSUVer.

Liten Q7

Vis mer

Audi Q5 offisiell

  1. Store bilder
Vis mer


Audis bidrag overrasker ikke. Designen er typisk Audi med en velkjent front og i det hele tatt ganske Q7-like linjer. I profil minner den kanskje litt om fetter Volkswagen Tiguan også, men for øvrig er det lite som er felles mellom disse bilene. Q5 er for eksempel en god del lengre enn Tiguan, og blant de større i klassen med sine 463 centimeter.

Rent teknisk baserer Q5 seg på nye A4 og A5. Det betyr langsmontert motor og ekte Quattro med 60 prosent av kreftene på bakhjulene. Akselavstanden er dessuten betydelig lengre enn den man finner i Tiguan, nemlig 281 centimeter.

Tre motorer

Motorene er stort sett velkjente fra før. På bensinsiden blir det kun ett alternativ, nemlig turboladde 2.0 TFSI med 211 hester og 350 newtonmeter. Med denne motoren gjør Q5 0-100 på 7,2 sekunder og har et blandet forbruk på 0,85 liter per mil.

Mest interessant her i Norge blir kanskje 2.0 TDI med 170 hester og også den med 350 newtonmeter. Forbruket ligger da på 0,67 liter per mil og 0-100 går på 9,5 sekunder.

Størst og sterkest er 3.0 TDI med 240 hester og 500 newtonmeter. Med denne V6eren om bord går 0-100 unna på imponerende 6,5 sekunder, i følge Audi. Forbruket ligger da på 0,77 liter per mil.

To girkasser

Vis mer


En sekstrinns manuell girkasse er standard på 2.0 TDI, men til de to andre motorene følger det med en syvtrinns dobbelkløtsjgirkasse med det etter hvert ganske innarbeidede navnet DSG, eller S-tronic som Audi kaller den.

Justerbar

Q5 blir tilgjengelig med Audi Drive Select som betyr at du kan velge mellom tre ulike kjøreprogrammer med varierende betoning av sportslighet og komfort. En fjerde modus som kan innstilles individuelt er også tilgjengelig dersom du kjøper informasjonssentralen MMI. Systemet regulerer en rekke parametre og styrer for eksempel støtdempernes hardhet og sørger for at styringens utveksling kan forandres kontinuerlig. Sistnevnte er ganske spesielt og et klart svar på BMWs Active Steering.

Interiør

Vis mer


Innvendig er ting ganske likt som i A4 og A5, og vi regner med at kvalitetsfølelsen i interiøret blir blant de aller beste i klassen. Baksetet regner vi med blir relativt romslig takket være den relativt sjenerøse akselavstanden. Som tilvalg finnes også en flyttbar bakseterad som kan reguleres opptil 10 centimeter i lengderetningen. Bagasjerommet rommer for øvrig 540 liter.

Til høsten

Audi Q5 får sin debut på en bilutstilling i Beijing og kommer til Norge i oktober. Da vil den trolig koste fra et sted rundt 530.000 kroner, altså trolig litt mer enn erkekonkurrenten X3 2,0d.

  • Store bilder av Audi Q5.
  • Her finner du mer Audi-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder