Audi Q5 nærmer seg

Ifølge den norske Audi-importøren vil Audi Q5 vil være på plass i Norge senhøsten 2008. Importøren lover at Q5 vil bli tilgjengelig med en moderat dieselmotor under panseret.

Audi har i løpet av det siste året lansert en rekke nye bilmodeller. I fjor sommer kom A6 Allroad og S6-utgaven av A6. På høstparten 2006 kom TT Coupé og våren 2007 kom roadster-utgaven. Omtrent samtidig lanserte Audi sin første sportsbil med midtmontert motor - R8. Og denne sommeren introduserte Audi sin nye kupé - A5.


Ny A4 i år

Det kommende året blir nok ikke like hektisk når det kommer til modell-lanseringer. Men selv om Audi sannsynligvis ikke vil introdusere like mange nye modeller, blir det spennende å følge Audi, som helt siden 1998 har vært blant Norges syv mest populære bilmerker. Det er nemlig ikke så lenge til Audi skal bytte ut sin viktigste modell - A4. Neste generasjon A4 vil få verdenspremiere på Frankfurt-messen i september og sedan-utgaven vil bli introdusert på tampen av inneværende år. A4 Avant, som med norske øyne er den mest interessante utgaven, vil sannsynligvis være på plass våren 2004.

Større enn X3

Vår samarbeidspartner Automedia tenker seg at Audi Q5 vil se omtrent slik ut. Bildet er manipulert. Vis mer

Audi Q5 nærmer seg

  1. Store bilder

Hva med deg?

Hvilken bil ville du ha valgt? (Avsluttet)
Audi Q5(65%) 5645
BMW X3(23%) 2013
Land Rover Freelander(12%) 1048
Avstvemningen er ikke styrt og reflekterer kun lesernes egne meninger.


Men i dag skulle det altså dreie seg om Audi Q5, Audis andre SUV. I motsetning til storebror Q7, som er en voldsomt stor syvseter, vil Q5 bli en femseter med mer moderat fremtoning. Det betyr selvsagt også at Q5 vil bli en langt rimeligere bil enn Q7, som starter på snaue 950.000 kroner. Den norske Audi-importøren vil foreløpig ikke si noe om pris, men demper forventningene ved å informere om at Q5 blir noe større enn BMW X3, som er 457x185 centimeter. X3 vil forøvrig bli en av de mest opplagte konkurrentene, sammen med Land Rover Freelander og kommende Mercedes-Benz GLK.

2.0 TDI og 2.0 TFSI

Q5 vil helt sikkert bli tilgjengelig med en rekke motoralternativer, deriblant V6-motorer. Ifølge Audi-importøren vil den i første omgang komme med en 2,0-liters dieselmotor som yter 170 hestekrefter. Bensinalternativet blir en 2,0-liters TFSI-motor. TFSI-betegnelsen innebærer at vi snakker om en direkteinnsprøytet turbomotor. Audi vil foreløpig ikke offentliggjøre antall hestekrefter for bensinmotorens vedkommende. Vi vet imidlertid at 2.0 TFSI-motoren i dag finnes i en lang rekke Audi-, Skoda- og Volkswagen-modeller i 200-hesters-versjon.

TFSI-motoren vil kunne leveres i kombinasjon med en nyutviklet syvtrinnsutgave av Volkswagen-konsernets DSG-girkasse, som i Audi-sammenheng forøvrig kalles S tronic.

2.0 TDI med 140 hestekrefter?

Automedias spionfotografer knipset disse bildene av en relativt moderat maskert Q5 i de østerrikske alper. Vis mer


Audi-importøren lover imidlertid at Q5 på sikt også vil bli tilbudt med en "mindre" dieselmotor. Vi antar at vi her snakker om Volkswagen-konsernets nyutviklede common rail-motor. Denne har 2,0 liter slagvolum, produserer 140 hestekrefter og vil også bli å finne i Volkswagens nye folke-SUV, Tiguan. Tiguan kommer på markedet allerede i høst.

Den nye common rail-motoren vil dermed erstatte dagens ekstremt utbredte 2.0 TDI-motor, som benytter pumpedyse-teknologi og som finnes i to effektversjoner (140 og 170 hestekrefter)

Basert på A4

Q5 vil i likhet med A5 være basert på den nye A4-plattformen. Dermed snakker vi om en langsmontert motor og torsen-basert firehjulsdrift. Vi antar også at Q5 i likhet med Q7, S4 (med manuell girkasse), RS4, A5, S5, S6 og S8 vil få 40/60 kraftfordeling. Det er heller ikke utenkelig at Q5 vil bli tilbudt med luftfjæring. Noen terrengbil blir nok imidlertid Q5 ikke. Vi regner med at verken differensialsperrer eller lavgirserie vil stå på programmet.

Ned mot 500.000 kroner?

Vis mer


Audi-importøren vil altså foreløpig ikke si noe om pris. Faktum er imidlertid at BMW X3 og Land Rover Freelander i dag starter på henholdsvis 495.000 og 460.000 kroner. Dermed er det naturlig å anta at den norske Audi-importøren vil forsøke å presse innstegsprisen ned mot en halv million kroner med den minste dieselmotoren under panseret.

De første utgavene av Q5 ankommer altså Norge på senhøsten 2008.

  • Store spionbilder finner du her.
  • Her finner du mer Audi-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder