Foto: Jogrim Aabakken
Foto: Jogrim AabakkenVis mer

Audi Q5 hybrid i det blå

Audi har trolig utsatt planene om en hybridversjon av Q5 på ubestemt tid.

Det melder i alle fall en rekke utenlandske medier etter at britiske Autocar har snakket med en kilde sentralt i Audi. Det skjer under fem måneder etter at vi kunne melde at hybridplaner i forbindelse med Q7 var skrinlagt, og at det var Q5 som skulle komme med denne drivstoffbesparende teknologien. Dette kan nå altså vise seg å ikke stemme.

Kollisjonssikkerhet?

Kilden som er sitert i Autocar oppgir sikkerhetsproblemer i forbindelse med kollisjon med nikkelmetallbatteriene som Q5 var ment å benytte. Vedkommende sier at man ikke vil produsere noen hybrid så lenge disse problemene ikke er løst. Forklaringen høres litt merkelig ut all den tid flere biler kjører rundt med slike batterier i dag, deriblant Toyota Prius. Samtidig vet vi også at litiumionbatterier begynner å bli et reelt alternativ for mange. Mercedes S 400 Bluehybrid kommer eksempelvis allerede nå til sommeren med denne typen batterier.

Ikke effektivt nok?

Foto: Jogrim Aabakken Vis mer


Kilden peker også på den manglende effektiviteten i dagens hybridsystemer og hevder at man først og fremst vil konsentrere seg om gjerrige dieselmotorer og lettere karosserier.

Finanskrise?

Dersom disse ryktene skulle vise seg å være riktige, skal man heller ikke se bort i fra at dagens situasjon med lave oljepriser og økonomisk nedgang kan spille en rolle i saken. På den andre siden skulle man tro at en produsent som Audi vil tenke langsiktig og da vet man at miljøteknologi som et hybridsystem etter alt å dømme vil bli viktig i tiden fremover. Vi har dessuten vært i kontakt med den norske Audi-importøren og de kjenner ikke til noen eventulle planer om å droppe Q5 Hybrid.

Liten hybrid

Dersom det likevel skulle vise seg at Q5 Hybrid droppes, har Audi imidlertid et hybridkort til i ermet, men da i en helt annen bilklasse. Lille A1 som er ventet i 2010 kommer også etter alt å dømme som hybridbil.

Audi Q5 Hybrid er i utgangspunktet ventet i 2010.

Foto: Jogrim Aabakken
Foto: Jogrim Aabakken
Foto: Jogrim Aabakken
Foto: Jogrim Aabakken
Foto: Jogrim Aabakken