Nå blir Q5 frekkere, renere og bedre utstyrt.
Nå blir Q5 frekkere, renere og bedre utstyrt.Vis mer

Audi Q5 fornyes

Midtveis i livet er det tid for fornyelse. Det betyr gledelige endringer for Audi Q5.

Tiden går, og nye bilmodeller kommer som perler på en snor. Noen er derimot bare midt i livet og trenger en oppgradering. Audi Q5 er en av disse, en modell som kom på markedet i 2008. Nå blir den fiffet opp, både kosmetisk og teknisk.

Les også: Terningkast 6

Små, men vesentlige

I den senere tid har ikke Audi hatt for vane å skjemme bort kundene med store endringer på splitter nye modeller, langt mindre på biler som bare får en oppgradering. På Q5 har vel heller ikke dette vist seg å være nevneverdig nødvendig, men noen vesentlige detaljer gjør susen.

Små-SUV med 360 hk

Pyntet fremparti

Foran er det grillen som har fått det samme utseendet som Audi nå leverer på de andre nye bilene i linjen. Det betyr skarpere hjørner, samt mer markante stående linjer. Også støtfangerne har fått en lettere modifisering, mens LED-lampene, som fungerer som dagskjørelys, nå omkranser hovedlyktene og gjør Q5 lett gjenkjennelig når du ser den i speilet.

Se mer av den den oppgraderte versjonen:

3. best av tre år gamle biler: Audi Q5
Foto: Audi AG
Foto: Audi AG
Foto: Audi AG
Foto: Audi AG
Nå blir Q5 frekkere, renere og bedre utstyrt.
Nå blir Q5 frekkere, renere og bedre utstyrt.
Foto: Audi AG
Foto: Audi AG
Foto: Audi AG
Foto: Audi AG


5000 radiostasjoner

Innvendig kan du i fremtiden velge mellom 35 forskjellige kombinasjoner, men vi nordmenn er så konservative at vi stort sett ender opp med en variant av sort, eller om vi virkelig skulle slå oss løs og velge grått. Det som derimot er det mest spennende innvendig er at du nå kan få Audi Connect i Q5 også. Det betyr egen WLAN-sone i bilen, med inntil fire oppkoblede enheter samtidig. I tillegg får du navigasjon med Google Earth, som kan vise deg omgivelsene i form av et satelittbilde, et bilde av virkeligheten i stedet for et grafisk kart. Som bonus gir en Audi-app for smarttelefoner deg tilgang til 5000 radiostasjoner.

Her er nye Audi A3

Sterkere bensinutvalg

Under panseret skjer kanskje de mest interessante endringene. Blant bensinmotorene fortsetter 180-hesteren å være innstegsmodellen. Deretter endres resten, med 211-hesteren som nå økes til 225 hk. I tillegg fjernes 3,2-literen på 270 hk, til fordel for en 3-liter på 272 hk. Felles for alle er også at de blir snillere på forbruk og utslipp, noe som igjen gir rom for at de nye modellene ikke vil bli nevneverdig endret i pris. I hvert fall ikke oppover. Prisene er derimot ikke helt klare.

Og sterkere dieseler

I dieselrekken er historien den samme. Innstegsmodellen på 143 hk fortsetter, mens resten blir endret. 170-hesteren blir til 177 hk, og 3-literen på 240 hk økes nå til 245 hk. Det handler med andre ord ikke om en nedskalering i stor grad, men om en oppjustering av effekten. Historien gjentar seg også her, med mer effektive motorer, noe som nødvendigvis ikke vil øke prisene nevneverdig. Også her må vi vente for å få de ferdig beregnede prisene.

De første oppgraderte bilene vil snart gå i produksjon, og bilene kan være på plass i løpet av sommeren.