Audi Nanuk: Dersom du liker fargen på deres nye konseptbil, så kalles den Ekstremrød. Interiøret er i minaralgrå.  Foto: Audi
Audi Nanuk: Dersom du liker fargen på deres nye konseptbil, så kalles den Ekstremrød. Interiøret er i minaralgrå. Foto: AudiVis mer

Audi Nanuk: 1000 Nm

Sport eller quattro? Ja takk, begge deler.

I en tid der den ene etter den andre bilfabrikanten jobber med ”downsizing”, vil det naturligvis være helt politisk ukorrekt å lansere en bil som går stikk motsatt vei, eller?

Ikke akkurat elektrisk

Det bryr vi oss ikke en døyt om, signaliserer Audi. For i en tid hvor de har Audi R8 som sitt villeste våpen, og i en tid hvor BMW legger ned bruken av sine V10-motorer, så klinker Audi til med en helt ny konseptbil. Denne gangen er det rå ytelser som er poenget, og bilen er utstyrt med en 5-liters V10 som drikker diesel for å kunne levere nok dreiemoment.

Se flere bilder utvendig:

Foto: Abdruck fuer Pressezwecke honorarfrei
Foto: Audi
Audi Nanuk: Dersom du liker fargen på deres nye konseptbil, så kalles den Ekstremrød. Interiøret er i minaralgrå. Foto: Audi
Foto: Audi
Foto: Audi


Sport og quattro

Audi Nanuk, som den heter, er laget i samarbeid med designhuset Giugiaro, som er et familiemedlem av hele VW-gruppen. Nå har de altså tegnet Nanuk, en slags kloning av Audi R8 og et annet produkt de har med seg til Frankfurt, nemlig Audi Sport Quattro. Det merkelige er at Nanuk også har fått et slagord som minner om den andre konseptbilen, Sport Quattro. Slagordet til Nanuk er ”når sport møter quattro”.

Se hva Giugiaro laget for VW sist

Midtplassert motor

Audi Nanuk quattro concept har V10-motoren plassert rett bak bilens to eneste seter, og er dermed så nær midtplassert som det er mulig å komme. TDI-maskinen har twinturbo, og byr på 544 hk på det meste. Det er derimot dreiemomentet på 1000 Nm som kommer til å ta pusten fra deg. 0-100 km/t går unna på 3,8 sekunder, og toppfarten er oppgitt til å så vidt runde 300-merket, med en margin på hele fem km/t.

Et typisk Giugiaro-produkt: Ser du likhetene?

Som Porsche, så Audi

Størrelsen er midt på treet, og dermed ganske så midt i blinken, med sine 4,54 meter i lengde, 1,99 meters bredde, og en høyde på 1,34. Akselavstanden er 2,71 meter. Understellet er justerbart i høyden i tre nivåer, takket være luftfjærer. Noe vi for øvrig ikke er veldig glad i, på generelt grunnlag.

Mon også tro om ikke Audi har vært en tur i lagerhyllen til Porsche, for i likhet med i nye 911 Turbo, har også Nanuk fått firehjulsstyring. Ja, vi vet at også 911 GT3 har det, men den var en ren bakhjulsdreven bil, og har bare 1,5 grads utslag på bakhjulene, mens denne har 2,5.

Se flere bilder innvendig:

Foto: Audi
Foto: Audi
Foto: Audi
Foto: Audi


Visste vi det ikke

Selve oppskriften på designen er ikke overraskende når vi vet hvor den kommer fra. Den er klart mer italiensk enn tysk, og har likheter med andre ting som stammer fra Giugiaro. Deriblant finner vi en lav taklinje som ikke stikker nevneverdig opp av resten av bilen. Bak er den bred og høy, og bakruten er mer et flattliggende vindu inn til motorrommet, enn det er et sted å se ut når du skal rygge. Høyt plasserte baklykter er også med på å fremheve en høy bakende.

I all enkelhet

Innvendig er det valgfrihet og minimalisme som råder. I displayer kan du selv velge de få elementene som skal vises, og alt kan styres fra rattkontrollene. Også på denne konseptbilen har designerne valgt å vise displayer ved A-stolpene i stedet for utvendige reelle speil. Kamerabaserte sidespeil har derimot ikke sett dagens lys på en produksjonsmodell enda, og det har nok sine årsaker.

Skal vi tippe at bilen kommer? Audi forklarer det på en annen måte, ved å si at verden er forskjellig. Denne er laget mer myntet på det russiske, amerikanske og saudiarabiske markedet.

Her finner du flere nyheter fra Frankfurt 2013

.