Audi med visjonær og romslig kombi

Audi tar et skritt inn i fremtiden, men et relativt avmålt skritt, med denne kombikupeen i mellomklassen utstyrt med en V6-motor på 300 hestekrefter og kommende teknologi.

Vis mer

Audi med visjonær og romslig kombi

  1. Store bilder!
Vis mer


Signum, Vel Satis, Croma: disse modellene fra henholdsvis Opel, Renault og Fiat har vært pionerene når det gjelder en ny type utnyttelse av volumene i mellomklassebiler som fortsatt er personbiler og ikke flerbruksbiler (eller MPV / mini-vans). Nå presenterer Audi sin mer avanserte tolkning av konseptet Den kaller de Roadjet.

Nye dimensjoner

Dimensjonene til Audi Roadjet Concept skiller seg klart fra Audis eksisterende modeller: Lengden er 470 centimeter, bredden 185 centimeter og høyden 155 centimeter. Dette, sammen med en akselavstand på hele 285 centimeter, gir ifølge Audi betydelig bedre plass enn en tradisjonell bil i mellomklassen. Gulvet i bagasjerommet er montert på skinner og styres elektronisk fra en fjernkontroll. Dette har til hensikt å gjøre det lettere å stue inn tung bagasje.

Vis mer


3,2 liters V6

Audi Roadjet Concept er utstyrt med en 3,2-liters FSI V6-motor som yter 300 hk og har et dreiemoment på 330 Nm allerede ved 4500 omdreininger. Dette gir bilen nok krefter til å akselerere fra 0 til 100 km/t på 6,4 sekunder. På tross av ytelsene er drivstofforbruket på forbløffende lave 1,04 liter per mil. Det er lavere forbruk enn Audi A4 3,2 quattro som yter 45 hk mindre enn Audi Roadjet Concept.
Konseptstudien er først ute med sjugirs DSG girkasse med tvillingkløtsj. Dette gir girskifte fullstendig uten tap av motorkraft, noe som sikrer bedre akselerasjon og mer behagelig kjøring. Audi Roadjet Concept er selvfølgelig utstyrt med quattro og Torsen differensial som fordeler kreftene mellom for- og bakhjulene dynamisk etter underlaget og kjøreforholdene.

Vis mer


Tre personligheter

Audi hevder at ved å trykke på en knapp på dashbordet, kan føreren få bilen til å skifte karakter fullstendig. Tre valg, dynamisk, komfort og sport, skal gi tre helt forskjellige kjøreopplevelser. De fleste moderne biler har denne typen funksjoner, men ifølge Audi har ingen tatt dette lenger enn i dette tilfellet. Kjører du i komfortmodus og velger sportsmodus, skjer følgende; støtdemperne senker bilen og gjør den stiv som en sportsbil, bilen responderer langt raskere når du trykker på gasspedalen, girskiftene skjer på høyere turtall og styringen justeres elektronisk for å tilpasse seg kjappere svinging.

Innovativ

Solskjermene er erstattet av elektrisk styrt fargetoning på frontruten, rattutslaget justeres elektronisk i forhold til om du kjører på en motorvei eller en svingete landevei og dørhåndtakene glir automatisk ut av karosseriet når du tar i dem. Videre forteller Audi at integrerte mikrofoner i bilen fanger opp stemmen til den som snakker i bilen, kalkulerer støynivået i kupeen og reproduserer lyden gjennom Audi Roadjet Concepts spesialdesignede Bang & Olufsen-anlegg, noe som skal gjøre at det er mulig å føre en normal samtale selv når man kjører i høye hastigheter. Bilen selv gir også ifølge Audi beskjed om hindringer i veien lenge før føreren selv oppdager problemet.

Vis mer


Høyteknologisk komfort

Audi hevder også å ha tatt passasjerkomfort ett skritt lenger med denne konseptstudien. Klimaanlegget er individuelt tilpasset hver enkelt passasjer, medfølgende hodetelefoner kommuniserer med Audiens spesialdesignede Bang & Olufsen-anlegg gjennom blåtann-teknologi og sjutommers multimediaskjermer bak forsetene, gjør det mulig for de i baksetet å se TV, DVD-filmer, spille dataspill, velge radiostasjoner og en lang rekke andre funksjoner selv når bilen er i bevegelse.

Vis mer


Snakker med andre biler

Konseptstudien er også utstyrt med såkalt bil-til-bil kommunikasjon. Dette gjør Audi Roadjet Concept i stand til å kommunisere direkte med andre biler med samme teknologi gjennom radiobølger. Når denne teknologien etter Audis mening om noen år er utbredt, vil bilen fortelle deg om hindringer i veien, lenge før du oppdager dem selv. Bilen skal også da effektivt kunne fortelle deg hvor det finnes ledige parkeringsplasser og hjelpe sjåføren i en rekke andre scenarioer.

Vis mer


Stil: kontinuitet pluss teknologi

Konseptstudien bærer Audis umiskjennelige karakter, men designerne har tatt det aggressive uttrykket ett hakk lenger. Den skjoldformede grillen og de to store luftinntakene under støtfangeren, gir Audi Roadjet Concept bredde, mens de smale LED-frontlysene gir bilen et markant og dynamisk utrykk som forsterkes betraktelig når de kraftige LED-pærene tennes. Høye skuldre og store vindusflater er tradisjonelle Audi-elementer. Dørhåndtakene er integrerte i karosseriet for å minske luftmotstanden og vil automatisk skyves ut når man tar i dem, for å gjøre det lett å åpne dørene. Bakfra kjennetegnes konseptstudien av LED-baklyktene som følger karosseriet ut på sidene og de to massive eksosrørene som er skulpturelt integrert under bakre støtfanger.

Audi presiserer ikke når vi kan forvente en produksjonsbil basert på Roadjet-konseptet.

  • Store bilder finner du her.
  • Her finner du mer Audi-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder