Vis mer

Audi med vanvittig GTI

Vår samarbeidspartner Automedia hevder at Audi vil lansere en RS-versjon av A3 med enorme krefter.

Som Audi-kjennere vet, har Audi valgt betegnelsen S for sine nest råeste og betegnelsen RS for sine aller råeste biler. Første generasjon A3 kom aldri i RS-utgave, men nå hevder stadig flere aktører at Audi planlegger å lage en RS3 basert på dagens A3. Denne kom på markedet i tredørsutgave sommeren 2003 - i for snart seks år siden. Femdørsutgaven, som bærer tilnavnet Sportback, kom høsten 2004.

Det betyr at A3 høyst sannsynlig ikke har så veldig mange år igjen å leve. Og Audi har god erfaring med å lage heftige utgaver av sine modeller når disse nærmer seg pensjonisttilværelsen. Slikt skaper nemlig økt interesse og oppmerksomhet rundt modellen, noe som i neste omgang kan gi økt salg av de mer realistiske, folkelige utgavene.

4,6 sekunder?

Automedia hevder at RS3 vil få den samme motoren som kommende TT RS. Det betyr i tilfelle at vi snakker om en femsylindret og turboladet kraftkilde med 2,5 liter slagvolum. Automedia regner med at motoren vil produsere hele 340 hestekrefter, noe som i tilfelle innebærer voldsomme 136 hestekrefter per liter slagvolum. Antatt maksimalt dreiemoment: 450 Nm. Med en slik motor skal bilen ifølge Automedia kunne klare 0 til 100 på 4,6 sekunder, noe som i tilfelle betyr at den blir en av verdens raskest akselererende biler.

Automedia, Am Hafen Nr. 2, D-29490 Neu DarchauGermanyTel.: +49 700 2886 6334E-Mail: [email protected]
Automedia, Am Hafen Nr. 2, D-29490 Neu DarchauGermanyTel.: +49 700 2886 6334E-Mail: [email protected]
Automedia, Am Hafen Nr. 2, D-29490 Neu DarchauGermanyTel.: +49 700 2886 6334E-Mail: [email protected]
Automedia, Am Hafen Nr. 2, D-29490 Neu DarchauGermanyTel.: +49 700 2886 6334E-Mail: [email protected]

Artikkelen fortsetter under fotoalbumet.


For de rikeste

Hva vil noe slikt kunne koste? Mye! Dagens S3, som "kun" kan skilte med 2,0-liters turbofirer og 265 hester, koster hele 715.000 kroner (727.000 som Sportback). Med ytterligere 75 hestekrefter og enda høyere CO2-utslipp vil RS3 kun være aktuell blant folk med meget habil økonomi.

Konkurrenter? Vel, med utgangspunkt i de tallene vi nå har oppgitt, vil RS3 stå i en klasse for seg. Den forhjulsdrevne Ford Focus RS med sine 300 hestekrefter og 5,9 sekunder, vil bli grundig frakjørt. Og selv den bakhjulsdrevne BMW 135i (5,3) med sine 306, vil befinne seg én divisjon under RS3, som selvsagt vil få drift på alle fire.

Les også:

  • Her kommer TT RS
  • TEST: Turbo-audi for lønnstakere
  • DinSide Motors juveler