Audi med sportsdiesel

En sportsbil med dieselmotor vekker fortsatt oppsikt. Men for Audi faller det naturlig.

«En sportsbil med et forbruk på ned mot halvliteren på milen er ikke hverdagskost»


Det skulle jo bare mangle at Audi, som har vunnet 24-timersløpet på Le Mans to år på rad med en dieselbil, kom med en oljebrennervariant av sin snertne sportskupé TT.

  • Se store bilder
  • Effektiv

    På bilutstillingen i Genève, som åpner for publikum 6. mars, kommer Audi til å stille ut sin dieseldrevne TT som både kupé og roadster.

    Det er selvsagt den energi-effektive motoren som er i søkelyset: En sportsbil med et forbruk på ned mot halvliteren på milen er ikke hverdagskost. Det oppgitte forbruket er 0,53 liter per mil for kupéen og 0,55 for den åpne toseteren. Audi oppgir et utslipp av CO2 på 140 gram per kilometer for førstnevnte og 145 gram for sistnevnte versjon.

    Bilen(e)s fulle navn er Audi TT 2.0 TDI Quattro.

    7,5 til 100

    Vis mer

    Audi med sportsdiesel

    1. Store bilder!


    Sportslig dieselmotor er for så vidt kjent fra tidligere og vi har testkjørt TT-motorens forgjenger, også den en 2.0 på 170 hester, i Golf GT - noe som ga en spenstig opplevelse. (Se lenke nedenfor).

    Det er etterfølgeren til den velprøvde toliteren som sitter i TT, nå med common-rail insprøytning og piezo-injektorer. Maksimal effekt er fortsatt 170 hestekrefter og motoren gir et solid dreiemoment på 350 newtonmeter fra 1.750 o/min. til 2.500 o/min.

    Den gir TT ganske sportslige ytelser; 0 til 100 km/t går unna på 7,5 sekunder med kupéen, to tiendedeler mer i roadsteren. Motoren er koblet til en sekstrinns manuell girkasse i denne omgang. Kupéen har en topphastighet på 225 kilometer i timen.

    Haldex 4

    Som navnet indikerer er bilen utstyrt med firehjulsdrift. Det dreier seg om siste generasjon Haldex-kløtsj som sørger for at kreftene overføres til bakakselen ved behov; i utgangspunktet er fordelingen 85% foran og 15% bak, men opp til 100% kan overføres til bakhjulene for eksempel ved full akselerasjon.

    Som ekstrautstyr kan TT TDI få Magnetic Ride aktivt understell med sportsmodus. For øvrig er utstyrsnivå som på øvrige TT-utgaver.

    Vi vil komme tilbake på et senere tidspunkt med priser og lanseringstidspunkt for Audi TT 2.0 TDI Quattro.

  • Se store bilder her!
  • Vi har tidligere testet Audi TT:

    - Les testen av kupéen her.

    - Les testen av roadsteren her.

    Her finner du mer Audi-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder