Vis mer

Audi med pirrebilde av A5 Sportback

Audi sendte i dag ut det første offisielle bildet av Audi A5 Sportback, som vil bli lansert i Norge allerede til høsten.

Audi valgte i denne omgang ikke å sende ut fullverdige bilder av det tredje medlemmet i A5-familien. I stedet forsøker Audi å pirre potensielle kunder med et lite utsnitt av bilens bakskjerm, bakrute og baklykt. I tillegg offentliggjør den tyske produsenten en video som viser designeren Wolfgang Egger tegne en skisse av bilen.

Se video nederst i artikkelen.

Nisjeutgaver

De siste årene har vi sett en flere eksempler på at tyske bilprodusenter har valgt å lage nisjeutgaver av eksisterende modeller. Du husker kanskje Opel Signum, som kom i tillegg til Vectra sedan, kombikupé og stasjonsvogn. BMW har også valgt å lage hele fire utgaver av sin 1-serie (kombikupé med tre og fem dører, kupé og kabriolet), mens Mini valgte å lage en sær Clubman-utgave i tillegg til kombi og kabriolet (muligens er også en slags SUV og en roadster på trappene). Et annet eksempel kommer fra Volkswagen, som i fjor sommer valgte å introdusere Passat CC, en stor og eksklusiv Passat med fire dører og kupé-linjer.

Femte variant

Vis mer


Og nå er det altså offisielt at Audi velger å bruke en lignende strategi basert på sin A4/A5-plattform. Denne plattformen finnes allerede i fire varianter; A4 sedan, A4 stasjonsvogn, A5 Coupé og A5 Cabriolet. Til høsten kommer altså en femte variant, A5 Sportback. Denne bilen vil i motsetning til A5 Coupé ha fire sidedører, men vil likevel få en kupéaktig taklinje og sportslig utseende.

Store ord

Audi påstår i tillegg at bilen vil bli "nesten like romslig som Audi A4 Avant". Dette tror vi ikke før vi ser det. Mye plass må nødvendigvis gå tapt når man lar en taklinje falle fra B-stolpene fremfor å føre taklinjen helt ut til en skarpt fallende stasjonsvognhekk. Vi føler oss derfor rimelig sikre på at takhøyden i baksetene blir svakere og lasterommet betydelig mindre enn i A4 Avant. Men at bilen, takket være sine fire dører, blir mer praktisk enn en A5 Coupé, regner vi som relativt opplagt.

Fem motoralternativer

På bensinsiden vil bilen i første omgang kun bli tilgjengelig i relativt dyre utgaver; 2.0 TFSI med 211 hestekrefter og 3.2 FSI med 265. Begge vil være utrustet med quattro firehjulsdrift.

Rimeligste utgave blir dermed den forhjulsdrevne 2.0 TDI med 170 hestekrefter. Ingen av prisene er foreløpig offentliggjort, men med utgangspunkt i at A5 Coupé 2.0 TDI (170 hk) i dag starter på 438.000 kroner, er det naturlig å anta at A5 Sportback 2.0 TDI vil få en innstegspris som ikke er veldig mye høyere enn 450.000 kroner.

Den som har god råd kan også vurdere 2.7 TDI (190 hk) og 3.0 TDI quattro (240 hk). De firehjulsdrevne utgavene vil forøvrig være tilgjengelig med Audis såkalte sportsdifferensial som ekstrautstyr. Sportsdifferensialen leverer aktiv styring av kreftene som når bakdiffen.

Audi A5 Sportback kommer altså til Norge allerede til høsten.

Les også:
Splitter ny Audi avslørt
Audi viser stor kombi
DinSide Motors juveler