Audi med nytt flaggskip

Audi-designerne er tydeligvis svært godt fornøyd med sitt eget designspråk. Nye A8 er nemlig usedvanlig lik sine mindre familiemedlemmer.

[Ugjyldig objekt (NAV)]

dette bildet vil du se at det er påfallende lite som skiller den nye A8-fronten fra A6- og A4-frontene. For i likhet med sine mindre søsken har nå også A8 fått brede frontlykter, runde tåkelys og "dobbel" grill.

Med tanke på hvor dristige BMW var med sin nye 7-serie, er det nesten underlig at Audi har vært så forsiktige. Hvorfor har ikke Audi laget et mer spekatakulært flaggskip?

Diskret eleganse

Vi kan selvsagt ikke vite hva toppledelsen i Audi tenker, men vi mistenker at svaret rett og slett er følgende: Audi-kundene vil ha det sånn. For det er faktisk ikke alle velstående mennesker som er opptatt av å briefe med sin rikdom. Også enkelte medlemmer av dette samfunnslaget foretrekker å være anonyme. For slike mennesker er nye A8, i likhet med forgjengeren, et interessant alternativ. I en A8 kan man nemlig nyte en luksus-limousin for alt den er verdt, uten å risikere at folk stopper opp og peker når man ruller forbi.

Lang og bred

Til tross for likhetene vil nok de fleste bilinteresserte legge merke til nye A8 når den kommer på veiene i november. Blant annet kan bilen avsløres på hekken, som er prydet med mye bredere baklykter enn A4 og A6.

I tillegg vil du legge merke til at A8 er en voksen doning. Bilen har vokst to centimeter og har dermed blitt hele 505 centimeter fra støtfanger til støtfanger. Bredden er det heller ikke noe å si på - 189 centimeter.

3,7 og 4,2-liter

Da dagens A8 kom, i 1994, kunne Audi markedsføre den som verdens første serieproduserte aluminiumsbil. Nye A8 er også bygget i aluminium. Likevel, biler med slike dimensjoner blir tunge. Dagens A8 veier mellom 1.660 og 1.860 kilo.

Høy vekt blir nok imidlertid ikke noe problem for fremdriften - nye A8 vil nemlig bli utrustet med kraftige drivkilder. I første omgang vil bilen bli tilgjengelig med to V8-motorer, en på 3,7 og en på 4,2 liter. Begge er også tilgjengelige i dagens utgave, men i nye A8 vil de yte mer - henholdsvis 280 og 335 hestekrefter.

Flere motorer kommer

Senere vil sannsynligvis en rekke andre motorer bli tilgjengelige. Dagens utgave er i hvert fall i salg med både 2,8-liters V6- og seksliters W12-motor, samt turbodieselmotorer med henholdsvis 2,5 og 3,3 liter slagvolum.

I tillegg vil nye A8 sannsynligvis bli satt opp med et av Volkswagen-konsernets råeste motoralternativer - en V10 dieselmotor med 5 liter slagvolum. Denne motoren, som blant annet blir å finne i Volkswagen Touareg, yter hele 313 hestekrefter og voldsomme 750 Nm ved 1.800 o/min.

Luftfjæring

Nye A8 blir en av de første bilene som kommer med 6-trinns automatgirkasse som standardustyr. I tillegg kan A8-eiere glede seg over luftfjæring og aktive støtdempere av den programmerbare typen. Dette skulle, sammen med firehjulsdriften, sørge for at nye A8 kan kjøres relativt sportslig.

Avstandsholder

Kunder i denne prisklassen forventer mye utstyr og det ser ut som om Audi tar slike forventinger på alvor. Ifølge pressemeldingen skal i hvert fall bilen være proppet full av utstyr, deriblant en radar-basert avstandsholder og automatisk overvåking av lufttrykket i dekkene.

Over millionen

Noen utpreget rimelig fornøyelse blir nye A8 selvsagt ikke, spesielt fordi den i første omgang ikke kommer med noen "billig-motor". Dagens A8 koster drøye millionen med 3,7-liter og nesten 1,2 millioner med 4,2-liter. Med tanke på at de nye motoren leverer enda mer effekt, er det liten tvil om at nykommeren blir enda dyrere.

Relaterte artikler:

  • Her finner du våre Audi-tester
  • Her finner du flere Audi-nyheter
  • Her finner du våre Audi spionartikler
  • Her finner du våre Audi lanseringsartikler