Vis mer

Audi med helt ny modell

Med nye A5 Sportback blander Audi stiler. Hva slags bil er egentlig dette?

Det har blitt populært å tenke utenfor de tradisjonelle bilklassene de siste årene. Måler er selvsagt å finne en ny nisje og dermed tiltrekke seg nye kundegrupper. Det håper nok Audi at man skal klare med denne bilen også og ser på sitt 100-årsjubileum som en fin anledning til å vise frem den nye modellen.

A5 Sportback er i grunn en slags stor kupéinspirert kombikupé. Den store liggende bakluken er takhengslet og bagasjerommet er romslig. Konseptmessig kan denne ligne en del på nylig fremviste BMW 5-serie GT, men Audi mangler SUV- og flerbruksbilpreget som GT i noen grad hadde. A5 Sportback er eksempelvis faktisk lavere enn en vanlig A4.

På størrelse med A4

A5 Sportback er også en klart mindre bil. Mens nevnte BMW ligger tett på fem meter, måler ikke A5 Sportback mer enn 471 centimeter, omtrent som en vanlig A4, altså.

For øvrig er designen ganske typisk Audi, og hekken er naturlig avrundet. Sportback har mer kupélignende linjer enn vanlige A4, men likevel mistenker vi at mange som ikke er interessert i bil kanskje ikke vil tenke over at dette er en helt ny modell fra Audi.

Fire seter

Innvendig er det heller ingen store overraskelser og kvalitetsfølelsen virker å være god, som vanlig i Audi. Det kanskje mest spesielle med denne bilen er at den er en rendyrket fireseter. Det går altså ikke an å sitte i midten bak, til fordel for de to på sidene.

2.0 TDI

Fem motorer tas til Norge i første omgang. Den mest interessante her er nok den minste dieselmotoren på 2,0 liter og 170 hester. Denne gjør 0-100 på 8,7 sekunder og klarer seg med 0,52 liter og 137 gram CO2.



Kraftige dieselmotorer

To V6-dieseler er også tilgjengelig, på 2,7 og 3,0 liter. Førstnevnte yter 190 hester og sistnevnte 240. 2.7 TDI bruker 0,6 liter per mil og klarer 0-100 på 8,2 sekunder. 3.0 TDIs tilsvarende tall er 0,66 og raske 6,1 sekund. 3.0 TDI har både firehjulsdrift og dobbelkløtsjkassen S-tronic som standard.

Sterk og sterkere, men like raske

På bensinsiden blir det i Norge to kraftige varianter. Den rimeligste blir 2.0 TFSI med 211 hester. Kraftigst blir 3.2 FSI med 265 hester. Begge motorene har firehjulsdrift som standard. 2.0 TFSI bruker 0,74 liter per mil på blandet kjøring og trenger bare 6,6 sekunder på den klassiske 0-100-øvelsen. 3.2 FSI er oppsiktsvekkende nok akkurat like rask fra 0-100, i følge Audis tall. Likevel trenger den 0,93 liter per mil ved blandet kjøring.

Energisparing

Alle varianter er for øvrig utstyrt med regenerering av bremseenergi, som jo hjelper til med å senke forbrukstallene. Biler med 2,0-liters motor og manuelt gir har i tillegg automatisk start-stopp-teknologi.

140 hester til neste år?

Tre nye motorer kommer for øvrig om et års tid. Vi føler oss rimelig sikre på at det innebærer 2.0 TDI med 140 hester, som nok vil få en forholdsvis gunstig pris.

Audi A5 Sportback kommer til Norge til høsten. Priser er ikke klare.