Foto: Audi
Foto: AudiVis mer

Audi med enda en nyhet

Premium-orienterte små biler er i skuddet. Mini, Alfa Romeo MiTo og Citroën DS3 får konkurranse fra Audi

Audi har lenge holdt en kampanje gående hvor små biter av informasjon og stykker av bilder er blitt sendt til pressen for å skape spenning i forkant av en lansering som har vært kjent ganske lenge, nemlig Audi A1 - den nye minstemann i modellrekken.

Fra konsept til produksjon

Audi har også ledet opp til denne modellen med to konsepter; Metroproject Quattro - vist i Tokyo i 2007 og som allerede var svært lik dagens A1, og A1 Sportback - vist i Paris året etter. Men nå er altså omsider produksjonsbilen her.

Ingen A2

På en måte er den arvtageren etter fordums A2 selv om den er ganske annen type bil og ikke fullt så "annerledes". A1 integrerer seg på en mer naturlig måte i Audi-familien, med naturligvis det premium-tilsnitt merket ønsker å ha.

Liten

I motsetning til Sportback-konseptet vises denne - i denne omgang i hvertfall - kun i tredørs-versjon. Det er en liten bil om enn større enn Mini. Med sine 395 centimeter er den like lang som Citroën DS3 - som vi nylig har prøvekjørt (artikkel kommer om kort tid) - og som helt tydelig er en konkurrent til A1. Vi vil for øvrig også regne Volvo C30, selv om den utvendig er lengre, som konkurrent. A1 er 174 centimeter bred, 142 centimeter høy og den har en akselavstand på 247 centimeter.

Vis mer


Først to motorer til Norge

Under panseret vil vi finne et utvalg kompakte motorer - to TDI (diesel) og to TFSI (bensin). Ved lansering i Norge vil en av hver tilbys; det dreier seg om 1.6 TDI med 105 hestekrefter og et dreiemoment på 250 newtonmeter, samt en 1.4 TFSI på 122 hester og 200 newtonmeter tilgjengelige fra 1.500 til 4.000 omdreininger. Førstnevnte skal ha et forbruk på 0,39 liter per mil mens bensinmotoren trenger 0,54 liter per mil.

To til til høsten

Fra august leveres ytterligere to motoriseringer; en 86-hesters 1.2 TFSI og en 90-hesters 1.6 TDI. Sistnevnte skal nøye seg med 0,38 liter per mil hvilket gir et utslipp av CO2 på 99 gram per kilometer.

A1 leveres med et start/stopp-system som skrur av motoren når bilen stopper, og en kjørecomputer med "effektivitetsprogram" som skal hjelpe føreren til å kjøre mer økonomisk.

7-trinns dobbelkløtsj

Den kan leveres med en syvtrinns S-Tronic (dobbeltkløtsj) girkasse (automat i praksis), som gjør bilen lite grann kvikkere. Standard er femtrinns manuell på dieselutgaven og sekstrinns manuell på bensinversjonen.


Diffbrems

Audi hevder selv at dette blir den sportsligste bilen i klassen. Kjøreegenskapene skal få hjelp fra en løsning med ESP (antiskrenssystem) i kombinasjon med en elektronisk differensialbrems på forakselen.

Selvsagt vil bilen leveres med en god del tilleggsutstyr, deriblant xenon-lamper med diode-baserte kjørelys ("girlanderne") og et omfattende underholdnings- og informasjonssystem.

Audi A1 skal vises på bilutstillingen i Genève i mars og salget åpner i Norge samme måned. Prisene er foreløpig ikke kjent - vi kommer tilbake med informasjonen når den blir tilgjengelig.