<b>VEKKER OPPSIKT:</b> For å vise hvor effektivt det er med elektrifisering, har Audi utviklet en konseptbil med en dieselmotor som får drahjelp fra et 48-volts parallelt el-system. Dette gir en raskere akselerasjon fra start enn selv det den heftige RS 6 kan klare! Foto: AUDI
VEKKER OPPSIKT: For å vise hvor effektivt det er med elektrifisering, har Audi utviklet en konseptbil med en dieselmotor som får drahjelp fra et 48-volts parallelt el-system. Dette gir en raskere akselerasjon fra start enn selv det den heftige RS 6 kan klare! Foto: AUDIVis mer

Audi med elektrisk overraskelse

Audi presenterer fremtiden i Audi RS 5 TDI concept og A6 TDI concept.

OPPDATERING: Vi kom i originalversjonen i skade for å skrive batteristrøm i stedet for det korrekte spenning, noe som ble påpekt av en observant leser. Dette er blitt rettet i etterkant.

Det er tydelig at Audi er tungt inne i elektrifisering for tiden - det er ikke lenge siden vi lot oss imponere da vi prøvekjørte nye Audi A3 Sportback e-tron.

Og det stopper selvsagt ikke der.

I tiden fremover vil nemlig flere Audi-modeller få et 48-volts elektrisk system i tillegg til det tradisjonelle 12-voltssystemet man kjenner fra de fleste bilmodeller i dag.

Den nye 48-volts teknologien er ifølge bilprodusenten fra Ingolstadt en viktig byggekloss i Audis elektriske fremtid. Men det dreier seg ikke om elbiler i tradisjonell forstand, som for eksempel konsernsøster Volkswagens e-Golf.

Mer effektive biler

– Vi tilnærmer oss elektrifisering av våre modeller på flere måter, uttaler Audis tekniske utviklingssjef, Dr. Ulrich Hackenberg i en pressemelding. – Et elektrisk system på 48 volt spiller en sentral rolle i vår elektriske fremtid og baner vei for ny teknologi som både kan gjøre bilene sportsligere, mer effektive og mer praktiske å bruke, avslutter han.

Og forklaringen er ganske innlysende når du først får tygd litt på den: Med all den nye teknologien som har blitt introdusert den siste tiden, krever det stadig mer av bilens elektriske system. Dagens batterispenning på 12 volt vil dermed ikke på egenhånd kunne møte kravene man har i vente.

Les også: Her er Audi TT Offroad Concept

Konseptbilene:

BANEBRYTENDE: Audi RS 5 TDI concept med 48-Volts elektrisk system Foto: AUDI
HØYTEKNOLOGISK DIESEL: Volkswagen-konsernet er langt fremme når det gjelder dieselteknologi, og deres tekniske sjef mener dieselmotstanderne prater tull. Her ser vi en Audi RS 5 TDI med dieselmotor og et høyspenningsbatteri som tilsammen gir lynras Foto: AUDI
Fahraufnahme Foto: AUDI
Foto: AUDI
VEKKER OPPSIKT: For å vise hvor effektivt det er med elektrifisering, har Audi utviklet en konseptbil med en dieselmotor som får drahjelp fra et 48-volts parallelt el-system. Dette gir en raskere akselerasjon fra start enn selv det den heftige RS 6 kan klare! Foto: AUDI


Ekstra el-system

Audi presiserer at de derfor vil utstyre flere kommende modeller med et ekstra elektrisk system på 48 volt i tillegg til 12-voltssystemet. 48-voltssystemet løper parallelt med 12-voltsystemet med egen konverter. Høyere spenning betyr at kabeldiameteren kan reduseres. En annen positiv effekt Audi understreker er redusert energitap. 48-voltssystemet bygger på et litiumion-batteri som har bedre lagringskapasitet og kan levere langt mer strøm enn det tradisjonelle blybatteriet på 12 V.

To demo-konsepter

I sommer viste Audi frem noen av mulighetene med 48-volts elektrisk system med konseptbilene «Audi A6 TDI concept» og «Audi RS 5 TDI concept» (se bildeserien ovenfor). Begge modellene er utstyrt med en elektrisk drevet kompressor som opptrer uavhengig av motorens belastning. Gjennom strømforsyning fra 48-voltsbatteriet kan dermed kompressoren bidra til en langt raskere akselerasjon enn en tradisjonell kompressor, som krever belastning fra forbrenningsmotoren.

Kjører fra RS 6!

Under panseret i Audi RS 5 TDI concept er den elektriske kompressoren koblet sammen med en biturbo 3.0 TDI-motor. Dette er en motor som ga oss litt av en aha-opplevelse da vi prøvde den i Audi A6, men her er den altså blitt videreutviklet. Resultatet er her en enda mer kraftfull motor med 385 hestekrefter og et dreiemoment på bjørnesterke 750 newtonmeter.

Siden den elektriske kompressoren sørger for at kreftene leveres umiddelbart ved akselerasjon, akselererer Audi RS 5 TDI concept fra selv en Audi RS 6 Avant de første meterne. Audi RS 6 Avant har til sammenligning en turbomatet 4.0 TFSI V8 bensinmotor med 560 hester under panseret. Vår test av den kan leses her.