Audi lanserer nye S6 med V10-motor

Audi har valgt bilutstillingen i Detroit for å vise frem den sportslige avleggeren av A6-familien. Ti sylindre er på plass, men det er fortsatt betydelig avstand til BMW M5 hva angår ytelser, og vi griper oss i å drømme om en ganske snarlig introduksjon av ny RS6 - mens siste generasjon A6 fortsatt er en hyper-aktuell konstruksjon.

Audi lanserer nye S6 med V10-motor

  1. Store bilder!


En raffinert flyt av krefter kombinert med overlegen komfort og et elegant nedtonet utseende, det er måten Audi beskriver sin nye S6 på. S6 er det sportslige flaggskipet i Audis A6-serie av siste generasjon, og kommer både som stasjonsvogn og sedan.

Super-A6

Nye Audi S6-karakteristikkene kan sammenfattes som følger: En komfortabel og luksuriøs storbil med et diskret sportslig utseende og en svært kultivert og gjennomarbeidet V10-motor med et gjennomgående sportslig oppsett i samarbeid med en kvikkere versjon av Audis sekstrinns automatgirkasse. Luksusinteriør med premium-utstyrsnivå, skinn og alcantara er på plass, og modellen er gjenkjennelig med LED-stripene nedenfor hovedlysene. Dette er Audis siste generasjon kjørelys.


Et kavaleri på 420

Med et slagvolum på 5,2 liter yter S6-motoren 420 hestekrefter og produserer et dreiemoment på 540 newtonmeter fra 3.000 til 4.000 omdreininger - hvilket i grunnen er mer imponerende. Av disse er minst 500 newtonmeter tilgjengelige fra 2.500 til 5.500 omdreininger i minuttet. Det dreier seg selvfølgelig om en FSI-motor, altså med direkte bensininnsprøytning. Topphastigheten er begrenset til 250 kilometer i timen mens akselerasjonstallet fra 0 til 100 oppgis til 5,2 sekunder for sedanen (5,3 for stasjonsvognen - for flisespikkerne....) Den er med andre ord noe tregere enn storebror S8 (5,1 sekunder fra 0 til 100).


Lamborghini eller Audi?

Audi er idag morselskapet til den italienske sportsbilprodusenten Lamborghini, og introduksjonen av den tisylindrede motoren i Lamborghini Gallardo var et resultat av deres samarbeid. Audi S6 er imidlertid ingen Lamborghini, og den versjonen vi finner i Audis nye muskelbil er en som er spesielt utviklet for denne bilen, på samme måte som den nylig lanserte luksusraceren S8 har fått sin egen variant. Hierarkiet er i skrivende stund som følger: Lamborghini Gallardo: V10 på 5,0 liter og 500 hestekrefter. Audi S8: V10 på 5,2 liter og 450 hestekrefter, og nå altså lillebroren til S8 med en versjon som "bare" yter 420 hester. Men mens Gallardo (0 til 100 på 4,2 sekunder) er en rendyrket sportskupé, eller roadster, må det i rettferdighetens navn sies at den 500 kilo tyngre S6 komfortabelt og raskt kan transportere både familie og bagasje.


Heller ingen M5

Vi har sett at Audi legger vekt på komfort og diskresjon når S6 presenteres. Det kan jo tyde på at den ikke er ment å innta rollen som den ultimate sportsbilen i Audis øvre middelklasse. Audi har jo også en egen betegnelse for det råeste de produserer: "RS", som i den meget hardtslående RS4 som vi nylig prøvekjørte for dere (se lenke nedenfor). Mange vil nok dermed håpe at Audi vil komme med noe enda bedre enn dette for å konkurrere med BMWs "helvetesmaskin" av en sportssedan - M5 (Som forøvrig også vil komme som stasjonsvogn). Sistnevnte er nemlig fortsatt referansen i klassen med sin femliters V10 på 507 hester - altså mer enn Lamborghini Gallardo (uten sammenligning forøvrig!). Mens vi venter er da S6 heller ikke noe å kimse av, bevare oss vel...

Den vil komme i salg i løpet av våren.

  • Store bilder finner du her.
  • Vår opplevelse - på bane - med den nye, helrå Audi RS4 deler vi med deg her.
  • Her finner du en fullstendig oppdatert oversikt over alle Audis motorer og modeller.
  • Her finner du mer Audi-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder