<b>IKKE SÅ ENKELT:</b> Slik er, sterkt forenklet, prosessen som kombinerer ren energi,luft og vann for å ende opp med ren diesel. Foto: AUDI
IKKE SÅ ENKELT: Slik er, sterkt forenklet, prosessen som kombinerer ren energi,luft og vann for å ende opp med ren diesel. Foto: AUDIVis mer

Audi lager e-diesel av CO2

Hevder selv å ha tatt et kjempeskritt videre i utviklingen av CO2-nøytralt drivstoff, såkalt e-fuel.

Og begivenheten ble markert ved å la den tyske ministeren for forskning og utdanning, Johanna Wanka, fylle e-diesel på tanken til sin Audi A8.

For det er unektelig en besnærende idé å kunne bruke CO2 til å lage et klimavennlig drivstoff bare ved å tilsette vann, og det altså det Audi hevder de gjør sammen med sine prosjektpartnere Sunfire (ansvarlig for produksjonsanlegget) og Climeworks (som henter CO2 bokstavlig talt ut av løse lufta).

Men noen enkel prosess, er det selvsagt ikke, så det vil definitivt ta noen år før det - eventuelt - blir vanlig med e-diesel på tanken.

Les også: Er diesel fortsatt et problem om vinteren?

Trenger «ren» strøm

For det første er prosessen temmelig energikrevende, og skal hele prosessen være klimanøytral, må selvsagt også produksjonen av strømmen som trengs være det. Elektrisk strøm til produksjonsprosessen kommer derfor fra fornybare energikilder som sol og vind.

Dermed kan man sette igang den energikrevende elektrolysen som foregår ved høy temperatur ved at vann varmes opp til damp og dernest blir spaltet i hydrogen og oksygen.

Deretter skapes drivstoffet i sin basistilstand ved navn Blue Crude (en uelegant oversettelse kunne være Råblått...)

Flest har tro på hydrogen som fremtidens drivstoff

Kjemiske reaksjoner

AV LUFT OG VANN: Sammen med sine prosjektpartnere, produserer Audi nå e-diesel med råvarene luft og vann. Det benyttes fornybar energi til de nødvendige kjemiske reaksjonene. Foto: AUDI Vis mer


Blue Crude oppnås gjennom at man via bare hydrogen og CO2 får karbonmonoksid (CO), vann og hydrogen. Deretter formes den flytende energibæreren Blue Crude ved reaksjon mellom CO og H2.

Blue Crude må deretter raffineres på samme måte som råolje, for å ende opp med e-diesel, som er en «ren» diesel uten svovel og med høy antennelighetsgrad. I første omgang vil denne blandes i tradisjonell diesel, men idéen er å bruke det som eget drivstoff på lengre sikt.

Den CO2 som brukes i e-dieselproduksjonen, kommer fra biogass-produksjon, i tillegg til å hentes ut fra luften av partneren Climeworks.

Per i dag har Sunfire kapasitet til å produsere 160 liter om dagen av det nye syntetiske drivstoffet - dette er altså helt klart et pilotprosjekt. Neste skritt blir ifølge selskapet å bygge et større produksjonsanlegg.

Les også: Slik blir fremtidens bil

Også andre typer e-drivstoff

Audi er per i dag Sunfires eksklusive partner i bilindustrien, men de har også andre jern i ilden når det gjelder e-drivstoff, noe de har arbeidet med siden 2009. Det produseres for eksempel i en fabrikk i Niedersachsen e-gass, som er syntetisk metan, på en lignende måte. Den kan brukes i en modell vi ikke kjenner i Norge, Audi A3 Sportback g-tron. Andre prosjekter Audi er aktive i er produksjon av e-bensin, e-etanol og e-diesel produsert med mikroorganismer.

Prosjektene er i ulike faser og gjennomføres med forskjellige samarbeidspartnere.

Det vil nok uansett gå en del år før det eventuelt blir vanlig med e-diesel på tanken.

Slik forklarer Sunfire selv hvordan det hele foregår: