Vis mer

Audi-kabriolet med CO2-rekord

Audi monterer den nye dieselmotoren på 1,6 liter også i A3 kabriolet. Det gir rekordlavt CO2-utslipp for en fireseters kabriolet.

114 gram CO2 skal A3 kabriolet slippe ut. Det er mindre enn noen annen kabriolet med fire sitteplasser på markedet i dag og dessuten en kraftig forbedring i forhold til motoren den erstatter. 1.9 TDI slipper i dag ut 134 gram. Vel så viktig er forbedringene nye 1.6 TDI representerer i form av gangkultur og støynivå. Som vi har gjentatt til det kjedsommelige er 1.9 TDI en bråkete og utdatert motor, noe som passer spesielt dårlig i en kabriolet.

Nye 1.6 TDI benytter common rail-innsprøytning og er i tillegg utstyrt med regenerering av bremseenergi og automatisk start-stopp-teknologi.

Trolig passende motor

Effekten ligger på 105 hester og dreiemomentet på 250 newtonmeter. Ytterligere tekniske data er foreløpig ikke aktuelle, men med tanke på at A3 kabriolet er en for klassen forholdsvis lett bil, vil vi tippe at den lille dieselmotoren holder akkurat i denne bilen.

Billigere?

Vis mer


Prisen blir sannsynligvis også hyggelig sammenlignet med konkurrentene. Dagens 1.9 TDI koster 329.000 og vi regner med at 1.6 TDI blir noen tusenlapper billigere grunnet reduksjonen i CO2-utslippet. Det betyr at A3 med denne motoren blir svært interessant for norske kabriolet-kunder.

Priser er ikke klare. Bilen kommer til Norge en gang på sensommerne.

Vanlige A3 kommer også med den nye dieselmotoren. Sportback koster da fra 263.000 kroner.