Audi hinter om ny spennende modell

Du trenger ikke være profet for å gjette at Audi metroproject quattro er en smakebit på A1, Audis kommende småbil.

At Audi kommer med en småbil ved navn A1 innen et par år, har vi visst en stund nå. Og her er første hint om hvordan den kommer til å se ut. Og mer enn det. Konseptbilen metroproject quattro viser frem spennende teknikk, ikke minst i småbilsammenheng.

Sterk bensinmotor...

Det er nemlig ikke snakk om nok en ordinær småbil, men en fullblods hybridbil med firehjulsdrift og dobbeltkløtsjgirkasse. Bensinmotoren er den moderne og turboladde 1,4 TFSI som her yter 150 hestekrefter og 240 newtonmeter fra lave 1.600 omdreininger.

...og el-motor

Vis mer

Audi hinter om ny spennende modell

  1. Store bilder


Kreftene fra denne motoren går gjennom Audis S-tronic-kasse (DSG) og videre til fremhjulene. I tillegg finnes det en el-motor på 41 hestekrefter som driver bakhjulene. Motoren er plassert under bagasjerommet og kan beskues gjennom en glassplate. Med fulladet batteri kan den elektriske kraftkilden alene drive bilen i om lag 100 kilometer og dette gjør konseptet til en ekte fullhybrid.

Innstillingsmuligheter

Audi drive select, som ble introdusert med nye A4, tilbyr to ulike kjøremoduser som avgjør hvordan de to motorene skal samarbeid. Standardinnstillingen ”efficiency” sørger for å bruke el-motoren på en slik måte at mest mulig drivstoff spares. En morsom detalj er at navigasjonssystemet ved forhåndsbestemte ruter bidrar med informasjon om løypeprofilen slik at kreftene kan brukes mest mulig rasjonelt.

Vis mer


Ved drive select innstilt på ”dynamic” hjelper el-motoren til først og fremst for å bedre akselerasjonsevnen. Drive select påvirker også gassrespons, girkassens skiftemønster og de aktive dempernes oppsett. Sistnevnte er av typen magnetic ride som også finnes i eksempelvis TT.

112 gram

Regenerering av bremsekraft og automatisk start-stopp-system av bensinmotoren er selvsagt på plass og forbruket oppgis til 0,49 liter per mil. CO2-utslippet ligger på 112 gram per kilometer.

Rask

En hyggelig bonuseffekt av den avanserte teknologien er at også ytelsene blir svært gode. Det samlede dreiemomentet skal i følge Audi ligge på hele 440 newtonmeter og 0-100 går på 7,8 sekunder og toppfarten bikker så vidt 200 kilometer i timen.

Design

Vis mer


Men metroproject quattro er interessant også i form av sin formgivning. Fronten er typisk Audi med den digre grillen selvsikkert plassert mellom de LED-baserte frontlyktene. Videre bakover har konseptbilen en lett kupélignende taklinje markert med to tydelige aluminiumsbøyler. Hekken er ganske kompakt med to enderør og relativt markerte baklykter.

Metroproject quattro måler 391 centimeter i lengden, 175 i bredden og 140 i høyden. Akselavstanden er 246 centimeter.

Fremtiden

Audi sier ingenting om metroprojects fremtid, men som sagt er det rimelig trygt å si at denne dukker opp i løpet av et par år som Audis minste modell, A1. Hybridteknikken er nok imidlertid trolig litt lenger unna. Hovedkonkurrenten til A1 blir først og fremst BMW-eide Mini. Konseptbilen står utstilt på bilmessen i Tokyo i disse dager.

  • Her finner du store bilder.
  • Her finner du mer Audi-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder