<b>HØREIST OG RØFF:</b> Når nye Audi A4 Allroad kommer til våren, vil den ha et helt nytt system for firehjulstrekk. Foto: AUDI
HØREIST OG RØFF: Når nye Audi A4 Allroad kommer til våren, vil den ha et helt nytt system for firehjulstrekk. Foto: AUDIVis mer

Audi gjør store endringer på Quattro-systemet

Tar nye grep og går vekk fra den tradisjonelle Torsen-differensialen og introduserer ultra-systemet.

Det Audi nå gjør er nesten som å rive hjertet og sjela ut av merkevaren, vil kanskje mange mene, men det er tvingende nødvendig for å oppnå en bedre drivstofføkonomi og et bedre firehjulsdriftssystem, ifølge Audi.

Det nye systemet har de kalt Quattro ultra.

Quattrosystemet har hele tiden hatt en mer eller mindre avansert form for Torsen-differensial, som har fordelt ut krefter til begge akslene via et sinnrikt sett av drev som naturlig låser og sender krefter der det er behov for det.

Senere har Audi implementert sensorer og elektronikk for å få bedre kontroll på hvert enkelt hjul i tillegg. Systemet er brukt i modeller med motorer som er montert i lengderetningen (nord-syd) og tverrstilte modeller har i de senere år brukt Haldex-systemet.

LES OGSÅ: Audi Q7 møter XC90 i duell

Kobler ut mellomakselen

SPARER: Med den nye teknologien skal du kunne spare både drivstoff og dekk. Trekkraften forskyves etter behov fra fremre og bakre, samt side til side. Foto: SKJERMDUMP YOUTUBE/ MOTOR1 Vis mer

Ulempen er at du har permanent firehjulsdrift enten du trenger det eller ikke, men det nye systemet kan nå koble ut bakhjulene helt.


Ikke nok med det, den kobler ut mellomakselen så drivverket slipper å dra med seg den i samme slengen. Det er så vidt vi vet første gang dette skjer automatisk.

LES OGSÅ: Denne bilen gir deg beskjed før det begynner å regne

Ifølge Audi skal systemet kunne minske forbruket med 0,03 liter per mil ved vanlig kjøring.

Nå går de altså sakte men sikkert bort fra det gamle quattro-systemet og erstatter systemet i nord-syd konfigurasjon med to clutcher som styres brennkvikt av elmotorer.

Bak motoren finner du fortsatt en 7-trinns S-tronic dobbeltclutch girkasse og en mekanisk senterdifferensial. Normalt sender denne 40 prosent av kreftene til forhjulene og 60 bakover. Ved behov kan den sende hele 70 prosent fremover eller 85 prosent bakover.

LES OGSÅ: Vi har testet Audi Q7 i ladbar utgave.

Clutch i differensialen

Nyheten er clutchenes plassering. Den ene er plassert rett bak senterdifferensialen. Når den er lukket, sender den krefter bakover. Når den er åpen, kjører bilen på ren forhjulstrekk.

Den andre er i bakakselen og frikobler bakhjulene så de går fritt. Når begge clutchene er utkoblet, stopper mellomakselen.

Systemet styres av ABS-sensorene som måler farten på hvert enkelt hjul, styrevinkel, motorens effektleveranse og hvilket gir den er i.

Ut fra dataene kan krefter sendes til ønsket hjul og bremsene kan bremse andre for å oppnå best mulig stabilitet, for eksempel i sving.

Systemet lanseres i Audi A4 Allroad. Neste bil ut er verstingen RS5 og Q5.