Vis mer

Audi fornyer TT

Sportsbilen fra Ingolstadt vokser bokstavlig talt med oppgaven.

Kjennerne av Audis sportsbil, TT, vil umiddelbart se at fronten er blitt ny. Men også bakparten er blitt oppdatert og under panseret finner vi fornyede krefter. Kort sagt: Audi TT får sin midlivs-oppgradering.

Kosmetikk

Ja, for Audi TT av annen generasjon ble lansert i 2006 og vi skriver nå 2010. Den spenstige Audien er altså moden for en ansiktsløftning og resultatet ser vi her. Det har selvsagt ikke vært snakk om å bryte de harmoniske linjene eller finne på noen krumspring som risikerte å sjokkere kundene. Forandringene er dermed av kosmetisk art og det mest iøynefallende er det som antakelig var mest presserende, nemlig å få på plass diodebaserte kjørelys som på Audis øvrige modellrekke.

Dioder og krom

For øvrig har luftinntakene blitt forstørret, grillen har fått blanke spiler og ringene rundt tåkelysene er forkrommede. Når det gjelder hekken er forandringene mer diskré; baklyktene er noe endret og diffuseren litt forstørret.

Faktisk har hele bilen blitt litt forstørret - den er nå to centimeter lengre og måler dermed 419 centimeter totalt. Det gjelder både roadsteren og kupéen. Alle versjoner er for øvrig tilgjengelige i begge disse versjonene - med og uten tak.

Vi har prøvekjørt TT-verstingen, TT RS. Her kan du sjekke om vi ble fornøyd eller ikke.

Farbe: Ibisweiss Foto: Abdruck fuer Pressezwecke honora
Farbe: Ibisweiss Foto: AUDI
Farbe: Eissilber Foto: Abdruck fuer Pressezwecke honora
Farbe: Eissilber Foto: Abdruck fuer Pressezwecke honora
Foto: Abdruck fuer Pressezwecke honora


Farvel, V6

Motormessig har det også skjedd en del. Grunnmotoriseringen består fortsatt av den utmerkede 1.8 TFSI med sine 160 hester og 250 newtonmeter, men over den finner vi nå 211 hk-versjonen av GTI-motoren 2.0 TFSI. Det mest bemerkelsesverdige med denne motoren er det fantastiske draget - ved hjelp av et avansert ventilstyringssystem presterer motoren et dreiemoment på 350 newtonmeter hele veien fra 1.600 til 4.200 omdreininger. Dette gjør at motoren, tross den beskjedne effektøkningen, vil oppleves som en betydelig forbedring. For øvrig skal 0 til 100 gå unna på 6,1 sekunder og toppfarten være 245 km/t.

Hyggelig bensinforbruk

Da er det desto mer oppsiktsvekkende at Audi for denne motoren oppgir svært snille tall for forbruk og CO2-utslipp: 0,66 liter per mil for det første og 154 gram per kilometer for det andre.

Mange vil nok, tross nevnte motor-oppgradering på bensinsiden, beklage at V6-motoren utgår. Den har nok falt offer for nødvendige rasjonaliseringsprosesser.

Det betyr ikke at TT ikke fortsatt kan by på heftige ytelser. Både TTS (rekkefirer) og råskinnet TT RS (rekkefemmer), fortsetter sine respektive karrièrer med henholdsvis 272 hestekrefter/350 newtonmeter og 340 hestekrefter/450 newtonmeter.

Oppgraderte Audi TT kommer på markedet til sommeren. Regn med en ørliten prisøkning i forhold til dagens nivå.

Les her om den førerløse Audi TT som kjører Pike's Peak!