<B>MEKTIG LEKETØY:</B> Det er selvfølgelig galskap å bruke så mye penger på et leketøy, men det bryr nok de som har råd seg svært lite om.
MEKTIG LEKETØY: Det er selvfølgelig galskap å bruke så mye penger på et leketøy, men det bryr nok de som har råd seg svært lite om.Vis mer

Audi for minsten

Og en Ferrari som kanskje til og med pappa ville klemt seg inn i.

Det er som kjent ikke størrelsen det kommer an på, men de voksne vil kanskje føle seg ørlite lurt av bildene av denne tøffe, lille Audien.

Noen av dem fortjener det nok etter årevis med hvite løgner for minsten, men her har de mulighet til å gjøre opp for seg. En Audi i halvskalaformat bør fungere som kompensasjon for det meste.

Tråbilen (for det er det det er) er bygget etter malen til legendariske Auto Union Type C, en løps- og banebil fra virkelig gamle dager, og som blant annet ryddet trofébordet for pokaler i 1936.

Bilen er håndlaget, og når ting er håndlaget er de gjerne også tilgjengelig i begrenset opplag. Slik er det også her. Auto Union Type C er ikke et rykende ferskt produkt, og selv om det kun skal lages 999 eksemplar er det fortsatt mulig å bestille den på blant annet Audis britiske nettsider.

Prisen? Ja, den, ja.

MEKTIG LEKETØY: Det er selvfølgelig galskap å bruke så mye penger på et leketøy, men det bryr nok de som har råd seg svært lite om.
Wie beim Original kann das Lenkrad beim Ein- und Aussteigen herausgenommen werden.

(Artikkelen fortsetter under bildespesialen!)

Du må ut med 10.000 pund, eller rundt 95.000 norske kroner, for et eksemplar, så barna dine bør ha gjort seg svært fortjent til pen julegave hvis du har tenkt å slå til.

Bilen er drøye to meter lang, har sju-trinns girkasse og aluminiumsramme, både pedal- og håndbrems, og doble, hydrauliske skivebremser. For ordens skyld: Det siste er ikke en skrivefeil. Instrumentpanelet kan dessuten fjernes

Detaljnivået skal ifølge Audi være "fascinerende", mens håndverket hevdes å være "utsøkt". Når en betaler nesten hundretusen kroner for en lekebil bør en ikke forvente noe mindre.

Eller kanskje en Ferrari?

Hvis avkommet er kresent, og ikke tar til takke med Audi fordi ingen barnehagebarn med respekt for seg selv velger Audi hvis de kan velge for eksempel en Ferrari, så er denne FXX-kopien kanskje et alternativ.

Den har blant annet skikkelige sikkerhetsbelter, 12-tommers lettmetall-aktige felger, lavprofildekk, skivebremser og like mange gir som Audi-modellen over - altså sju.

En digital kjørecomputer lar både foreldre og sønn/datter holde oversikten over toppfart og eventuelle banetider, mens det angivelig myke sportssetet demper de verste fartshumpene.

(Artikkelen fortsetter under bildespesialen!)

Gokart eller tråbil

Tråbilen, som er løst basert på løpsbilen Ferrari FXX, kommer i både en tråbil og nesten lik gokart-utgave.

Prisen for sistnevnte ligger på 1.750 pund, eller rundt 16.600 kroner, mens tråbilen er mer beskjedent anlagt med sine 500 euro (cirka 4.000 kroner).

Det er jo nesten å gi-bort-pris.

Vil du lese mer om virkelige Ferrarier kan du gjøre det her, mens Audi-artiklene finnes her.