<b>FORNYELSE:</b> OK, grunntemaet i Audi-designen er fortsatt i store trekk det samme, men dette er likevel nye designtakter fra en til nå svært konservativ premium-produsent. Gjenstår å se om det kommer også i serieproduksjon... Foto: AUDI
FORNYELSE: OK, grunntemaet i Audi-designen er fortsatt i store trekk det samme, men dette er likevel nye designtakter fra en til nå svært konservativ premium-produsent. Gjenstår å se om det kommer også i serieproduksjon... Foto: AUDIVis mer

Audi får ny design

På bilutstillingen i Los Angeles viser Audi konseptbilen Audi prologue.

Konseptbilen prologue (ja, med liten p), er en signaturmodell for Audis nye designsjef March Lichte og gir et innblikk i designen til de neste generasjonene av flere Audi-modeller.

A9?

Om dette blir nye A9 eller erstatteren til A8 med samme navn, vites ikke. Audi prologue er en stor bil, men noe kortere og lavere enn dagens utgave av Audi A8. Konseptbilen måler 510 centimeter i lengden, 195 centimeter i bredden og 139 centimeter i høyden. Akselavstanden er 294 centimeter. Den lave fronten domineres av den den brede grillen hvor de fire ringene har en fremtredende rolle.

Den såkalte singelframe-grillen er fortsatt en Audi-signatur, men den er bredere og skarpere enn hva den er på dagens produksjonsmodeller. Frontlyktene er kileformede og skal fungere som et utstillingsvindu for den nye laserlysteknologien Audi har lansert.

Les også: Audi med tre sylindre

Foto: AUDI
Foto: AUDI
Foto: AUDI
Foto: AUDI
FORNYELSE: OK, grunntemaet i Audi-designen er fortsatt i store trekk det samme, men dette er likevel nye designtakter fra en til nå svært konservativ premium-produsent. Gjenstår å se om det kommer også i serieproduksjon... Foto: AUDI


Laser inside

Laserdiodene inne i lyktene sørger for en ekstrem rekkevidde på fjernlysene. De store luftinntakene under frontlyktene og de skarpe linjene på støtfangeren kan tydelig assosieres med design fra motorsporten. Panseret preges av markante linjer.

Silhuetten til Audi prologue preges av nye former og kurver. Linjene til de kraftige hjulbuene, som rommer felger i 22 tommer, har tydelige referanser til Audi Ur-quattro og markerer bilens skulderlinjer. De typiske sidelinjene er brutt opp og gir rom for flere nye former på sidepanelene.

Sett bakfra preges konseptbilen av markante horisontale linjer. Designen er skarpere og har flere linjer enn hva man kjenner fra dagens produksjonsmodeller.

Endring i kontinuitet

Slik presenterer Audis utviklingssjef, Ulrich Hackenberg, konseptet:

- Audis nye designsjef March Lichte tar med seg nye tanker og ideer til tegnebordet i Ingolstadt. Konseptbilen "Audi prologue" er hans første egenhendige design for Audi og markerer starten på det som blir vår nye designretning.

March Lichte forklarer det slik:

- Jeg ønsker å fremheve Audis DNA og filosofi i min design. I tiden fremover vil først A, Q og R/TT-modellene skille seg mer fra hverandre. Deretter vil de ulike modellene i produktfamiliene få tydeligere særegenheter, sier han.

Den nye designsjefen viser sin første kreasjon i form av konseptbilen som nå vises på bilutstilling i Los Angeles.

- Audi prologue forener sport og luksus på en raffinert måte, som en ekte Gran Turismo. Den gir uttrykk for hvordan en stor, to-dørs coupé fra Audi kan designes, men bak den ligger også tanker og ideer på designen til neste generasjon Audi A6, Audi A7 og Audi A8, sier Lichte videre.

Se også: Audi med TT Offroad!

A9 ELLER IKKE? Slik så våre spionfotografer i Automedia for seg at en kommende A9 kunne bli for en tid tilbake. Foto: AUTOMEDIA Vis mer


4-hjulsstyring

Under panseret sitter en 4.0 TFSI bensinmotor på 605 hestekrefter. Når V8-motoren kobles sammen med Audis nye 48-volts batteriteknologi, leverer motoren et maksimalt dreiemoment på 750 newtonmeter. Øvelsen 0-100 kilometer i timen gjøres da unna på 3,7 sekunder. quattro permanent firehjulsdrift skal sørge for best mulig veigrep og bakhjulene svinger inntil 5 grader for å spisse kjøreopplevelsen ytterligere.

OLED-teknologi

Interiøret i Audi prologue preges, som eksteriøret, av skarpe horisontale linjer. Infotainment-skjermene er integrert i dashbordet på helt nye måter og fremstår nå som en langt større del av fører- og passasjermiljøet foran. Infotainment-systemet har nye «touch & swipe»-funksjoner som blant annet tillater at passasjeren foran kan sende navigasjonsdata og lignende fra sitt store panel til sjåførens panel. Nytt er også at flere av panelene benytter OLED-teknologi, hvilket gir skarpere og mer presise bilder og animasjoner.