En stor bilbelte-undersøkelse utført av det svenske forsikringsselskapet Folksam avdekker at Audiførere med beltevarslere - av en eller annen grunn - i langt mindre grad enn andre bilførere bruker bilbelte. Foto: Per Ervland
En stor bilbelte-undersøkelse utført av det svenske forsikringsselskapet Folksam avdekker at Audiførere med beltevarslere - av en eller annen grunn - i langt mindre grad enn andre bilførere bruker bilbelte. Foto: Per ErvlandVis mer

Audi-eiere dropper bilbeltet

Stor, svensk bilbelteundersøkelse avdekker at Audi-eiere er langt mindre flinke til å bruke bilbelte enn eiere av andre bilmerker. Hvorfor?

I sammenheng med at det svenske forsikringsselskapet Folksam gjennomførte en stor bilbelteundersøkelse i juli i år, dukket det opp et overraskende resultat. Det viste seg nemlig at Audi-førere i langt mindre grad enn førere av andre bilmerker lar seg påvirke av bilens beltevarsler.

Beltevarslere er en teknologi som ved hjelp av blinking og pipelyder oppfordrer føreren (og i enkelte biler også forsetepassasjer og baksetepassasjerer) til å feste setebeltet. Det europeiske kollisjonstest-instituttet Euro NCAP har siden 2002 belønnet beltevarslere som tilfredsstiller visse spesifikke kriterier.

2,83 versus 0,5 prosent

Undersøkelsen, som vi også vil komme tilbake til i en kommende artikkel, viste at hele 99,1 prosent av førerne i biler med beltevarslere faktisk brukte bilbelte. Det betyr at kun 0,9 prosent av førerne lot være.

Det var imidlertid to merker som skilte seg ut; Volkswagen og Audi. Tellingen viste at 1,51 prosent av Volkswagen-førerne og hele 2,83 prosent av Audi-førerne kjørte uten bilbelte. Gjennomsnittet for alle de andre bilmerkene var 0,5 prosent.

For å sette disse tallene i perspektiv, kan det nevnes at hele 60 prosent av de belteløse førerne i biler med beltevarsler kjørte en Audi.

Folksam har ingen forklaring

Hva med deg?

Bruker du bilbelte? (Avsluttet)
Ja, alltid!(79%) 1823
Ja, nesten alltid(14%) 325
Det hender(4%) 88
Nei, aldri(2%) 51
Vet ikke(1%) 17
Avstvemningen er ikke styrt og reflekterer kun lesernes egne meninger.


Folksam lot seg overraske over resultatet og har ingen teori om hva som kan ligge bak de oppsiktsvekkende tallene: "Varför det ser ut så är i dagsläget okänt", skriver selskapet i sin rapport.

Vi spurte den norske Audi-importøren om de kunne sitte på svaret:

- Det er påbudt å bruke bilbelte og beltevarsler er standardutstyr i alle Audi-modeller. Utover det kan vi ikke kommentere et svensk adferdsmønster i en svensk undersøkelse, sier Marius Tegneby, informasjonsansvarlig for Audi hos Harald A. Møller.

- Kan det være slik at det er spesielt lett å koble ut beltevarsleren i Audis modeller, for eksempel ved å trekke ut en sikring eller en ledning?

- Nei, det er ingen enkel måte å koble beltevarsleren ut på. For å koble denne ut, må bilen eventuelt omprogrammeres på et verksted. Og ved neste verkstedbesøk vil beltevarsleren i tilfelle koble seg inn igjen, sier Tegneby.

Halvannet minutt

- Kan forklaringen ligge i at beltevarsleren gir seg for raskt?

- Vel, når hastigheten overstiger 20 kilometer i timen, så aktiveres den akustiske varsleren. Denne piper i 1 minutt og 30 sekunder. Deretter deaktiveres pipingen og lampen slutter å blinke. I stedet vil varsellampen lyse kontinuerlig, opplyser Tegneby.

Ifølge Tegneby vil altså beltehaterne måtte holde ut piping i halvannet minutt før roen senker seg i kupeen.

Har du svaret?

Kjenner du til metoder for å lure beltevarslerne i Audis modeller? Eller har du en annen teori som kan forklare de oppsiktsvekkende Audi-tallene? Fortell det du vet i vårt diskusjonsforum og/eller send en epost til journalisten.

Hele Folksam-rapporten finner du her.

Kilder: Det svenske forsikringsselskapet Folksam, informasjonsansvarlig hos Harald A. Møller Marius Tegneby

Les også:

  • DinSide Motors juveler