Audi avslører Q7 hybrid

Hybrider blir stadig vanligere og nå hiver også Audi seg på trenden. Først ut er Q7.

Store SUVer er fortsatt populære tross nedgangen de siste årene relatert til de økende klimaproblemene. Derfor forsøker nå flere og flere å gjøre SUVene litt mindre miljøskadelige ved å benytte seg av diverse forbruksreduserende anordninger.

Lexus og Porsche

Lexus er per i dag kommet lengst med sin fullhybrid RX 400h. Også Porsche har vist en hybridversjon av Cayenne, men denne er nok litt lenger unna enn Q7. Sistnevnte, som jo deler en del komponenter med Cayenne, vil i all hovedsak få den samme hybridløsningen som nylig ble vist i SUVen fra sportsbilprodusenten.

Ikke trinnløs

Vis mer

Audi avslører Q7 hybrid

  1. Store bilder


Det betyr en 3,6-liters bensinmotor som hos Audi vil gi 280 hestekrefter og 375 newtonmeter. V6’eren hjelpes av en relativt kraftig el-motor på 45 hestekrefter og 285 newtonmeter. El-motoren veier 40 kilo og sitter montert mellom bensinmotoren og automatkassen, som for øvrig er en konvensjonell sekstrinnskasse i motsetning til nåværende hybriders trinnløse kasser. Audi hevder deres løsning er mer effektiv enn Lexus’ planetgirsystem.

Batteripakken sitter forøvrig under bagasjerommet og veier 69 kilo.

Rask

Den ekstra vekten, 2480 kilo totalt, forhindrer ikke at ytelsene forbedres merkbart. 0-100 skal gå på kvikke 7,6 sekunder, 1,7 sekunder raskere enn en vanlig 3,6 FSI. Mer betydelig er det kanskje at forbruket har sunket fra 1,2 til 0,98 liter per mil.

Fullhybrid

Vis mer


I hastigheter opp til 50 kilometer i timen kan Q7 hybrid kjøres kun på elektromotoren i inntil to kilometer. Det gjør at Q7 med rette kan kalles en fullhybrid. Når føreren lar bilen rulle uten gasspådrag, skrus bensinmotoren av. Dette gjelder i hastigheter opptil 120 kilometer i timen.

Elektrifisering

Det samme gjelder under bykjøring hvor forbrenningsmotoren slukkes når bilen står stille i mer enn tre sekunder for så og startes igjen når føreren slipper bremsepedalen. Regenerering av bremsekraft hører også med og energien brukes til å drive blant annet servostyringen og pumpene til klimaanlegget og bremsekraftforsterkeren.

Audi Q7 Hybrid kommer på markedet mot slutten av neste år.

  • Store bilder av konseptutgaven som ble vist for et par år siden.
  • Her finner du mer Audi-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder