Vis mer

Audi A8: Foran BMW på én ting

MARBELLA (DinSide Motor): Audi lanserer nå en ny A8. Bilen er stor og har svært gode motorer - så gode at vi mener minstemann holder i lange baner.

Vi er i Spania nå, og har foreløpig kjørt modellen med treliters dieselmotor. Denne motoren har blitt tilgodesett med 250 hestekrefter og 550 newtonmeter, gode tall for en slik motor.

Dette resulterer i en 0 til 100-tid på 6,6 sekunder. Toppfarten er 250 kilometer i timen og dette er noe av grunnen til at vi tror det vil holde for de fleste. Bilen oppleves også som svært kvikk på veien, og det er en smal sak å holde et svært godt motorveitempo. Selv om bilen tilbyr en svært god komfort, opplever vi denne V6-versjonen som veldig sprek.

I tillegg til å være sprek har den nå også et lavt forbruk. Audi oppgir 0,66 liter på blandet kjøring, noe som tilsvarer et CO2-utslipp på 174 gram. BMW 730d ligger på 178 gram, men denne bilen har ikke start/stopp-funksjon.

Den nye 8-trinns automatkassa må også få en del av æren. Den sjalter godt og Audi har også utstyrt den med en elektronisk girspak. Den krever litt tilvenning, men fungerer bra.


Bedre enn BMW

Regner med at noen lurer på hva som er bedre her enn på BMW? Det er noen ting til, men Audi har særlig tatt innersvingen på BMW på et punkt. På disse bilene med 8-trinnns automatgirkasse er det faktisk start/stop-funksjon. Det fungerer akkurat som på Porsche Panamera. Man kommer stormende inn mot en bomstasjon, og motoren stopper når man står stille. Med en gang du slipper bremsen starter motoren. Det fungerer mye bedre med automat enn på biler med manuelt gir, som gjerne krever litt handling fra fører. Her går det av seg selv.

I tillegg er bilen utstyrt med flere teknologier som skal gjøre kjøringen lettere. Vi kan nevne LED-lys, adaptive lys med kontinuerlig justering i høyde og bredde, adaptiv fartsholder som fungerer fra 0 -250 -0, vinglevarsler, blindsonevarsler og et system som gjør det mer "behagelig" å krasje. Alt dette er ekstrautstyr.

Alle motorer leveres med 8-trinns automatkasse, firehjulsdrift, skinnseter og adaptiv luftfjæring.


Stor plass gir drøye mål

Selv om bilen ved første øyekast kjører godt, merker man at den er laget for komfort. Fire voksne sitter bra og takhøyden er god også bak. På setefronten er det mange valgmuligheter, og man kan velge både sportslig stil og mer komfortorienterte seter med massasje.

Den nye A8 er stor, og krever at man er komfortabel med både lengde og bredde. God plass innvendig krever store ytre mål. En total lengde på 5,13 meter ruver på veien. Bredden er 1,94 meter og bilen er dermed 7 centimeter lengre og 5 centimeter bredere enn den gamle. Bagasjerommet rommer 510 liter.

Kommer i september

Vi har ikke fått pris på Audi A8 3.0 TDI, men bilen kommer heller ikke på markedet hjemme før i september. BMW 730d starter på en drøy million. Denne havner nok omtrent der.

Det kommer mer om prøvekjøring av ny A8. Det finnes nemlig V8-motorer også. Det er knyttet spennende ting til de også. Spesielt bensinmotoren.