Audi A8 4.0 TDI

Audi A8 er igjen tilbake med en V8 TDI. Forrige gang hadde motoren et slagvolum på 3,3 liter, men har nå tatt seg opp til hele fire liter.

Audi A8 4.0 TDI

  1. Store bilder


Vi har kjørt Audi med Common rail innsprøytning før. Audi A8 3.3 TDI het bilen og hadde 225 hestekrefter og 480 newtonmeter under panseret. Det var antagelig den beste dieselmotoren Audi hadde laget til da. Nå er Audi tilbake med en større variant på fire liter. Effekten har steget til 275 hestekrefter og dreiemomentet er 650 newtonmeter.

Høye ytelser

Takket være to turboladere med variabel turbingeometri, to ladeluftkjølere og fire ventiler per sylinder skal 0 til 100 kilometer i timen presteres på 6,7 sekunder. Toppfarten er begrenset til 250 kilometer i timen. Motoren har en rail på hver sylinderrekke og trykket har steget fra 1.350 til 1.600 bar. Dette er med på å gi bedre ytelser, men også lavere forbruk.

God fleksibilitet

Vi husker at fleksibiliteten på den gamle modellen var enorm og regner med at den ekstra effekten kommer godt til rette i den nye A8-modellen.

TEST: Audi A8 3.3 TDI