A7 kommer både med forhjulsdrift og firehjulsdrift Foto: Audi
A7 kommer både med forhjulsdrift og firehjulsdrift Foto: AudiVis mer

Audi A7 i detalj

A7 blir en helt ny bilmodell og en slags mellomting mellom mange biltyper.

A7-betegnelsen har stått tom hos Audi helt siden man begynte med A-navnene. Men det har lenge ligget i kortene at navnet skulle tas i bruk. Det var heller ingen overraskelse at det ble en slags stor kombikupé, i likhet med lillebror A5 Sportback.

Hva er dette egentlig?

Man kan diskutere hva slags bil A7 egentlig er. Audi selv kaller den en 5-dørs kupé, men i de flestes øyne er det nok en slags kupéinspirert kombi dette dreier seg om. De slanke linjene og den lave takhøyden bygger imidlertid opp om kupé-aspektet ved denne bilen.

Konkurrenter

I realiteten er dette uansett en konkurrent til biler som Mercedes CLS, Porsche Panamera og kanskje til og med BMW 5-serie GT.

Ligner lillebror

Som navnet antyder kommer A7 på mange måter til å plassere seg mellom A6 og A8. Med en lengde på 497 centimeter ligger den litt nærmere A6 størrelsesmessig. Designmessig er fronten typisk Audi, men hekken er ganske annerledes enn det man finner på A6 og A8. Her er den klart mest lik lillebror A5 Sportback.

Fireseter

Innvendig er det som ventet ganske overveldende med luksus og teknologi. Bagasjerommet er forholdsvis romslig, men baksetet er designet kun for to personer slik at dette blir en ren fireseter. Foran er det myke former og høy kvalitetsfølelse som gjelder.

A7 kommer både med forhjulsdrift og firehjulsdrift Foto: Audi



V6

Fire V6-motorer blir tilgjengelige, to bensinmotorer og to dieselmotorer. 2.8 FSI yter 204 hestekrefter og 280 newtonmeter. 3.0 TFSI gir hele 300 hester og 440 newtonmeter. Begge disse bensinmotorene får firehjulsdrift og dobbelkløtsjkassen S-tronic som standard.

Gjerrig diesel

Dieselmotorene er kanskje mer interessante i Norge og det er her vi finner den utgaven som nok i første omgang blir rimeligst. 3.0 TDI med 204 hestekrefter og trinnløst automatgir (Multitronic) slipper ut bare 139 gram CO2 som et resultat av et forbruk på 0,53 liter per mil. Det er rett og slett meget bra for en så stor bil med slike ytelser. Ulempen er at den får forhjulsdrift.

En sterkere versjon av 3.0 TDI med 245 hester og 500 newtonmeter kommer også. Denne bruker 0,60 liter per mil og slipper ut 158 gram CO2. Her er firehjulsdrift og S-tronic standard.

Audi A7 motorer    
 2.8 FSI3.0 TFSI3.0 TDI3.0 TDI
Effekt204 hk300 hk204 hk245 hk
Dreiemoment280 Nm440 Nm400 Nm500 Nm
0-100 km/t8,3 sek5,6 sek8,1 sek6,5 sek
Forbruk0,80 l/mil0,82 l/mil0,53 l/mil0,60 l/mil
CO2-utslipp187 g/km190 g/km139 g/km158 g/km
TransmisjonS-tronic/awdS-tronic/awdMultitronic/fwdS-tronic/awd



Alle variantene har selvsagt krefter i overflod sammenlignet med mer normale biler. Raskest er 3.0 TFSI med 0-100 på 5,6 sekunder.

Ikke billig

Prisene er ikke klare for A7 ennå, men med disse motorene som er presentert i første omgang, er det klart at dette ikke blir noen veldig billig bil. Men den får i alle fall en klart rimeligere innstegspris enn A8. Rimeligst blir etter alt å dømme den forhjulsdrevne utgaven av 3.0 TDI. Vi tipper den lander på litt i overkant av 700.000 kroner. Vi ser imidlertid ikke bort i fra at rimeligere varianter kommer på et senere tidspunkt.

Hvis du heller vil ha et rimeligere alternativ, kan du se vår prøvekjøring av A5 Sportback.

Audi A7 kommer til Norge i oktober.