Audi A6L: Kun for kinesere

Kina er et av verdens raskest voksende bilmarkeder. Derfor bruker enhver bilprodusent med respekt for seg selv store ressurser på å vinne kinesernes gunst. Audis siste fremstøt heter Audi A6L.

Hva med deg?

Hvilken velger du? (Avsluttet)
Audi A6(52%) 531
BMW 5-serie(30%) 307
Mercedes-Benz E-klasse(18%) 179
Avstvemningen er ikke styrt og reflekterer kun lesernes egne meninger.


Nye Audi A6 har ikke bare innkassert tallrike priser; bilen selger i tillegg svært godt - også her i landet. Den gode mottakelsen har blant annet sammenheng med bilens design - men også med bilens størrelse. Nye Audi A6 er nemlig 491,6 centimeter lang og 185,5 centimeter bred. Det betyr at nye A6 størrelsesmessig har rykket et stort steg nærmere storebror A8 og de andre tyske luksus-limousinene.

Produseres i Kina

Vi var ikke av den oppfatning at kinesere er spesielt mye høyere enn europeere og amerikanere. Likevel har altså Audi bestemt seg for å produsere en helt egen A6-versjon kun for Midtens rike. Bilen bærer navnet A6L, der "L" står for Long Wheelbase, og vil bli produsert ved den kinesiske Changchun-fabrikken.

294 centimeter akselavstand

Audi er sparsomme med informasjonen om A6L, men opplyser i det minste at bilen vil få ti centimeter lengre akselavstand enn en ordinær A6. Det betyr at bilen får hele 294 centimeter mellom navene. De ti centimetrene vil i hovedsak komme baksetepassasjerene til gode. Dermed vil nok A6L kunne by på minst like god benplass som de ordinære utgavene av Audi A8, BMW 7-serie og Mercedes-Benz S-klasse.

Interessante motoralternativer

Også kineserne vil kunne velge mellom forhjulsdrift og quattro - Audis firehjulsdriftssystem. Men motoralternativene skiller seg fra de vi kjenner fra vårt eget kontinent. I Europa er A6 tilgjengelig med tre diesel- og tre bensinmotorer. Bensinmotor-paletten består av 2,4- og 3,2-liters V6-motorer og en 4,2-liters V8er.

A6L, derimot, ser ikke ut til å bli levert med dieselmotorer. Kineserne vil heller ikke kunne velge den direkteinnsprøytede 3,2-literen vi kjenner (255 hk). I stedet er kinesiske A6L-kunder henvist til den gamle 3,0-literen fra forrige generasjon A6 (218 hk).

Firesylindret A6-motor

Kineserne vil også kunne kjøpe A6L med en avart av motoren vi kjenner fra Golf GTI - 2.0 TFSI. I A6L vil denne firesylindrede motoren levere 170 hestekrefter. Firesylindrede bensinmotorer er ikke tilgjengelige i A6 i andre markeder.

Klarer du å se forskjell på A6L og en ordinær A6? Vi tviler.

  • Her finner du et bilde av dem begge.
  • Store bilder av A6L finner du her.
  • Du finner flere bilkuriositeter her.
  • Her finner du mer Audi-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder