Audi A6 fornyet

A6 får en midtlivsoppdatering med fokus på først og fremst nye og gjerrigere motorer.

Men det er også mulig å se forskjell. Foran har A6 fått en justering både på den store grillen, støtfangeren, luftinntakene og tåkelyktene. I tillegg får du nå en LED-stripe med seks dioder dersom du bestiller xenonlykter. Videre nedover sidene legger du kanskje merke til de blanke kromlistene som buer seg svakt oppover på sin ferd bakover.

Helt bakerst på sedanen finner vi en liten spoilerleppe på bagasjelokket, en liten kromlist på støtfangeren og en slags diffusor helt i nedkant av hekken. I kombinasjon med denne finner vi også et par rette enderør.

Nye lykter

Foto: Audi Vis mer


Den letteste forandringen å oppdage er likevel de nye smale baklyktene som strekker seg et godt stykke innover mot midten. I god Audi-stil anvender disse også LED-teknologi.

Ny informasjonssentral

Innvendig har det også kommet noen små justeringer. Viktigst er en ny skjerm som både har høyere oppløsning og huser Audis nyeste versjon av informasjonssentralen MMI.

2.0 TDI

Mer betydningsfullt er nok i praksis likevel det som har skjedd på den tekniske siden. En hel rekke nye motorer er på plass i en av Audis viktigste modeller. Hvis vi starter på dieselsiden, ser vi fort at begge innstegsmotorene er nye i A6. Den velkjente 2,0-literen har nå fått common rail innsprøytning og yter 136 hestekrefter.

Foto: Audi Vis mer


Det betyr at vi har nok en effektversjon av denne motoren. Vanligvis yter den 140 eller 143 hester, som i lillebror A4. I A6 dreier det seg imidlertid om en spareversjon, slik at den får navnet 2.0 TDIe. Dessverre kommer ikke forbruket lenger ned enn til 0,53 liter per mil, til tross for en rekke spareknep. Det gir 139 gram CO2 per kilometer. Det er fortsatt tre mer enn en standard BMW 520d med 177 hestekrefter. 0-100 går med denne motoren kombinert med den trinnløse automatkassen Multitronic på 9,9 sekunder.

Samme motor finnes nå forøvrig også med 170 hester i A6.

V6

Foto: Audi Vis mer


Neste trinn på stigen er en 190-hesters V6er på 2,7 liter. Denne hadde tidligere 180 hester. På dieselstoppen finner vi en 3,0-liters V6er med 240 hester og 450 newtonmeter.

Bensin

På bensinsiden er det vel så spennende ting som har skjedd. Innstegsmotoren på 2,0 liter med turbo og 170 hester er uforandret. Nest minste bensinmotor er en V6er på 2,8 liter med 190 hestekrefter. Denne finnes også med 220 hester.

Kompressor

Den nest sterkeste motoren er helt ny og meget spennende. Slagvolumet ligger på 3,0 liter, men det mest spesielle er at den benytter overladning i form av en kompressor. Mens Mercedes er i ferd med å gå bort fra kompressor-teknologien, har Audi altså slengt seg på.

Foto: Audi Vis mer


Ytelsene blir dermed 290 hester og 420 newtonmeter. 0-100 går på 5,9 sekunder, med både automatgir og firehjulsdrift som standard. På toppen troner fortsatt en 4,2-liters V8er med 350 hestekrefter.

Firehjulsdrift er for øvrig standard på de største motorene og tilgjengelige til alle V6erne.

Bedre komfort

Audi har også gjennomgått chassiset med fokus på økt komfort, uten at dette skal gå utover kjøreegenskapene. Hvordan det fungerer, skal bli spennende å se, for A6 har nok litt å gå på her i forhold til en del av konkurrentene, spesielt i de mer sportslig utstyrte bilene.

Foto: Audi Vis mer


S-line kan for øvrig fortsatt bestilles og da får du 18-tommers hjul og et sportsunderstell som er senket med 30 millimeter, i tillegg til en del sportslige detaljer innvendig.

Til høsten

Oppgraderingen gjelder både A6 sedan, stasjonsvogn og Allroad. Bilen skal vises på utstillingen i Paris i oktober og kommer til Norge i midten av samme måned. Prisene er ikke klare, men vi regner ikke med store forandringer, bortsett fra en mulig reduksjon på den minste dieselmotoren grunnet lavere CO2-utslipp.

  • Her kan du se større og flere bilder.
  • Her finner du mer Audi-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder