Vis mer

Audi A6 Avant er avduket

Mange venter på stasjonsvognen. Nå har duken falt.

BERLIN: Samtidig som en hel motorpresse er i Berlin for å overvære et gigantisk miljøbilarrangement, er Audi frekke nok til å benytte anledningen til å dra duken av sin nye Audi A6 Avant, og DinSide er på plass. Med sin relativt store størrelse, og med minste motor på 177 hk, er dette noe av det minst miljøvennlige som kommer til å bli vist i Berlin denne uken. Samtidig er den utvilsomt den bilen byen har å vise frem som kommer til å selge best.

Audi A6 er prøvekjørt

Ingen overraskelser

Nye Audi A6 Avant er rimelig forutsigbar med tanke på designen. Også drivlinjen er kjent, da den er lik det vi finner i sedanen som ble lansert for bare måneder siden. Bilen måler nå 4,92 meter i lengde, men0 utstrakt bruk av lettmetaller har redusert vekten med 70 kg sammenlignet med utgående modell. Taklinjen er nå i tråd med “siste mote”, og har fått et mer coupè-lignende preg, om enn ikke så ekstremt som på Volvo V60.


Sportslige linjer

Den lutende taklinjen gir likevel ikke store utslaget på plassen. Med normal seteposisjon har du 565 liter til rådighet, og med baksetene lagt ned byr bagasjerommet på 1.680 liters lagringsplass. Selv om Fido skulle være av det store slaget, så er det ingen fare med takhøyden helt bakerst. Nå har Audi dessuten gjort det lettere å komme til bilen med hendene fulle: Veiv litt med foten på et spesielt punkt ved støtfangeren bak, og bakluken åpner seg i ren sesam-sesam stil.

Kommer som hybrid

Respektable tall

Selv om vi innledningsvis nevnte at dette er noe av det minst miljøvennlige som blir vist i Berlin denne uken, så er nye A6 Avant i høyeste grad en bil med fokus på utslipp. Med en 2-liters TDI på 177 hk har bilen et forbruk på 0,5 liter på mila. Det må sies å være akseptabelt på en bil i denne størrelsen. Er du blant dem som tenker mer på ytelser enn utslipp, så er det bare å skrive en ekstra stor sjekk. Da kan du få deg en A6 Avant med 3-liters TDI på 313 hk, og resultatet fra den er en akselerasjon til 100 km/t på 5,4 sekunder. Det er også imponerende tall, om enn på en noe annen måte.

Marius Tegneb fra den norske importøren anslår en startpris på ca. 500.000 i Norge.


Salget starter snart

Audi gjorde et løft på sine større biler da de lanserte nye A7. Dette løftet brakte de videre inn i A6, da sedanen ble lansert, blant annet med et helt nytt interiørkonsept. Nå kommer altså norgesmodellen, stasjonsvognen, med det samme interiøret i den nye A6 Avant som kommer på markedet i Norge i oktober.

Prisene er det for tidlig å si noe om, men Marius Tegneby fra Harald A. Møller antyder en startpris på rundt 500.000, hvilket vil si omtrent 30.000 opp fra en sedan. Køen starter hos nærmeste Audi-forhandler.

Dette er prisene på sedanen