Audi A5 og S5 er offisielle

Etter mye surr og lekkasjer i forkant av Audis lansering av kupeen A5 med tilhørende sportsmodell S5, er endelig alle data og bilder offentlige.

Audi har i mange år manglet en mellomklassekupé som kan konkurrere med BMW 3-serie kupé og Mercedes CLK. Ventetiden har vært lang, men nå er endelig splitter nye A5 og S5 offisielle etter det mange mener er bevisste lekkasjer. Bildene avslører ikke så mye nytt, men de tekniske dataene er nå mer omfattende.

Motoren lenger bak

Noe av det det har knyttet seg mest spenning til, er Audis nye drivlinjelayout som introduseres med A5. Etter å ha slitt med en langt fremskreden motorplassering i alle år, har Audi nå tatt noen grep for å bedre utgangspunktet for kjøredynamikken. Motoren er i A5 plassert rett over forakselen, i stedet for foran som på de andre modellene med langsmontert motor. Det gjør det også mulig med kortere overheng, noe designerne sikkert er glade for. Nye A5 fremstår betydelig mer sportslig enn andre Audi-modeller med motoren montert samme vei. Firehjulsdriften er av typen vi finner i Q7 og RS4 med 60 prosent av kreftene som går til bakhjulene.

Velkjente, men sterkere motorer

Vis mer

Audi A5 og S5 er offisielle

  1. Store bilder


Motorene kjenner vi fra andre modeller, men de har alle blitt oppgradert for bedre ytelser i A5. Basismotoriseringen er en ny 1,8-liters direkteinnsprøytet turbofirer som også nettopp har blitt lansert i A3. I A5 yter den 170 hestekrefter, det samme som 2,0-litersturboen vi finner i blant andre A6. En 3,2-liters V6’er utgjør neste trinn på bensinstigen. FSI-motoren kjenner vi igjen fra blant annet A6 og A4, men i A5 yter den 265 hestekrefter og 330 newtonmeter. Denne motoren kan kombineres med både automatgir og manuelt gir, begge med seks trinn. I tillegg kan 3,2 FSI leveres med forhjulsdrift og trinnløse Multitronic. Med sistnevnte konfigurasjon er forbruket oppgitt til beskjedne 0,87 liter per mil.

0-100 på 5,9 sekunder?

Vis mer


Mens den bensindrevne V6'eren skal klare 0-100 på spreke 6,1 sekunder, er den kraftigste dieselmotoren oppgitt til 5,9 sekunder på samme øvelse. Det er oppsiktsvekkende raskt og vi setter spørsmålstegn ved hvorvidt dette er oppnåelig med 240 hestekrefter og 500 newtonmeter. Til sammenligning er BMW 335d kupé med 46 hestekrefter og 80 newtonmeter ekstra oppgitt til 6,1 sekunder. Forbruket på Audis 3,0-liter er oppgitt til 0,72 liter per mil.

A5-kunder kan også velge en mindre dieselmotor på 2,7 liter og 190 hestekrefter. Den gjør 0-100 på 7,6 sekunder og bruker i følge Audi 0,67 liter per mil på blandet kjøring. Denne motoren er kun tilgjengelig med forhjulsdrift og Multitronic-kassen.

S5

Vis mer


Den foreløpige toppmodellen i A5-familien er sportsversjonen S5. Med en 4,2-liter på 354 hestekrefter og 440 newtonmeter, skal den akselerere fra stillestående til maksfart i Norge på 5,1 sekunder. Med den kraftige motoren følger også sportsunderstell og større bremser i tillegg til utvendig og innvendig styling.

  • Store bilder finner du her.
  • Her finner du mer Audi-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder