Audi A5: Lønnstager-utgave på vei

I november kommer lønnstaker-utgaven av Audi A5 - A5 1.8 TFSI. Se store bilder.

I dag er Audi A5 kun tilgjengelig i to versjoner; A5 3.0 TDI quattro og S5 Coupé quattro. Disse starter på henholdsvis 687.000 og 1.150.000 kroner og er dermed lite aktuelle for de fleste av oss. Men i november kommer A5 1.8 TFSI, som vil koste langt mer overkommelige 390.000 kroner.

0 til 100 på 8,4 sekunder

A5 1.8 TFSI mangler riktignok firehjulsdrift, eller quattro som det kalles på Audi-språket. Eieren må derfor leve med drift på forhjulene.

Vis mer

Audi A5: Lønnstager-utgave på vei

  1. Store A5-bilder
Vis mer
Vis mer

Når det kommer til ytelser er det imidlertid lite å utsette på den folkelige A5-utgaven.
Under panseret finner vi nemlig en 1,8-liters firer med direkteinnsprøytning, variable ventiltider, variable innsug, turbo og ladeluftkjøler. Motoren produserer 170 hestekrefter ved 4.700 omdreininger og kan i tillegg skilte med 250 Nm ved lave 1.500 o/min. Dermed snakker vi om en motor som kombinerer frisk toppeffekt med dieselaktig bunndrag. 0 til 100 skal gjøres unna på 8,4 sekunder og dermed vil innstegsmodellen av A5 med letthet kjøre fra de fleste familiebiler. Også i kurvene vil A5 klare seg godt - vår erfaring er nemlig at A5 har meget gode kjøreegenskaper.

Gjerrig motor

Også forbruket er til å leve med. A5 1.8 TFSI, som i likhet med topputgaven S5 leveres med en sekstrinns manuell girkasse, skal nemlig klare seg med 0,73 liter per mil ved blandet kjøring. Til sammenligning kan det nevnes at familiestasjonsvognene Toyota Avensis 2.0 og Volkswagen Passat 2.0 FSI drikker henholdsvis 0,81 og 0,82 liter ved tilsvarende kjøring. Det lave forbruket gir et CO2-utslipp på 175 gram per kilometer, noe som opplagt har hatt betydning for den folkelige prisen.

3.2 FSI

Men det er ikke bare A5 1.8 TFSI som vil gjøre entré i løpet av de nærmeste månedene. Allerede i oktober kommer A5 3.2 FSI Multitronic (trinnløs girkasse), som vil koste 750.000 kroner. Senere kommer også firehjulsdrevne versjoner med samme motor. 3.2 FSI quattro med manuell girkasse kommer i desember, mens 3.2 FSI quattro Tiptronic (automatgirkasse) kommer i januar 2008. Prisene for de to quattro-utgavene er foreløpig ikke fastsatt.

2.7 TDI

I november kommer også den forhjulsdrevne A5 2.7 TDI Multitronic, som vil koste 550.000 kroner og dermed blir det rimeligste dieselalternativet. Sommeren 2008 kommer samme bil med manuell girkasse.

  • Store A5-bilder finner du her.
  • Vår test av heftige S5 Coupé finner du her
  • Audi A5: Lanseringstidspunkter
    VariantPrisLansering
    1.8 TFSI man.390000November 2007
       
    3.2 FSI Multitronic750000Oktober 2007
    3.2 FSI quattro man.?Desember 2007
    3.2 FSI quattro aut.?Januar 2008
       
    S5 quattro man.1150000I salg
       
    2.7 TDI Multitronic550000November 2007
    2.7 TDI man.?Sommer 2008
       
    3.0 TDI quattro man.687000I salg
       
    Priser avrundet til nærmeste tusen
    Audi A5: Tekniske data
    Motor og girkasseTypeSlagvolumEffekt/
    o/min
    Dreiemoment/
    o/min
    0-100ForbrukCO2
    1.8 TFSI man.R41798170 hk/4.700250 Nm/1.5008,40,73175
            
    3.2 FSI MultitronicV63197265 hk/6.000330 Nm/3.0006,60,87207
    3.2 FSI quattro man.    6,10,97232
    3.2 FSI quattro aut.    ???
            
    S5 quattro man.V84163354 hk/7.000440 Nm/3.5005,11,24298
            
    2.7 TDI MultitronicV62698190 hk/3.500400 Nm/1.4007,60,67178
    2.7 TDI man.    ???
            
    3.0 TDI quattro man.V62967240 hk/4.000500 Nm/1.5005,90,72191
            




    Her finner du mer Audi-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder