Vis mer

Audi A4 i midtlivsendring

Audi har forsøkt å gjøre så mange endringer ved nye A4 som mulig, uten at du skal merke det, med godt resultat. Av: Knut Arne Marcussen

Det var et brudd med fortiden og markering på ny æra da Audi skrotet tallbetegnelsene 80, 90 og 100 til fordel for blant annet A4 og A6. I 1995 kom A4 med nær sagt revolusjonerende Audi-design, forfinet interiør og imponerende teknikk.

Kommende flaggskip

Multiknirk

Forstilling av typen Multilink og 5-ventilsteknikk på motorene skulle bare understreke slagordet ”Forspranget ligger i teknikken”. Dessverre er det ingen regler uten unntak, og forstillingen ble kjapt omdøpt til ”Multiknirk” samtidig som 5-ventilstopper gikk ut.
Like fullt har Audi tatt kvantesprang langt opp i det gode selskap med BMW og Mercedes etter A4-inntreden. I mange sammenhenger leder de nå også an løpet om å drive denne klassen videre. Derfor var vi ikke så rent lite spente på hvor mye nytt det er på faceliften fra versjonen som kom i 2007.

Best pris akkurat nå

Mange og små

I første omgang blir jeg skuffet. Endringene er ikke akkurat påfallende og selv ihuga Audi-tilhengere må frem med lupe for å se endringene. Dette til tross for at fronten har fått større luftinntak, ny spoiler, ny grill, tåkelykter, hovedlykter og panser, i tillegg til at baken har fått et par nye baklykter.
Innvendig er det forfinet nok et hakk med blant annet utstrakt bruk av krom rundt knotter og brytere. Kommandosentralen MMI har fått færre knapper og forholde seg til og underholdningssiden er styrket. Nå får du A4 med Audi Connect som gir trådløst nett og tilknytning til Google Earth. Med Audi Online kan du også bli oppdatert på den siste trafikkinformasjonen.

Se nye A4 utvendig:

Foto: Audi


Rikt motorutvalg

Under panseret er motorene optimalisert og noen er kassert. 1,8 TFSI med 170 hk erstatter nå 1,8 TFSI på 160 hk og 2,0 TFSI på 180 hk. Denne motoren venter importøren vil stå for en betydelig større del av salget enn hva som har vært faktum tidligere, dette som følge av neste års nye avgifter som gir nye avgiftskomponenter for diesel.

Se Audien parkere på egenhånd - uten fører i bilen

Fine tall

Motoren kler bilen bra! Den er rask, smidig og effektiv, noe ikke minst tallene bekrefter. Toppfarten er 230 km/t (222 km/t for Avant) og 0-100 km/t skjer på 8,1 sekunder (8,3 sekunder for Avant). Slett ikke verst for den 1430 kilo (1490 kilo for Avant) tunge bilen. Likevel er snittforbruket på akseptable 0,57 liter på mila (0,61 liter for Avant og CO2-utslippet kun 134 gram pr kilometer (141 g/km).

Se nye A4 innvendig:


Godt utvalg

Vi kjørte flere motoralternativer under lanseringen på fine veier utenfor Lisboa. Den lille bensinmotoren og 2-liter dieselmotoren på 136 hk er de mest imponerende. I Norge vil nok også 2-liter dieselen på 120 hk være blant bestselgerne. Synes du dette blir for spedt, kan du trøste deg med at Audi har rekordstort utvalg av motorer og varianter. Forhjulstrekk, firehjulstrekk, sedan, stasjonsvogn, Allroad og ikke minst familieraceren S4 står på salgslista. I Norge ventes det et salg på 1800 biler neste år, hvorav 80 prosent vil bli stasjonsvogn, unnskyld – Avant.

Nå er Sportback klar

Mye utstyr

Kundene vil neppe få noen overraskelser, slik Audi legger opp til at de ikke skal få. I stedet er det en forsiktig forbedring i de fleste ledd. A4 ser litt glattere, men penere ut, den er marginalt bedre å kjøre og teknikken er forsiktig forbedret. Styringen er elektromekanisk, som bidrar til marginalt redusert forbruk.

De mest pålitelige bilene

Utstyr i fleng

Førerinformasjonen inkluderer nå også såkalt trøtthetsvarsling. Start/stopp-system er standardutstyr og det samme er 6,5-tommers fargeskjermen og midtarmlene. Men du kan laste opp bilen med så mye utstyr som kun lommeboka begrenser. Audi Drive Select, Adaptive Cruise Control, Audi Connect, S-Line-interiør- og eksteriørpakke og Bang & Olufsen stereo er bare noe av det du kan svi av ekstra kroner på. Nye A4 er i landet i februar.

Audi A4 2012
 1,8 TFSI2,0 TDI
Motor:R4 16VR4, 16V
Effekt:170 hk @ 3.800 o/min136 hk @ 4.200 o/min
Dreiemoment:320 Nm @ 1.700 - 3.700 o/min320 Nm @ 1.750 - 2.500
Toppfart:230 km/t206 km/t
0-100 km/t8,1 sek9,2 sek.
CO2-utslipp:134 g/km127 g/km
Forbruk l/mil:0,570,48
Vekt::1.430 kg1.515 kg
l/b/h470/183/143 cm470/183/143 cm
Bagasjerom sedan480 liter480 liter
Bagasjerom Avant490/1.430 liter490/1.430 liter
PrisIkke klareIkke klare