Foto: Audi
Foto: AudiVis mer

Audi A4 Allroad klar

Audi er nå klar med en ny Allroad-modell, denne gangen basert på A4. Det betyr høyere bakkeklaring og litt røffere styling.

Fra før har Audi A6 Allroad. Konseptet er ganske enkelt. Man tar en stasjonsvogn, øker bakkeklaringen, sørger for at firehjulsdrift er standard og utstyrer bilen med litt mer robuste styling i form av beskyttelsesplater nederst på karosseriet. Bakkeklaringen er nå på 18 centimeter. Det er rett i underkant av hva de fleste SUVer ligger på. Sporvidden er også økt med et par centimeter.

Ikke de minste motorene

For øvrig er dette en A4 stasjonsvogn som vi kjenner den fra før. Men fordi dette skal være en noe mer eksklusiv bil enn vanlige A4, har man begrenset motorutvalget. Det betyr at bare tre ulike kraftkilder er tilgjengelig. Mest aktuell her i Norge blir nok 2.0 TDI med 170 hester og 350 newtonmeter. Den gjør 0-100 på 8,9 sekunder og bruker 0,64 liter per mil.

Turbobensin

Foto: Audi Vis mer


Den andre firesylindrede motor går på bensin og heter 2.0 TFSI. Den leverer 211 hester og 350 newtonmeter, nok til å sende Allroad fra 0-100 på 6,9 sekunder. Forbruket ligger på 0,81 liter per mil.

På toppen finner vi en velkjent sekssylindret dieselmaskin på 3,0 liter. Denne yter som vanlig 240 hestekrefter og 500 newtonmeter og gjør dermed 0-100 på 6,4 sekunder. Det blandede forbruket er 0,71 liter per mil.

To girkasser

Den minste dieselmotoren er bare tilgjengelig med en manuell seksstrinnskasse. De to andre kan også leveres med en syvtrinns dobbelkløtsjkasse.

Quattro

Firehjulsdrift er som nevnt standard og det samme systemet som sitter i vanlige A4 benyttes også her. Det betyr en kraftfordeling på 40/60 foran/bak. ESP-systemet skal automatisk tilpasse seg det aktuelle underlaget bilen befinner seg på.

A4 Allroad skal vises på Genève-utstillingen i mars og kommer til Norge litt senere på vårparten. Prisene er ikke klare, men vil trolig starte rett under 500.000 kroner.

Foto: Audi
Foto: Audi
Foto: Audi
Foto: Audi
Foto: Audi
Foto: Audi