<b>KLASSELEDERE:</b> BMW og Audi har i alle år knivet om hvem som har de flotteste bilene. Kun detaljer skiller disse to.  Foto: Jamieson Pothecary
KLASSELEDERE: BMW og Audi har i alle år knivet om hvem som har de flotteste bilene. Kun detaljer skiller disse to. Foto: Jamieson PothecaryVis mer

Audi A4 2.0 TDI Quattro mot BMW 320 X-drive

Audi er endelig på plass med ny A4. Slår den en av erkekonkurrentene?

Våre duellanter har fulgt hverandre med argusøyne i mange år. Audi og BMW har alltid stått for målestokken i klassen. Det ypperste.

De har garantert plukket hverandres biler ned i molekyler, målt og testet alt fra tykkelse i skinnet til følelse i brytere og lyden når du lukker dørene. Alle kan bestilles proppfulle med sikkerhetsutstyr.

Men forskjellen finnes. De ligger i genene og de er avgjørende for hvilken du velger.

Audien er så ny at utvalget av biler er begrenset. De siste årene har vært dominert av diesel, men Audi tror mesteparten av salget av nye A4 vil komme på bensin og ladbar hybrid.

Allikevel hadde de kun 2.0 TDI med 190 hester, S-tronic girkasse og quattro firehjulsdrift tilgjengelig. BMW har også 190 hesters versjon i sortimentet, men vår testbil har norgesversjonen med 163 hester så testen er ikke så jevn som den kunne vært.

LES OGSÅ: Hvordan gjør Audi Q7 seg mot Årets bil Volvo XC90?

Vi har forskjellene i bakhodet, siden vi har kjørt motoralternativene tidligere.

IKKE MYE NYTT: Forsiktig evolusjon fra forrige generasjon. Skal vi tro Audi, kommer designen fremover til å bli langt drøyere. Foto: Jamieson Pothecary Vis mer
Pluss:

Quattro, Tilgjengelig med heldigitalt display, Samplill mellom motor, girkasse og drivverk

Minus:

Tyngst, Helt lik forgjengeren, Vibrasjoner og lyd fra motor og vifte.



Skal likes av alle

Vi har nærmest lengtet etter nykommeren Audi A4. Utgående modell kom på markedet i 2008 og fikk et løft med skarpere linjer i 2012. Utseendemessig er ikke den nye verdt ventingen. Audi har som vanlig gått svært forsiktig frem med sin aller viktigste modell.

A4 har motorer fra 1,4 (150 hk) og 2,0 (190 hk) TFSI samt 2.0 (150/190 hk) og 3,0 TDI (218 hk). Senere kommer S4 med 3,0 TFSI.

Alle motorer kan bestilles med 6-trinns manuell eller 7-trinns S-tronic dobbeltclutchkasse, men quattro finnes hverken sammen med den minste motoren eller i kombinasjon med manuell kasse.

Audi har lagt mye arbeid i å få ned støy i niende generasjon, noe vår måling også kunne bekrefte. På salt-våt fin vei, målte vi hele to desibel lavere støy enn den eldste i testen. Men lydløst er det fortsatt ikke.

Vår diesel var tilstedeværende i lydbildet uansett om den hadde belastning eller ikke. Sportsunderstellet gav også mest lyd fra seg og var det stiveste i testen.

KJENT: Heller ikke fra førersetet er det veldig mye nytt å skimte fra Audi. Her finner du fort frem. Foto: Jamieson Pothecary Vis mer


Ryddig kaos

Interiøret følger ny Audi-standard. Det betyr klinisk rent førsteinntrykk som allikevel overvelder deg med informasjon når du først skrur på tenningen. Vår testbil hadde ikke det heldigitale instrumentpanelet.

Uansett vil inntrykket være det samme. Den sterile looken og valg av materialer linker den litt for mye til konsernets billigere biler.

Det er skummelt i konkurranse med BMW. Løsningen som Audi trolig har diskutert mest er den store klossen av en girstang.

Den har også oppgaven som hvilepute når du betjener MMI-systemet. En dårlig løsning som antakelig kun varer én generasjon.

Konsernet har faktisk også bedre løsninger for rattkontroller til skjermen i instrumentpanelet – hos de billigere merkene.

Til gjengjeld kan A4 utstyres med alt av tilgjengelige sikkerhetssystemer og kan kjøres helt autonomt (altså uten å berøre hverken pedaler eller ratt opp til 65 km/t. Vår bil hadde ikke dette systemet.

LES OGSÅ: Alfa romeo 4C eller Porsche Cayman?

Størst

Du sitter noe høyere enn i BMW. De manuelle Sport-skinnstolene har høydejustering, tilt, justerbar lengde på sittepute og korsryggstøtte og koster 17 000 ekstra. Alle finner god sittestilling her.

A4 byr på romsligst baksete i duoen, men det skyldes i stor grad at den andre har panoramatak som stjeler hodeplass. Fire på 190 cm får akkurat plass. Fem blir tortur. Audi kan også skryte av marginalt større bagasjerom.

RENT LOOK: Men overveldende info allikevel. Infotainment-knappene til venstre på rattet kunne enkelt vært bedre. Pluss for forhåndsvalg av kanaler på egne knapper. Foto: Jamieson Pothecary Vis mer


Trygt

Quattro-systemet, i kombinasjon med en motor som er trukket stadig lenger bakover, har etter hvert gjort A4 like kjøreglad som BMW. Fortsatt snakker vi om en motor i lengderetningen, konstant firehjulsdrift med Torsen senterdiff.

De siste årene med elektronisk hjelp for å sikre at riktig hjul får riktig mengde krefter. Med stabiliseringssystemene av, avsløres litt mer av balansen i bilen. A4 oppfører seg mest nøytralt i testen, men om du ønsker å imponere de sladdeglade, er det null problemer å få ut hekken og holde den der.

LES OGSÅ: Subaru Levorg mot Skoda Octavia Scout?

Sprek

400 Nm i dreiemoment er den nye normen i tolitersklassen. Ikke høyest, men akkurat like mye som BMW.

Dieselen kler bilen godt. Høyt moment rett over tomgang gir inntrykk av mye power. Du kan velge mellom flere kjøreprogram. Eco clutcher ut bilen så snart du slipper gassen.

På de snilleste programmene kjøres motoren på kveletak-lavt turtall. Faktisk helt ned på 1100 omdreinger. Da begynner motoren å vibrere såpass mye at det forplantes inn i bilen.

Sportsprogrammet Dynamic kler bilen godt. Ofte er sportsprogrammene litt aggressive, men her brukes momentet til det fulle, samtidig som den gir kvikk respons. Den trenger ikke skamme seg over lyden fra motoren heller.

Økonomi

Nykommeren er dyrest i testen med sine 506.000 i inngangspris (Sport), men du må ha svingbart tilhengerfeste, LED-lys med fjernlysassistent, adaptiv Cruicecontrol og parkeringssystem. Da ryker du fort på 100.000 kroner ekstra. Ønsker du navigasjonen Audi Virtual Cockpit ryker 40.000 til og vil du ha justerbart understell, koster det 13.000, men du har muligheten til å bruke Apple Car Play og kan bruke Google Maps fra mobilen. Da slipper du å bestille med navigasjon.

BMW 320 X-drive

Sjette generasjon 3-serie ble lansert I 2011 og er den eldste i testen. Kjennerne kan se at den fikk en forsiktig facelift i august i fjor.

Selv om begge konkurrentene har kommet med nye modeller, trenger ikke BMW stresse med en etterkommer. Dette er en svært velbygget bil, proppet med BMW DNA. Filosofien er åpenbart at du skal føle samme luksus fra 1- til 7-serie.

ELDST: BMWen som nylig fikk en facelift er den eldste i testen. Klarer den hevde seg mot Audi? Foto: Jamieson Pothecary Vis mer


3-serie fås med et godt arsenal bensin- og dieselmotorer. Bensinmodellene starter med en tresylindret 1,6 (318i) med 136 hester, via 2-liter i 320i (184 hk) og 330i (252 hk), en 3-liter i 340i (326 hk) og M3 (431 hk).

På dieselsiden får du en 2-liters diesel i flere varianter. 316d (116 hk), 318d (136 hk) og 320d i to varianter (163 og 190 hk). Det tilbys også to varianter av 3-literen, 330d (258 hk) og 335d (313 hk).

Den mest spennende av alle, nemlig den ladbare 330 e med 2-liters bensinmotor og systemeffekt på 252 hester, kan du lese om her.

Alle motorvarianter er tilgjengelig med 8-trinns automat eller 6-trinns manuell girkasse og kun de svakeste modellene må velges uten xDrive.

LES OGSÅ: Golf GTD mot GTI

Interiør

Pluss:

Sportslige kjøreegenskaper,Seter, BMW iDrive

Minus:

Trang Motorstøy, Usynlige forandringer på facelift


Sportsstolene i BMW har desidert mest justeringsmuligheter i testen. Fra helt ned på gulvet til helt oppunder taket, forlenget sittepute, mye tilt og justerbar sidestøtte, men den mangler korsryggstøtte. Fire på 190 sitter også ok her, men panoramataket gir litt klaus selv om det stopper rett foran skallen. Bagasjerommet er noen liter mindre enn i Audien.

BMW skynder seg ikke med endringer i interiøret. Kundene av gamle biler kjenner seg igjen og finner alt der de er vant til å finne det. Selv om det meste er digitalt, er layout og plassering som før. Etter vår mening er BMWs iDrive noen hakk bedre enn Audis MMI, som også er lettvint i bruk.

Men prøv å skrive den enkleste bokstaven i alfabetet på syreflaten. O takler den ikke.

LAV OG INTIM: Lav sittestilling, intim kupé og en klubbe til å styre giraspaken med. Gamle BMW-eiere finner igjen alt der de er vant til å finne det. Foto: Jamieson Pothecary Vis mer


Sportslig

Bilen inngir en voldsom trygghet, takket være et understell med bra formidlingsevne og en bra balansert bil. Sportsunderstellet kanskje for hardt for enkelte, men ikke så stivt som sportsunderstellet i Audien.

Dessuten takler den dårlig vei uten å slå i karosseriet. xDrive har alltid drift på bakhjulene, men varierer hvor mye krefter som sendes til forhjulene. Det gir en tydelig bakhjulsdrevet balanse uten den ubehagelige dansingen med hekken.

Selv når du slår av antispinnsystemet føler du total trygghet og den finner ikke på noen rampestreker før du legger opp til det selv. Og når du gjør det, er det den enkleste bilen i testen å ha det gøy med.

Sprek

Vi burde egentlig hatt 190-hestersversjonen, men måtte nøye oss med den nedtrimmede på 163 hester. Det gjør ingen ting. Den har fortsatt et dreiemoment på 400 Nm og opplevd kraft føles bra her hjemme, selv om den ikke når helt opp til Audien i denne sammenligningen.

Det er først om man kjører et stykke over lovlige hastigheter at motoren føles litt blodfattig.

8-trinnskassen oppfører seg eksemplarisk, og de som liker å gire manuelt med stikka kan glede seg over at BMW har manuell funksjon nærmest kroppen og girer opp når man trekker i spaken, den mest naturlige måten å gire på, men selvfølgelig en vanesak.

GRØFTA Tiltross for lavt gående lys er kan BMWen bli lei å få ut av grøfta. Foto: Jamieson Pothecary Vis mer


Manuellfunkjsonen gir riktignok ikke den samme direkte følelsen som i Audien. Dieselen kakler fælt på kaldstart og lydtuningen er ikke spesielt vellykket. men når den er varm, dempes den til Audinivå.

Økonomi

BMW er billig på prislisten, men BMW vet å ta betalt for utstyr. Vår testbil har utstyr for 200.000 kroner. Drøyt 60.000 i M Sportpakke som inkluderer viktige ting som parkeringshjelp, adaptive LED-lykter og adaptiv Cruicecontrol.

Navigasjonspakka alene koster 20.000 En utsalgspris på 700.000 må også ses i forhold til at denne også har en svakere motor enn Audien.

Oppsummering:

BMW 320d xDrive

  • Denne gang blir det dødt løp mellom Audi og BMW. Vi liker sport og gamlingen med forsiktig facelift foretrekkes først og fremst på følelsen av kontroll og kjøreglede, men også på luksuriøs innpakning og best infotainment.
  • Norgesmotoren imponerer også mot den sterkere Audien.
  • Motor og girkasse er hårfint mindre raffinert enn hos Audi, ellers hadde den knepet seieren. 28/36
  • Audi A4

  • Audi er kjent for eksplosiv levering av effekten. Den føles sprek og girkassen responderer perfekt. Firehjulsdriften er fortsatt i toppklasse, nøytral med hint av bakhjulstrekk.
  • Betaler du, får du all tilgjengelig teknologi. Den er med hårfin margin størst i klassen.
  • Vi liker ikke vibrasjon fra motoren, susing i varmeapparatet, innvendig design med stor familielikhet til billigere VW og Skoda og beinhardt sportsunderstell. 28/36