Audi A4 1,6i 2000: Startproblemer

Bilmerke: Audi
Modell: A4
Motor: 1.6 bensin
Årsmodell: 2000
Kilometerstand: 140.400

Problem: Startproblemer.
Når den er kald starter den perfekt, uten problemer og går som en kule.
Når den er varm derimot er saken en annen. Da er den lei å få i gang. Starteren trekker rundt helt som normalt, jeg har nytt batteri og nok av strøm. Startmotoren slår inn slik den skal, men den fyrer liksom ikke selve motoren. Som regel får jeg den i gang på tredje eller fjerde forsøket, og da er den lei i gangen de første minuttene etterpå. Det er ikke noe galt med draget på turtall, men tomgangen går altfor langt ned (ca 500 omdr), og når jeg gir gass må jeg gi saaaaakte gass, ellers så stopper den og høres ut som den drukner i bensin. Etter ti-femten minutters kjøring oppfører den seg helt normalt igjen. Hvis den da stopper er den enda verre å få i gang igjen.

De gangene jeg har testet den, så har jeg stoppet den og startet igjen med en gang – da starter den som regel helt fint. Men får den stå fem minutter....huttetu...
Det lyser ikke i noen varsellamper eller feillamper. Den fikk ny registerreim og vannpumpe i fjor, har fulgt alle servicer.

Feilen begynte å oppstå for noen uker siden, da var det bare en gang i mellom den var slik, nå er det konstant.

Har forsøkt å sette den på verksted, men de visste ikke/hadde ikke tid å se på den i dag, kanskje en annen dag/hadde aldri hørt om lignende osv. Jeg lurer på om menn også behandles sånn på verksteder eller om det bare er damer... Det siste stedet jeg var på, sa de at det ikke var noen vits i å kodeutlese den hvis det ikke lyste noen varsellamper. Jeg har bestilt kabel for å kodeutlese den selv og akter å forsøke å finne feilen, men hvis jeg kan få med noen tips på veien er det sikkert smart.

Svar: Stakkars deg da. Dette er da ingen måte å behandle folk på, jeg er målløs. Selvfølgelig skal verkstedet uansett koble på diagnoseapparat for å sjekke hva som skjer, og om det er lagret noen feilkoder som kan ha noe med problemet ditt å gjøre. Det sitter mange følere i motoren, og skal det oppstå feilkoder på noen av dem så må feilen vare en stund. Men med et diagnoseapparat kan vi se om noen er på grensen til feil og om nødvendig sjekke den aktuelle komponenten nærmere. For eksempel kan en defekt temperaturføler for motor gjøre at motor tror den er kald selv om den er varm og motsatt.