<b>FRA KR 339.500:</b> Den ladbare hybriden Audi A3 Sportback e-tron er en skikkelig spreking med bra utstyr - til en relativt hyggelig pris. Foto: KNUT MOBERG
FRA KR 339.500: Den ladbare hybriden Audi A3 Sportback e-tron er en skikkelig spreking med bra utstyr - til en relativt hyggelig pris. Foto: KNUT MOBERGVis mer

Audi A3 Sportback e-tron priset

Nå kan du bestille den første ladbare hybridbilen fra Audi, og prisen er bra.

Samme dag som Volkswagen viser sin ladbare hybrid Golf GTE under Arendalsuka, bekrefter Audi at sprekingen A3 Sportback e-tron får en ganske hyggelig pris i forhold til utstyr og ytelser.

Audi åpner nemlig nå for bestilling av plug-in hybriden Audi A3 Sportback e-tron. Med inntil 50 km elektrisk rekkevidde og ytterligere 890 km rekkevidde med bensinmotoren, skrev vi etter å ha testet den ladbare Audien at den på mange måter kombinerer det beste fra to verdener.

204 hestekrefter

Prisen er fra 339.500 kroner og Audi holder dermed sitt løfte om at den skulle komme under 340.000 - riktignok med et nødskrik.

Prisen er likevel ikke så verst med tanke på mulighet for eldrift og 204 hestekrefter. Og bedre blir den, når man ser at e-tron har utstyrsnivået Ambition som standard. Dette koster nemlig vanligvis 14.500 kroner ekstra på de andre A3-modellene.

Inkludert i pakken er blant annet 17-tommers aluminiumsfelger, sportsseter, 3-ekers sportsratt (multifunksjon) i skinn, fargeskjerm med førerinformasjonssystem og sportsunderstell. Informasjonssystemet gir som vanlig spesifikk informasjon for hybridversjonen, for eksempel om forbruk og fordeling på avstand med utslippsfri kjøring og med kjøring med bensinmotoren i gang.

UTPREGET AUDI: Det høyverdige og lett gjenkjennelige interiøret levner ingen tvil om hvilket bilmerke dette er. Foto: KNUT MOBERG Vis mer


Til sammenligning:
- Audi A3 Sportback 1.4 TFSI 150 hk S tronic koster 323.000 kroner
- Audi A3 Sportback 1.8 TFSI 180 hk S tronic koster 362.800 kroner.

«Gratis» elektrifisering

Sammenlignet med en standard Audi A3 1.4 TFSI med samme utstyrsnivå, betyr dette at man får e-tron-teknologien «med på kjøpet», som Audi selv påpeker. Og mer krefter inkludert - med kraftig redusert forbruk ...

Her hjelper selvsagt norsk avgiftspolitikk godt, med en vektrabatt på 15 prosent grunnet hybridens større masse, og et kraftig redusert avgiftsgrunnlag på CO2-utslippet.

- Vi opplever meget stor interesse for Audi A3 Sportback e-tron, sier Audi-direktør Vidar Eriksen.

– Plug-in hybriden kommer svært godt ut i pris sammenlignet med tilsvarende modeller med bensinmotor. Kort fortalt får man den elektriske rekkevidden med på kjøpet.

Audi viser TT Offroad

Elbil lokalt

2-4 TIMER: Det er ladetiden avhengig av typen kontakt man har til rådighet. Foto: KNUT MOBERG Vis mer


Kreftene i Audi A3 Sportback e-tron hentes fra bensinmotoren 1.4 TFSI på 150 hestekrefter som kobles sammen med en elektromotor på 75 kilowatt og automatgirkassen S tronic. Totalt er effekten 204 hester med et dreiemoment på 350 newtonmeter. På ren elektrisk kraft har bilen en rekkevidde på inntil 50 kilometer. Reisevaneundersøkelser viser ifølge Audi at dette er en mil mer enn hva som er gjennomsnittlig reiselengde per dag.

I likhet med elbilene kan man lade plug-in hybridene gratis på offentlige ladestasjoner. Men, siden plug-in hybridene ikke har unntak for parkeringsavgiften slik som elbilene, må bilen stå til lading slik at trafikkbetjentene ser at det kjøres ladbar bil. Ladetiden til Audi A3 Sportback e-tron varierer fra drøye to timer til i underkant av fire timer, avhengig av ladeformen.

Les vår test av Audi A3 Sportback e-tron her!

TEKNISKE DATA
Girkasse:e-S-tronic / 6
Elektrisk motor:102 hk/330 Nm
Batteri:8,8 kWt, 8 moduler x 12 celler
Bensinmotor:1.4 TFSI (1.395 cc, 150 hk/250 Nm)
System, samlet: 
Effekt:204 hk
Dreiemoment:350 Nm
0-100 km/t:7,6 sek.
Oppgitt forbruk:0,15 l/mil
CO2-utslipp:35 g/km
Lengde:431 cm
Bredde:179 km
Høyde:142 km
Akselavstand:263 km
Egenvekt:1.540 kg
Bagasjerom:280 l / 1.120 l
Rekkevidde - elmotor:50 km
Rekkevidde - totalt:940 km