Dette er nye Audi A3, men bilen er svært tro sin egen DNA. Er den for tro?
Dette er nye Audi A3, men bilen er svært tro sin egen DNA. Er den for tro?Vis mer

Audi A3, ny som gammel

Kampen spisser seg til. Er nye A3 god nok?

En helt ny Audi A3 vises i disse dager på bilutstillingen i Genève, og bilen kommer på norske veier i september. Hovedoppskriften er den samme som før, og dermed også målgruppen. Spørsmålet er om ikke litt vel mye fortsatt er som før.

Først ute

Den nye bilen er kliss ny fra ende til annen, og bilen er den første fra VW-konsernet som har den nye modulbaserte plattformen, MQB. Denne gir en enorm fleksibilitet, og konsernet skal i fremtiden spytte ut en mengde biler på denne basisen. Den neste blir VW Golf. Størrelsen på A3 er omtrent som før, det samme er konseptet. Først er det hatchback’en som dukker opp, deretter en sportback.

Lynrask familebil

Taylormade

Nye A3 måler 4,24 meter i lengde, mens akselavstanden har økt til 2,60. Dette gir blant annet et kortere overheng i fronten, og bør gi rom for en mer storbilfølelse på veien. I likhet med sine større søsken, så har nå også A3 fått store innslag av aluminium i både struktur og kropp, og bilen har endt opp på en vekt som er 80 kg lettere enn sin forgjenger. Dette er godt nytt både for kjøreegenskapene og drivstofforbruket.

Bagasjerommet på nye A3 måler 365 liter med seteryggene oppreist, og ved å leke stolleken kan du ende opp med et lasterom på totalt 1.100 liter.

Se mer av nye A3:

Dette er nye Audi A3, men bilen er svært tro sin egen DNA. Er den for tro?


"Alle" skiftes ut

Det er nesten som om hele C-segmentet er i ferd med å fornye seg i disse dager, for på den samme bilmessen er det flere av konkurrentene som viser en ny bil i dette segmentet. Deriblant finner vi Volvo V40, Mercedes A-Klasse, Kia Cee’d, og Hyundai i30. De to førstnevnte er selvskrevne konkurrenter i premiumklassen, der Audi A3 definitivt også er.

Kia og Hyundai er antagelig ikke på shoppinglisten til de som tenker på et av premiummerkene, men skinnet kan bedra, og det er ikke utenkelig at prisen på disse to kan få enkelte til å velge seg ned fra premiumhyllen.

Få også med deg TT RS, plus ...

Mye utsyr ...

En fellesnevner for nye biler i denne klassen er at de har fått mengder med sikkerhetsutstyr, og mye annet utstyr. A3 blir blant annet levert med sju kollisjonsputer plassert rundt omkring, hvor en av dem skal ta vare på knærne på føreren.

Som ekstrautstyr kan du velge fra en nesten like lang liste som på de større og dyrere modellene. Deriblant finner vi et MMI-system med 7” skjerm, og mulighet for en egen trådløs nettverkssone inne i bilen. Da kan alle passasjerene surfe trådløst, sende e-post, og alt man ellers bruker en nettilgang til.

... men ikke alt

I motsetning til flere konkurrenter har Audi valgt ikke å putte på et antikollisjonssystem som standardutstyr. Her får du dette kun dersom du velger adaptiv cruisekontroll, og da bremser eller stopper bilen selv dersom det kommer objekter i veien for deg i hastigheter under 30 km/t. Merkelig når vi vet at dette er blitt standard selv på VW Up, merkets minste bil, og de er tross alt i det samme konsernet.

Vis mer


Kjente maskiner

Under panseret har Audi flere gode motoralternativer, men en maskin som stikker seg frem i disse tider er den nye 1,4 TFSi, den turboladede bensinmotoren med sylinderkutt. Den yter 140 hk, og kan på sikt også fås med DSG automatgir. Audi har ikke bekreftet denne motoren i A3, men det forundrer oss sterkt om den ikke kommer, også i A3.

Et motoralternativ Audi har bekreftet er 122-hesteren, basert på samme 1,4-liter. Et annet alternativ vil være 1,8 TFSi, en bensinmotor på 180 hk og 250 Nm, som også vil bli å få med 7-trinns girkasse. Dieselens venner må velge 2-literen på 143 hk, og 320 Nm. Alle disse motorene har et CO2-utslipp som ligger på 130 g/km, og mindre. Det fortelles også fra Audi sin side at det kommer hybridversjoner og biler med gassløsninger.

Kanskje A3 blir for stor?

Mye kritikk

Når det gjelder designen på Audi A3, så er det din egen smak som må være dommer. Det ble derimot snakket høylydt på bilmessen i Genève om Audis manglende evne til å fornye seg. Selv sier Audi at dette er bevisst, og at det er hyppigere, men mindre endringer som gjelder. Det finnes heller ikke en platebit på nye A3 som er lik på forgjengen. Likevel sies det at man må være kjenner for å se forskjell.

Sikter feil vei?

Innvendig er forskjellene langt større, men heller ikke her er det lett å bli klok på valget. Det er en trend å forsøke å hente storebrors gener inn i de mindre bilene. I A3 ser det mer ut som om Audi har hentet inspirasjon fra interiøret i lillebror A1, for deretter å blåse det opp i størrelse. Dette gir dessverre et enklere, og i våre øyne et billigere preg enn forventet i en bil i premiumsegmentet.

Audi er den eneste av konkurrentene som ikke har lansert noe prisbilde, men importøren lover at de skal være veldig konkurransedyktige, når startskuddet for salget går.