Vis mer

Audi A3 kvitt sitt største problem

Audi A3 får en helt ny liten dieselmotorer. Det gir gode CO2-tall og ikke minst langt mindre støy.

1.9 TDI er en kjent betegnelse i Audi-sammenheng. Motoren har eksistert i en årrekke i mange forskjellige versjoner og effektvarianter. Dessverre har den etter pumpedyseteknologiens inntog plaget eierne med mye støy og vibrasjoner. Motoren har rett og slett vært ukultivert og på mange måter den største ulempen ved A3 som ellers er en fin bil.

Nå er denne motoren i ferd med å fases ut i de fleste modeller. Og nå er det Audi A3 som står for tur. Motoren som erstatter 1.9 TDI heter 1.6 TDI og den benytter common rail-innsprøytning. Dette er Volkswagen-konsernet nye dieselmotor i segmentet rundt 100 hester.

109 gram CO2

To versjoner av denne motoren finnes, med henholdsvis 90 og 105 hester. Det er mest trolig bare sistnevnte som kommer til Norge. Den er også utstyrt med regenerering av bremseenergi og automatisk start-stopp-teknologi. Det gir gode forbruks- og utslippstall. 0,41 liter per mil og 109 gram CO2 per kilometer. Ytelsene er i tillegg brukbare. 0-100 går på 11,4 sekunder.

Sportback slipper ut 112 gram med den samme motoren grunnet litt høyere vekt.



A3 1.6 TDI er klar for bestilling i løpet av kort tid og kommer til Norge mot slutten av sommeren. Dobbelkløtsjkassen S-tronic blir også tilgjengelig.

99 gram til høsten

En spesiell sparevariant med tilnavnet e kommer forøvrig litt senere på høsten. Denne skal slippe ut bare 99 gram CO2.

A3 Sportback 1.6 TDI vil koste fra 263.000 kroner. Tredørsvarianten blir omtrent 10.000 kroner billigere.