<b>OPTISK BEDRAG:</b> A3 skal se lengre og bredere ut, men spesifikasjonene er ikke nevneverdig endret.  Foto: AUDI
OPTISK BEDRAG: A3 skal se lengre og bredere ut, men spesifikasjonene er ikke nevneverdig endret. Foto: AUDIVis mer

Audi A3 får facelift

Etter fire år på markedet er det tid for en oppgradering av broren til VW Golf, Audi A3. Nye motorer, oppdatert design og fersk teknologi er blant nyhetene.

Audi A3 kom først på markedet i 1996 som det noe mer snobbete alternativet til konsernbror VW Golf. En bil den hele veien har delt mye teknikk med.

Siden har Audien kommet i nye varianter samt større og bedre utgaver. Dagens versjon er tredje generasjon i rekken, og kom i 2012. Dermed er det nå på tide med en facelift.

Mer avansert utstyr

Bilen kommer til Norge i løpet av sommeren, og får tilgjengelig teknikk fra de større Audi-modellene, sånn som Audi virtual cockpit (12,3-tommers heldigitalt instrumentpanel) og Audi smartphone interface (bedre kompabilitet med mobiltelefon).

LEKKER: Designet virker lovende. Foto: AUDI Vis mer


Les mer: Hybrid-duell mellom Audi A3 e-tron og Lexus CT 200h

Menyoppsetet i infotainmentsystemet er fornyet med tydelige likheter fra dagens smarttelefoner. Nye A3 kan leveres med Audi smartphone interface, slik at smarttelefonen din blir fullintegrert med bilens infotainmentsystem gjennom Apple CarPlay eller Google Android Auto. Induktiv lading av smarttelefonen kan gjøres i midtarmlenet.

Lys fra A8

På utsiden får den ny grill, nytt design på lyktene, nye fangere og enda litt skarpere linjer. Xenon plus med LED-kjørelys blir standardutstyr og det mer avanserte lyssystemet matrix LED, kjent fra blant annet Audi A8, blir tilgjengelig som ekstrautstyr.

Les også: Vi tester laserlys!

Flere førerassistanse-systemer er også blitt tilgjengelig. Adaptiv cruise control med køkjørings-assistent er et eksempel. Nødbremsassistent er standardutstyr.

På motorsiden er motorene oppgradert og utvidet med en helt ny 3-sylindret bensinmotor på 1-liter med turbo og 115 hestekrefter. Med den under panseret veier Audi A3 ikke mer enn 1.150 kilo, noe som gjør den til den letteste bilen i sin klasse. Det er for eksempel 55 kilo mindre enn den letteste BMW 1-serie.

Se flere bilder av bilen her

MODERNISERT: Interiøret får nye løsninger som blant annet heldigitalt instrumentpanel. Foto: AUDI
SKARPERE: Linjene er kvesset til et hakk. Foto: AUDI
MER AGGRESSIV: Lykter og grill utrykker mer aggressivitet. Foto: AUDI
OPTISK BEDRAG: A3 skal se lengre og bredere ut, men spesifikasjonene er ikke nevneverdig endret. Foto: AUDI


I den andre enden av skalaen finner vi S3 som før økt effekten med 10 hestekrefter til 310 hk og dreiemomentet økes fra 380 Nm til 400 Nm. Fire av motoralternativene blir også tilgjengelig med firehjulstrekk.

Les mer: Slik lærer selkjørende biler å se

Du kan bestille den oppgraderte Audi A3 fra begynnelsen av mai og bilen er inntar landet i løpet av sommeren. Prisene er ennå ikke klare.

Siden lanseringen av plug-in hybriden Audi A3 e-tron i 2014 har Audi solgt over 2.400 eksemplarer av e-tron-utgaven alene.