<b>LIKE ULIKE:</b> Disse hybridene er ikke bare ulike å se på. Alle prinsipper er forskjellige også. Foto: RUNE M. NESHEIM
LIKE ULIKE: Disse hybridene er ikke bare ulike å se på. Alle prinsipper er forskjellige også. Foto: RUNE M. NESHEIMVis mer

Audi A3 e-tron vs. Lexus CT200h

Bør du velge en ladbar hybrid?

Ladbare hybrider har fått store avgiftsfordeler. Vanlige hybrider derimot, har ikke fått like store fordeler. Det går først og fremst ut over Toyota og Lexus, som har vært alene på hybridmarkedet i flere år.

Naturlige konkurrenter

Ladbar eller ikke: Vi tester Audi A3 e-tron mot Lexus CT200h for å se hvor store forskjellene egentlig er mellom de to filosofiene. Disse er naturlige konkurrenter for de av oss som ønsker hybride løsninger i premium innpakning i denne klassen.

Nå kommer de ladbare hybridene. Sjekk lista

Audien er en ladbar hybrid og vil ha en fordel om du bare kjører turer under tre mil mellom ladingene. Den har en 1,4 liters turbomotor, tilkoblet en dobbeltclutchkasse med sju faste trinn.

Så mange nordmenn vil kjøre hybrid

Lexusen er derimot ikke ladbar. De har valgt å bruke en selvpustende 1,8 liter og kjører en helt trinnløs effektoverføring med planetgir. De kaller den CVT. Du kan velge drive, ikke noe mer.

De to filosofiene påvirker bilopplevelsen, og for enkelte er dén avgjørende for hva de vil velge.

Lexus CT200h: På markedet siden 2011

Lexus CT kom på markedet i 2011 men har senere fått en facelift som innebærer et stort nettinggap i fronten på linje med de andre Lexusene. Det er ikke snakk om store endringer i de viktigste elementene.

SINT: Særegen og hissig front, men tam effektleveranse. Foto: RUNE M. NESHEIM Vis mer


Det betyr at bilen fortsatt er en slags får i ulveklær, uten de sporty egenskapene den delvis uttrykker.

Bilene med 16” og 17” hjul har fått et mer komfortabelt oppsett av støtdempere. Servostyringen skal gi ytterligere respons til føreren, uten at det merkes nevneverdig.

Toyota tilbyr hybrid i småbilklassen

Luksus hos Lexus

Luksusfølelsen har de fått til. Du får en god følelse allerede i det du åpner døra, og setter deg inn i deilige skinnseter med fantastisk god plass. Selv undertegnede på 190 centimeter når knapt frem til pedalene dersom jeg kjører de elektriske stolene helt bakover. Da blir det også trangt i baksetet.

Fortsatt finner vi litt malplasserte brytere og etter vår oppfatning feil prioritering av størrelse på en del knotter, men alt er enkelt i bruk. Den lille girspaken er ekstremt enkel i bruk, i prinsipp forover eller bakover.

Trenger du større plass, kan du alltids prøve denne.

Vi syns det er litt synd at ikke «P»-knappen også setter på håndbrekket. Det aktiveres med en pedal, slik det var hos Merdedes tidligere.

Stereoanlegget er fantastisk. Dessverre sliter det over gjennomsnittet med å finne DAB-signaler.

Savner utstyr

Med skjerm, mus og menyer, forventer man en stor grad av personlige innstillinger. Det vi derimot savner, er blant annet muligheten til automatisk senking av speil ved rygging, valg av tre blink på blinklyset og lignende.

SITT SOM EN KONGE: Ikke mest spennende, men man får en sober og sømløs frakt i CG200h. Foto: RUNE M. NESHEIM Vis mer


Navigasjonen mangler ÆØÅ i standardtastaturet og museføleren kan være tricky, særlig på navigasjon og innstilling av kanaler. Vår testbil er en F-Sport-versjon til drøyt 400.000, som blant annet har LED-hovedlys som standard.

Toyota-hybriden med større bakkeklaring

Slik kjører den

Hjertet er en 1,8-liter på 99 hestekrefter hektet sammen med en elektromotor som leverer 82 hestekrefter. Til sammen loves 136 hestekrefter.

Kreftene fordeles til forhjulene gjennom en etter hvert kjent CVT-girkasse, en løsning vi ikke er veldig begeistret for, men som fungerer godt nok ved normal bruk.

Man skal derimot ikke være veldig opptatt av kombinasjonen bil og kjørefølelse før man rynker på nesa over girkassen.

Motorspesifikasjonene gjenspeiles i kjøregleden. Det er tatt lite effekt og dreiemoment ut av både el- og bensinmotoren. Det innebærer at enhver fartsøkning eller bakke kvitteres med skyhøyt turtall. Å ligge på 3300 omdreininger opp slakke bakker på motorvei skjærer i sjela. På motorvei i jevnt 110 kilometer i timen havner forbruket på 0,7-0,8 liter på mila, som egentlig er ganske dårlig.

Denne kjørte vi på 0,2 liter på mila på samme testløype.

Akselerasjoner og forbikjøringer betyr 5000 omdreininger uten at den er særlig sprek av den grunn. Den er nemlig ganske sedat.

Tenker best selv

MUS:. Skjermen styres med denne bevegelige paden. Helt ok, men det finnes bedre løsninger. Foto: RUNE M. NESHEIM Vis mer
PROSENT: Også Toyota har valgt effektmåler. Turteller hadde i dette tilfellet vært rart og intetsigende. Foto: RUNE M. NESHEIM Vis mer




I likhet med Toyotas produkter, så kan også Lexus CT200 kjøres som en ren elbil i en svært begrenset kjørelengde. I det minste i teorien. Vi fikk det aldri til i denne testen, trolig fordi det nærmet seg 0 grader.

Lexus ønsker driftsvarm motor før automatikken tillater elektrisk drift. De kunne like gjerne fjernet EV-knappen (Electrical Vehicle), for batterikapasiteten er uansett så liten at du ikke kommer lange biten før motoren slår inn.

Systemet gjør at den mister fordelen som de nye ladbare hybridene har på småkjøring, men den vinner det igjen dersom man kjører mer. Den optimaliserer nemlig aller best selv, inkludert turtall. Du får nemlig ikke låst girkassen i faste trinn.

Hva sparer vi

Går den billig? Tja. Vi testet bilen på en strekning på 21 mil. Med toppfylt tank og fullt batteri tenkte jeg å teste hvor langt jeg kom rent elektrisk.

Svaret ble 0 meter. Motoren starter uansett hva vi prøvde å tvinge den til, trolig fordi det bare var to varmegrader under vår testperiode. Kjøringen var type sparing men inneholder langkjøring, kø og bykjøring. Resultatet ble et forbruk på 9,62 liter. Det gir et forbruk på 0.458 på mila. Hvorfor vi bruker så mange desimaler, skjønner du senere.

Nykommeren: Audi A3 e-tron

Uansett om du er miljøbevisst eller ikke, finnes det to gode grunner til å kjøpe den: effekt og pris. 204 hester for 339.500 kroner kan vi godt like.

KVIKK: Den kjører og oppfører seg som en helt normal A3. Foto: RUNE M. NESHEIM Vis mer


Tyskerne har valgt å la hybridløsningene være en del av deres vanlige modellprogram. Den har fått S-lineoptikk med egne e-tron detaljer, egen grill og støftanger bak. Inni er det nesten like anonymt. Den har to tankmålere, en for bensin og en for strøm. Ellers finnes det masse valg i menyene.

Her er tvillingen som sier SPORT

Nerde-funksjonene

Hybridløsningen har fått noen flere valg i skjermene: Skjermen i instrumentpanelet kan vise turteller, energistrøm samt reddevidde for strøm og bensin.

Du kan velge om bilen kjører på ren elektrisitet, automatisk hybrid, om den skal spare på strømmen eller lade under kjøring hvis du for eksempel vil ha fullt batteri når du kommer til en by.

Automatkassen har en trillefunkjson når du tar foten av gassen, og en boost-funksjon som gir deg mest mulig effekt.

Selvfølgelig har du full kontroll via telefonen også. Der kan du bestemme når bilen skal lade og når den skal varme opp bilen. Du får selvfølgelig også vite hvor lenge det er igjen til full lading og lignende.

MINIMALISTISK: Få knapper men flere funksjoner enn i vanlig A3. Foto: AUDI Vis mer


Interiøret kjennes ellers igjen fra Audi A3. Det betyr gode ergonomi og i e-trons tilfelle sportsstoler og mye utstyr som standard.

Storebroren som kan bli en storselger

Slik kjører den

FINGRING: Hjulet har syreflate som lar deg skrive inn komandoer. Bak komandoene finnes flere særegne funkjsoner for hybridløsningen. Foto: RUNE M. NESHEIM Vis mer
PROSENT: Audi har valgt å droppe turteller og heller satse på effektmåler. Vis mer




Med Audi A3 e-tron trenger du ikke tenke på noe. Turtelleren er byttet med et ekometer og du får to tankmålere, en for strøm og en for bensin. Det finnes flere menyer også, men om du ikke er altfor interessert så lar du den ordne ting selv.

Når hybrid blir alt for kjedelig

Vi snakker om en tradisjonell tverrstilt forhjulstrekker der en 1,4 liters turbomotor på 150 hk og 250 Nm er hovedkilde for fremdrift.

Pumpen til klimaanlegget er nå blitt elektrisk, ellers er den store nyheten at den har fått en elektrisk motor mellom svinghjul og dobbeltclutch-girkassa med 6 trinn. El-motoren har 102 hk og 330 Nm, men på vanlig hybridvis blir fasiten 204 hk og 350 Nm. Det ligger på nivå med Golf GTI… i teorien. I praksis kan de ikke sammenlignes.

For det første har den lagt på seg 305 kilo til tross for bruk av aluminium i flere karosseripaneler, det meste under baksetet. Raske akselerasjoner skjer i to trinn. Først går effektmåleren til 100 prosent, så trenger den en liten pause, så ruser motoren seg opp til 5000 og oppover.

Prisbomben

Hendelsesforløpet varierer avhengig av farten du har når du gir pedal. Det føles litt uferdig, men det kan gjøres mer elegant om du tar hånd om giringen selv og holder den igjen litt på høyere gir. Er du interessert i den slags, bør du bestille paddleshift, så du slipper å bale med kulissen på girspaken. Ellers kjører den som en helt normal A3.

Går den billig?


Ja og nei. Alt avhenger av kjøremønsteret. Vi testet bilen på en strekning på 21 mil. Toppfylte tanker og helelektrisk kjøring så lenge bilen tillater det, i to varmegrader.

LES OGSÅ: Vi har prøvd hybridene til V60 hybrid, Outlander PHEV og Prius Plug in hybrid på samme testløype.

Den gikk i 2,7 mil før den gikk over til motor, som ikke er veldig imponerende. Etter 7,5 mil var forbruket 0,31, som ikke er halvgalt. Etter 21 mil viser kjørecomputeren 0,56 og da har jeg kjørt pent.

De harde fakta er et forbruk på 9,51 liter. Det tilsvarer 0,453 liter på mila. Hårfint bedre enn Lexus CT.

Best reell rekkevidde på bare strøm oppnådde vi med en bil som ikke selges lenger...

Konklusjon

Med mindre man bor i by eller kjører veldig lite, synes jeg hybridbilene virker mer som et middel for å gi bra utslipp på papiret enn å oppnå gode klimaresultater i praksis.

Bilene var i prinsipp like bra på vår testrunde. Kjører du korte strekninger har Audien større fordeler. Gidder du derimot ikke å bruke ladeledningen, er Lexusen et mer økonomisk alternativ i det lange løp.

Du sparer 50.000 kroner på å velge Lexusen. Et perfekt valg om du liker en rolig kjørestil, for bilen er luksuriøs og stillegående. Vårt valg blir allikevel Audien. Mer effekt, godt drivverk og bedre plass er de viktigste argumentene for å betale de ekstra kronene.

Testresultat

Lexus CT200h

Luksuriøs, bra stereo, sømløst drivverk, lav pris.

Uinspirerene drivverk, sliter med DAB.

Testresultat

Audi A3 Sportback e-Tron

Sprek, lav pris.

stor kabel, litt kort rekkevidde.




Tekniske dataAudi A3 e-tronLexus CT200h
Hovedmotor:1,4 TFSI1,8 l
Drivstoff:BensinBensin
Effekt:140 hk99 hk
Ved o/min: 5200
Moment:330 Nm142 Nm
Ved o/min: 4000
Hybridmotor:ElektriskElektrisk
Effekt:102 hk82 hk
Dreiemoment:330 Nm207 Nm
0-100 km/t:7,6 sek10,3 sek
Toppfart: 180 km/t
Forbruk l/mil:0,150,36
Co2 g/km:35 g82 g
Lengde:431 cm1350 mm
Bredde:179 cm177 mm
Høyde:142 cm134 mm
Vekt:1.540 kg1370 kg
Tilhengervekt:0 kg0 kg
Bagasjerom:280 liter275 liter
Pris fra:339.500 kr287.700 kr