Det ble ikke S1 - men her er i hvertfall Audi A1 quattro, en liten kraftkar med sine 256 hester og forrykende akselerasjonsevner. Foto: Audi
Det ble ikke S1 - men her er i hvertfall Audi A1 quattro, en liten kraftkar med sine 256 hester og forrykende akselerasjonsevner. Foto: AudiVis mer

Audi A1 quattro: Råskinnet

Våre spioner og vi trodde det skulle bli RS1. Dengang ei - men det gjør ikke noe.

Automedia og vi tok feil. Det ble ikke RS1 - heller ikke S1, for den slags skyld. Bilen vi viste spionbilder av i oktober er nå løs, og den heter ganske enkelt A1 quattro.

Men navnet skjemmer ingen - denne lille tassen har ytelser det står respekt av. Med sine 256 hestekrefter skal den nemlig klare 0-100 kilometer i timen på bare 5,7 sekunder.

Den norske Audi-importøren har all grunn til å være fornøyd med salget av minstemann A1 så langt. Siden lanseringen i Norge høsten 2010 er det solgt over 1.600 biler. Nylig ble den litt større femdørsversjonen, A1 Sportback, presentert.

Veritabel gateracer

Det er i andre halvdel av 2012 den nye toppversjonen Audi A1 quattro lanseres. Motoren, den turboladede 2.0 TFSI leverer i tillegg til de nevnte 256 hestene 350 Nm og quattro firehjulsdrift i form av en Haldex-løsning bygget på en hydraulisk elektronisk styrt lamellkobling og elektronisk differensialbrems. Både chassiset og den elektromekaniske styringen er modifisert og tilpasset firehjulsdriften - A1 var ikke i utgangspunktet utviklet for å leveres med firehjulsdrift. Toppfarten på A1 quattro er oppgitt til 245 km/t og sprinten 0-100 km/t gjøres som nevnt unna på 5,7 sekunder. Kraftoverføringen skjer via en sekstrinns manuell girkasse.

Det ble ikke S1 - men her er i hvertfall Audi A1 quattro, en liten kraftkar med sine 256 hester og forrykende akselerasjonsevner. Foto: Audi
Foto: Audi
Foto: Audi
Foto: Audi
Foto: Audi
Foto: Audi
Foto: Audi
Foto: Audi
Foto: Audi
Foto: Audi
Foto: Audi
Foto: Audi
Foto: Audi
Foto: Audi
Foto: Audi
Foto: Audi


Turbindesign og høyglans

Audi A1 quattro skiller seg fra de øvrige A1-versjonene med egne designdetaljer. Bilen leveres kun i fargen "isbrehvit" med taket lakkert i sort høyglans. Også aluminiumsfelgene på 18 tommer, i turbindesign, er lakkert hvite som bilen. Den kraftige frontspoileren, "single frame" grillen i sort høyglans og de røde detaljene i frontlyktene får Audi A1 quattro til å se hakket hvassere ut. Bak er det den særegne takspoileren, bakluken med sort høyglans og ikke minst de kraftige eksospottene på hver side som røper at dette er en av få Audi A1 quattro. Bilen skal nemlig kun bygges i 333 eksemplarer.

Les også: A1 med 503 hester!

Hvor ble det av S-en?

DENNE STÅR I VEIEN: S1 var betegnelsen som ble brukt på dette rally-monsteret på 80-tallet. Legenden får kanskje beholde emblemet som en eksklusiv hyllest. Vis mer


Og her er to av elementene som blir presentert som forklaringer på at denne ikke heter S1 - "S" skal nemlig ikke være spesialserier av begrenset opplag. For øvrig er det visstnok kotyme at S-bilene har doble enderør på hver side. Betyr så dette at vi muligens kan håpe på en S1 i fremtiden? Vel, det er ikke så sikkert, selv om A1 quattro kanskje kunne være en fullskala markedstest for å finne ut hvor levedyktig/lønnsom en slik modell ville være. Men det er en tredje faktor som spiller negativt inn - og det er S1-emblemets gloriøse historie. Den legendariske "ur-quattroen" som herjet på rally-scenen på 80-tallet med stjerneførere som Walter Röhrl og Michèle Mouton.

Eget interiør

Audi A1 quattro er litt større enn en vanlig Audi A1: 399 centimeter lang, 174 centimeter bred og 142 centimeter høy. Innvendig skiller Audi A1 quattro seg ut med egne designelementer og rikholdig standardutstyr. S sportssetene er trukket i sort skinn og har røde kontrastsømmer. De røde kontrastsømmene går igjen i interiøret og på multifunksjonsrattet sitter bilens serienummer.

Velutstyrt

Blant standardutstyret finner man "xenon plus"-frontlykter, fjernlysassistent, lys- og regnsensor, parkeringsystem bak, tyverialarm, nøkkelløs betjening og cruise control. MMI navigasjon plus med DAB-radio, CD-veksler og Audi music interface i kombinasjon med Bose høytalersystem på 465 watt er også standard. Med Audi connect kan navigasjonsystemet kobles mot Google Earth og bilens passasjerer kan koble seg på bilens eget WLAN.

Hvor mye?

Av de 333 eksemplarene som skal produseres har den norske importøren opsjon på to stykker. Prisen på Audi A1 quattro er ikke klar - vi må smøre oss med tålmodighet til et godt stykke ut i neste år. Billig blir den uansett ikke - quattrosystemet betyr tillegg i pris, hestekrefter og vekt sørger for avgiftsøkning - og bilen har utstyr utover det ordinære for cirka 100.000 kroner...