Vis mer

Audi A1 med 503 hk

Når de hvitkledde doktorene fra Audi får leke seg, så skjer sånt som dette.

Audi har gjort det til en tradisjon å lansere spennende konsepter under det årlige treffet i Wörthersee. Også i år er det Audi A1 de har lekt seg med på bakrommet før showet. Resultatet er en svimlende konseptbil som gjør den lille krabaten til en av Audis raskeste.

503 hk

Ikke uventet er det rekkefemmeren på 2,5 liter som er brukt, og noe sier meg at det er trangt om plassen under panseret i den lille tassen. Denne gangen har Audi også skremt opp femmeren mer enn noen gang. I Audi A1 Clubsport quattro yter den ikke mindre enn 503 hk, og da er det selvsagt en nødvendighet at den trekker på alle fire. Maskinen er i utgangspunktet den samme som sitter i både Audi TT RS og Audi RS3. Forskjellen er likevel dramatisk med de ekstra kreftene.

Kjør det heftigste fra Audi på bane.

Raskere enn R8

Ytelsene står ikke tilbake for noe annet i Audis modellrekke. Med en akselerasjon til 100 km/t som går unna på 3,7 sekunder er den raskere enn selveste Audi R8. Er strekka lang nok, så tar det bare 10,9 sekunder før du runder 200, og det stopper ikke før du treffer 250-merket. Der er bilen sperret, men jeg kan tippe fartsfølelsen i en liten A1 er enorm når du begynner å krabbe opp i de hastighetene. Det er likevel ikke akselerasjonen fra stillestående som alltid imponerer mest, men dragene i mellom. Fra 80 til 120 km/t bruker den snaue 2,4 sekunder i 4. gir. Det sier litt om hvor leken den er.

Se bilen utvendig:


Litt DTM

De nevnte 503 hestekreftene jobber sammen med et dreiemoment på 660 Nm. Maksimalt med krefter kan du hente mellom 2.500 – 5.300 omdreininger. For å få nok luft er det naturligvis satt på en større turbolader, en oppgradert intercooler, og et eksosanlegg litt utenom det vanlige. Pipa er kjørt ut foran venstre bakhjul, akkurat som på Audi A4 DTM. Det ligger i kortene at bilen har fått en manuell girkasse, en 6-trinns løsning som sammen med firehjulsdriftsystemet er hentet fra TT-RS, og deretter oppgradert en smule.

En fet jubileumsmodell fra Quattro

Godt grep

Feste til moder jord skjer med et sett dekk i størrelse 255/30 R19, og innenfor der sitter det ventilerte skivebremser som naturligvis også er oppgraderte. For å holde hjulene til bakken til enhver tid er det satt på et justerbart dempere, og fjærer i et standard coilover-oppsett.
Innvendig er det satt inn et sett sportsstoler med en skikkelig pakke sikkerhetsseler. Deretter har de lagt inn et ekstra sett instrumenter og litt farge her og der. Resultatet er et klart oppfrisket og sporty interiør. Det eneste som da gjenstår er å få testet bilen, men hvor langt Audi tør å slippe våryre journalister i denne er det foreløpig ikke sagt noe mer om.

Se bildene innvendig: