Audi 80 2,0i 1991: Mange problemer

Bilmerke: Audi
Modell: 80
Motor: 2.0i 16v
Årsmodell: 1991
Kilometerstand: 0

Problem: Mange problemer.
Problemet er at jeg har byttet nesten alle deler inne i motorrommet, og det har vist seg at flere av delene var ødelagte + nå så har jeg funnet ut at batteriet tappes med 0.17A uten nøklene i. Jeg har tatt ut alle sikringene og releene og fortsatt fått 0.17A. I tillegg til å ha tatt ut alle 6 av de store ledningene under sikringsboksen som står ved siden av ledningen som kommer fra batteriet, uten at det hjalp noe. I forbindelse med dette så har ganske så mange pærer gått rundt cd-spilleren, og i det siste har cd-spilleren lyst uten at den står på. Men jeg vet ikke om det har noe med hovedproblemet å gjøre, for når jeg starter bilen så varierer det egentlig hvordan den går på tomgangen, men når jeg kjører så rykker den alltid når jeg kommer opp på rundt 2000 r/min. Har skiftet tempføler og tomgangen ble betydelig bedre etter det, for i starten så stoppa bilen lett som bare det. Ellers har jeg skifta til nye tennplugger, rotor og fordelerlokk. Ellers har jeg fått satt inn brukt luftmassemåler med bensinmengdemåler og trykkregulator, uten at det ble noe som helst forskjell. Når jeg trekker ut pluggen til trykkregulatoren så går den i nødmodus. Før så gikk den perfekt på tomgang, men når jeg gasser litt nå så henger den seg opp på 1200r/min og går perfekt der. Bilen er forresten total overhalt og problemene er gamle problemer bortsett fra problemet med rykkinga som kom rett etter at jeg hadde vært på et verksted for å finne feilen som var tempgiveren der dem bytta mine splitter nye originale tennplugger fra Møller Bil til noen billigere som skal passe til min bil ifølge Bosch. Dagen etter så begynte den å smårykke til den tilslutt rykket så voldsomt som den gjør i dag + oljelampa lyste, noe den ikke vil lenger ettersom jeg byttet den. Har hørt flere som har samme problemet med rykkinga med samme type bil, så dette er noe som går igjen på denne typen bil. Jeg må vel spraye ned bilen med startgass enda en gang for å se om det hjelper noe, ellers vet jeg nesten ikke hva jeg skal gjøre, for alle målere og instrumenter er nye.

Håper på svar og takker for alle tips jeg kan få, takk takk.

Svar: Her var det vanskelig å få tak i problemene dine. For det første så ser det ut som om du har problemer med strømtapp selv om det er veldig lite. 0,17 ampere kan være spilleren som lyser litt i displayet eller andre små forbrukere som klokka. Det er faktisk bare ca 2 watt og skal normalt ikke være noe problem for et friskt batteri dersom det ikke er snakk om mange dager bilen skal stå stille. Når det gjelder motoren din så kan det være fordi motor får falsk luft i mellom gasspjeld og topp fordi en av pakningene eller vakuumslangene ikke er i orden. Men det har du jo sjekket. Ellers må du få et bilverksted til å måle følere og justere de deler i innsprøytingen som må justeres.