Vis mer

Audi 1+1 Urban Concept

Sånn kan det gå når man lager biler av tomflasker.

Bybiler er i planene for de fleste bilprodusentene, og nå begynner de store leverandørene å slå på stortromma. Ikke før er vi kommet tilbake fra en visning av BMW sin nye i-serie, før også Audi forteller at de har et og annet å vise oss. På bilutstillingen i Frankfurt skal de nemlig ha med seg en 2-seter, hvor setene sitter asymmetrisk plassert. Dette er praktisk fordi doningen dermed tar mindre plass i bredden, samtidig som bilen – eller hva vi skal kalle den – opprettholder sin logiske form. Setene inngår for øvrig som en del av selve cockpitkonstruksjonen.

En glinsende Audi av de sjeldne

Kommer, kommer ikke

Audi presiserer at dette er en teknisk studie, og sier lite om hvorvidt den noen gang er tiltenkt veien. Prinsippene er derimot veldig interessante, og Audi forteller at bilen skal ha lav vekt, og høy effektivitet. Alt som dermed kan skrelles bort av unødig vekt er med andre ord borte.

Vis mer


Karbon og plast

Urban Consept er en fullelektrisk sak med to elektromotorer. Konseptbilen er utstyrt med Lithium-Ion batterier. Bilen har ingen tradisjonelle dører, men et tak som skyves bakover når man skal ut og inn av bilen. Kanskje dette betyr at du kan bruke den som en kabriolet når sola skinner? Karosseriet er for øvrig laget av CRP, en ordinær termoplast som har fått innblandet karbonfiber som en slags armering. Resultatet er et utrolig sterkt og lett materiale, som i fremtiden kommer til å bli veldig mye brukt i bilproduksjon.

Prøvekjørt: Audis minste til nå

Store eller små?

Hjulene på konseptbilen er faktisk så store som 21 tommer. Dette er en trend vi faktisk kan risikere å se på flere av de mindre bilene fremover, for de kompenserer med å gå ned på bredden. Her får Audi en kamp fra dekkleverandøren Michelin, som mener det er bedre å gå ned til 10” hjul og heller opp på bredden. Diskusjonen er i gang. Først må vi se om Audi Urban Consept i det hele tatt får se dagens lys.

Vis mer