Audi 100 2.0i 1992: Turtallet henger

Bilmerke: Audi
Modell: 100
Motor: 2.0i (fra '95 A6)
Årsmodell: 1992
Kilometerstand: 293.000 (motor ca. 243.000)

Problem: Turtallet henger.
Har problemer med at turtallet henger igjen i cirka 1 sekund etter at pedalen slippes. Dette gjelder kun når motoren har motstand. Turtallet faller ned som det skal dersom jeg står stille. Om jeg holder jevn fart og gir ørlite gass rykker bilen kraftig. Bilen rykker også ved sakte køkjøring hvor det kun gis litt gass. Ellers går motoren som den skal - helt jevn tomgang og drar jevnt og fint helt fra bunnen av. Har byttet rotor, fordelerlokk, plugger, pluggledninger og luftfilter. Har hatt bilen på Møller og de har bla renset gasspjeldhus og byttet potensiometer til gassen uten forbedring. Har heller ingen vakuumlekkasjer. Har hatt 2 diagnosetimer uten at de kan forklare meg hva feilen er - de har bare byttet litt deler og sagt den er ok. Feilen er lik både når motoren er kald og varm.
Håper du har en idé om hva jeg burde sjekke, for begynner å bli litt fortvilet.

Svar: Nå skulle jeg hatt svaret klart ja. Etter 2 timer med diagnostisering på Møller så bør nok de ha en bedre forutsetning til å finne feilen vil jeg tro. Men noen ganger er det ikke så lett å finne noen feil. Feilen kan muligens ha noe med byttingen av motor å gjøre, enten at det er feil i ledninger eller at komponenter ikke passer sammen. For eksempel en luftmassemåler kan fuske men vi klarer ikke se det med diagnoseapparatet. En føler kan gi et signal som blir feiltolket av styreenheten fordi det er en liten feil i elektronikken og nye styreenheter koster som kjent noen tusenlapper! En annen måte å finne slike feil på er å bruke et scoop, for eksempel en Fluke. Denne kan mange ganger oppfatte feil på en mye bedre måte enn et originalt diagnoseapparat, men da må brukeren vite hvordan man bruker apparatet skikkelig.