Rune Martin Nesheim ga alt i stortesten av dashboard-kameraer. Foto: Jamieson Pothecary
Rune Martin Nesheim ga alt i stortesten av dashboard-kameraer. Foto: Jamieson PothecaryVis mer

Åtte dashbord-kameraer testet

Youtube renner nesten over av filmklipp fra bilulykker og naturfenomener, og nå er kameraene på full fart inn i Norge. Men hvilket skal du kjøpe? Det får du svaret på her.

Mange bilførere i Europa har utstyrt bilene sine med såkalte dashcam, eller på norsk: Fastmonterte kameraer som filmer kontinuerlig mens du kjører.

Grunnen er enkel: De har veier og en trafikkultur som er en helt annen enn den vi er vant med, og flere forsikringsselskapene gir også rabatt i premien dersom du kommer med videobevis.

Nå er det flere land som følger etter. Så langt er Norge ikke et av dem, men det hindrer likevel ikke nordmenn fra å kjøpe seg et selv.

Stort utvalg

Det er allerede mange kameraer å velge mellom på diverse nettsteder, og vi har testet åtte modeller som plasserer seg fra de rimeligste til de dyreste.

Og det er bare å konstatere at kvaliteten er mildt sagt varierende.

Vårt råd er uansett at du bør styre unna de billigste alternativene. Tusenlappen du betaler ekstra tjener seg nemlig fort inn dersom du klart og tydelig kan lese skiltnummer og se personer i bildet.

Vi hopper like godt rett til konklusjonen på de enkelte kameraene. Mer om hvordan testen er gjennomført, og hva du bør tenke på før du bestemmer deg får du lenger ned på siden!

Testvinneren!

Testresultat

DOD LS430W

Enkel og feilfri. Kult med speedometer. Veldig bra bilder under alle forhold. Lite format på kamera og sugekoppbrakett.

Billig utseende


Vis mer


Du kan legge inn varsler for fartsgrenser, og 430 går over til digital hastighetsvisning om du ønsker riktig fart. Flott visningsprogram for PC når du skal se gjennom filmene. G-sensor registrerer brå bevegelser og skrivebeskytter disse filene.

Minispesifikasjoner: Full HD 1080, opp til 32 GB Micro SD-kort, 140 kameravinkel, 2,7» skjerm, GPS, G-sensor, Bevegelsessensor.

Se DOD LS430W i aksjon her. Kort oppsummering under videoen:

Trafikk: Skarpt. Litt mørk eksponering. Leser trafikk, lysregulering og skilter ok.

Inn i tunnel: Skarpe detaljer langs veggen og langt framover i tunnelen, bra kontroll på lys. Separerer lyskildene best.

Ut av tunnel: Rask blender. Bilen foran har naturlig farge, og man klarer nesten å se skiltnummeret få meter utenfor tunnellen.

Motlys: En anelse mørkt bilde, spesielt på omgivelsene, men det sikrer optimal skarphet i bilen foran. Bra kontroll på motgående lys.

Skumring: Bildet ser noe mørkt ut, men ved zoom er det skarpere enn samtlige av konkurrentene.

2. Plass:

Testresultat

DOD LS330W

Lite, lett og skjønne, flott visningsprogram som popper opp på PC når man laster inn minnekort.

Ekstern GPS antenne (ekstrautstyr). Den hadde noe problem med et micro SD-kort som plutselig ikke lot seg lese hverken på PC eller dashcam.


Vis mer


Sammen med storebror DOD LS430W har den kompakte mål og testens minste sugekopp med kulehode. Den er altså lett å gjemme bak speilet.

Den har ikke innebygget GPS, men antenne kan kjøpes ekstra. Med GPS får du fartsmåling og koordinater i bildet. DOD har et flott medfølgende visningsprogram med kart som gjør det enkelt å navigere i filmklippene.

Minispesifikasjoner: Full HD 1080, opp til 32 GB Micro SD-kort, 140 kameravinkel, 2,7" skjerm, G-sensor, bevegelsessensor, og mulighet for ekstern GPS-antenne.

Se DOD LS330W aksjon her. Kort oppsummering under videoen:

Trafikk: Best av alle i denne kategorien. Skarpt bilde, men trekk for ikke å gjengi riktig lys på biler og trafikklys.

Inn i tunnel: Bra kontroll på det gule lyset. Skarp asfalt og detaljer på siden.

Ut av tunnel: Fullt mulig å se biltype og man kan lese skilter. Man kan se tegning av skiltnummeret. Lysere, men også mer pixler. Vanskelig å lese vegskiltene.

Motlys: Bra gjengivelse av lys. Mye tegning i natur og himmel. Takler motlys og billys.

Skumring: Utrolig bra på å hente frem lys. Bra tegning i hele bildet og sylskarpt i mørket.

3. Plass:

Testresultat

Lukas Blackbox LK-7900

Et stabilt kamera som aldri feilet under uken vi brukte det. Tar opp hendelser med stor G-kraft i egen «Event»-mappe som ikke blir overspilt ved neste loop.

Filmer i korte sekvenser og lager ikke overlapp. Mister dermed alltid noe under filmingen.

Vis mer






Lite kamera med fast feste med ett ledd som tapes i ruta. Avhengig av å stå ganske midt i ruta. Linse fra Sony med UV-filter. Ingen skjerm og enkel stemmestyrt meny. Enkel å sette opp og enkel i bruk. Det er lett å finne filmene på minnekort, og den deler inn i kjøring, event og parkeringsmappe. Klokke og filmoppløsning ferdig innstilt. Havner på tredje plass da den er dyrere enn DOD LS330W.

Minispesifikasjoner: Full HD 1080, opp til 32GB SD-kort, 120º kameravinkel, GPS, G-sensor, bevegelsessensor.


Oppsummering Lukas Blackbox LK-7900:
Trafikk: Bildet er noe lenger unna enn de andre, pga. stopp i filmingen. Det kan være uheldig ved et uhell.

Inn i tunnel: Riktig farge. Lys gror ikke sammen. Skarpt.

Ut av tunnel: Skarpt bilde, men så mye pixler at man ikke kan lese skiltene.

Motlys: Riktig lys, men bare såvidt man ser skiltene.

Skumring: Naturtro fargegjengivning. Lett å lese skiltene.

4. Plass

Testresultat

Blackvue DR380-HD

Plug and play. Bare å høre på stemmebeskjedene under innstilling. Testens minste i ruta.

Hadde den hatt filmkvalitet som hos testvinneren, ville den vært min favoritt.


Vis mer


Testens minste kamera. I minnebrikken ligger en lekker filmavspiller med kalender, tidslinje, kart, osv. Den legger filmene i filer for parkering, hendelser og vanlig kjøring, har kart og mulighet til å bestemme fart på filmen.

Den spiller neste fil automatisk. Lekker sak, som filmer greit. Har en genial holder med en enkel knapp som løser ut kameraet.

Minispesifikasjoner: Full HD 1080, < 32gb Micro SD-kort, 120 kameravinkel, G-sensor, Innebygget GPS-antenne, App til iPhone og Android.

Se Blackvue DR380G-HD i aksjon her, oppsummering under videoen:


Trafikk: Bra fargegjengivning på trafikklys og omgivelser. Video blir litt pixlete, men kan lese skiltene.

Inn i tunnel: Her gror alt sammen og det klarer hverken å holde kontroll på fokus eller lys.

Ut av tunnel: Litt sen blender, så bil er helt utbrent. Kan såvidt tyde et skilt.

Motlys: Lyst fint bilde med tegning i vegetasjon, himmel. Skarpt nok.

Skumring: Fint og lyst bilde til tross for en mørk, skytung himmel.

5. Plass

Testresultat

Blackvue DR500GW-HD WIFI

Design. Man vil jo helst glemme at man har kameraet. Plug and play. Bare å høre på stemmebeskjedene under innstilling.

Må i bruksanvisning for å finne passord til wifi.

Vis mer




Blackvue DR500GW-HD Wifi er testens hitech-kamera. Det finnes ikke skjerm, her må du bruke en app som gir deg filmen rett på telefonen. Lekker minimalistisk design, og en genial holder med en enkel knapp som løser ut kameraet.

I minnebrikken ligger en lekker filmavspiller med kalender, tidslinje, kart, osv. Avspilleren legger filmene i filer for parkering, hendelser og vanlig kjøring. Den har kart, kalender og mulighet til å bestemme fart på filmen. Den spiller neste fil automatisk.

Minispesifikasjoner: Full HD 1080, opp til 32GB Micro SD-kort, 123 kameravinkel, G-sensor, Innebygget GPS-antenne, App til iPhone og Android.

Se Blackvue DR500GW-HD Wifi i aksjon her, kort oppsummering under videoen:

Trafikk: Riktig fargegjengivning, men så store pixler at man ikke kan lese skiltene.

Inn i tunnel: Mister litt kontrollen. Uskarpe tunnelsider, og belysning gror sammen. Riktige farger, men igjen med så store pixler at man ikke får fram info i bildet.

Ut av tunnel: Bildet ser helt riktig ut, helt til man zoomer inn.
Motlys. Fin kontroll på himmel og motgående kjørelys. Mørk i vegetasjon og så pixlete at man ikke ser skilter.

Skumring. Man ser lett skilter når man ser bilen litt på siden. Skiltet rett forfra klarer ingen av kameraene. Det får sterk belysning av frontlyktene.

6. Plass

Testresultat

DOD V680L

Enkelt, lite og billig.

Minnekorttull og tar mørke filmer. Fikk opp flere minnekortfeil, og hatt uforståelige driftsstopp.


Vis mer


Enkel å navigere gjennom menyer på flippskjermen. Tar liten plass i ruta takket være størrelse og liten sugekoppbrakett med kulehode.

Minispesifikasjoner: Full HD 1080, opp til 32 GB SD-kort, 120 kameravinkel, 2,4» skjerm, G-sensor og bevegelsessensor.

Se DOD V680L i aksjon her, kort oppsummering under videoen:

Trafikk: Litt mørk eksponering. God gjengivelse av billys og trafikklys, men så å si umulig å lese skilter.

Inn i tunnel: Noe gulstikk og ikke helt skarpt.

Ut av tunnel: Sen tilpasning av dagslys. Umulig å gjenkjenne bilen foran.

Motlys: For mørk eksponering.

Skumring: Litt dårlig til å hente fram lys og farger i de mørke partiene, men overrasker positivt med at man kan lese skiltnummer.

7. Plass

Testresultat

Smart Cam 2,4 LTPS

Billig og liten brakett.

Noe følsomt for minnekort, og følger ikke alltid filmintervallene man har stilt inn. Den gir dessverre hull mellom filmsekvensene


Vis mer


Smart Cam 2,4 LTPS er et lite kamera, men det hjelper lite når det har testens største og minst praktiske sugekoppfeste med to faste ledd.

Enkel meny som er lett å navigere i.

Full HD 1080, opp til 32 GB SD-kort, 120 kameravinkel, og 2,4" skjerm.

Se Smart Cam 2,4 LTPS i aksjon her, kort oppsummering under videoen:


Trafikk: Grumsete mørkt bilde. Umulig å lese skilt, men skiller mellom farger på trafikklys.

Inn i tunnel: Veldig rødstikk, og lampelys gror voldsomt sammen.

Ut av tunnel: Sen blender gir dårlige bilder inn og ut av tunneler. Kan ikke se hvilken bil som er foran.

Motlys: For mørk blender, men fordelen er at man så vidt kan tyde skiltene.

Skumring: Klarer ikke å gjengi naturlige farger, men er i det minste skarpt nok til å kunne lese skilter.

8. Jumboplass:

Testresultat

HD Dual Lens-Car Camera

Har virket smertefritt hele tiden. Genialt konsept. Speil skal man jo ha uansett.

Med strøm, kamera nummer to og GPS-antenne blir det mange ledninger å trekke. Litt for dårlige kameraer.


Vis mer


HD Dual Lens-Car Camera skiller seg fra de andre ved å være et speil man setter utenpå bilens originale. Skjermen er altså innebygget i speilet. Omtrent samme menyer som de andre. Et ekstra kamera til å sette i bakruten.

Minispesifikasjoner: HD 720, opp til 32 GB Micro SD-kort, 120 kameravinkel, G-sensor, Klargjort for GPS-antenne.

Se hvordan den klarer seg i aksjon her, kort oppsummering får du under videoen:


Trafikk: Bra fargegjengivelse, men veldig uskarpt.

Inn i tunnel: Ser tilforlatelig bra ut, men lyset gror igjen.

Ut av tunnel: Biler er ugjenkjennelige og skilter uleselige fordi den fortsatt er i tunnelmodus.

Motlys: Det er mulig å se hva slags bil det er, men alt for mye kontrast.

Skumring: Naturlig fargegjengivelse og man kan kjenne igjen biltype.

Hva er spesielt med dashbordkameraer?

Felles for de fleste kameraene er funksjoner som automatisk start når du starter opp bilen, og en G-kraftsensor som gjør at kameraet filmer dersom den registrerer bevegelse i bilen eller om man oppnår høyere G-krefter enn normalt under kjøring.

Flere har også bevegelsessensorer som starter filming når noe foregår innenfor kameraets rekkevidde når bilen står stille.

Menyene er derimot ganske like hos produsentene.

Man stiller ønsket oppløsning, dato, tid, språk osv. Noen av kameraene har manuell innstilling for dag og natt, mer eller mindre lysstyrke, flere følsomhetsgrader på G-kraftmåleren, innebygget LED-lys som slår seg på i mørket osv. Noen har skjermer, andre ikke.

Slik lagres filmene

Filmen lagres på minnekort, og når det er fullt, begynner kameraet på nytt igjen - slik at du spiller over de eldste filene på minnekortet. Hvor lang historikk du har, avhenger av valgt oppløsning og størrelse på minnekort.

Samtlige av modellene i denne testen kan ta 32 GB minnekort, som holder til rundt 9 timer filming med høyeste oppløsning før de blir overspilt. Enkelte kameraer skrivebeskytter forøvrig opptak utløst av G-sensor, akkurat det kan være praktisk om du skulle bli påkjørt.

Hvor lange filmklippene skal være bestemmes ofte i menyen, gjerne på 2, 5 og 10 minutter, eller ett eneste langt klipp. Personlig synes jeg fem minutter gir enkel navigering når man skal lete frem klipp senere. Alle har mikrofon og høyttaler og bevitner til enhver tid hva som blir sagt, om du ikke slår av funksjonen.

Med eller uten GPS

De billigste kameraene har hverken innebygget GPS eller G-sensor. Noen har mulighet for ekstern GPS-antenne. Med GPS får du bevist hastighet, vist et kart på hvor du har kjørt og nøyaktige koordinater for hvor en eventuell ulykke har skjedd.

Slik testet vi

Vi brukte alle kameraene samtidig for å oppnå identiske arbeidsforhold. Vi stilte også samtlige kameraer på høyeste oppløsning. Enkelte kameraer har egen mulighet til å styre blender og har natt- og dag-funksjon.

Vi mener imidlertid at slike kameraer skal være så enkle i bruk at alt bør fungere på Auto, og stilte alle inn på dette. De skal brukes daglig, og det skal ikke være nødvendig å finstille et slikt kamera før hver enkelt kjøretur.

Vi valgte å teste alle kameraene samtidig for å sikre like forhold. Men da hadde vi også hanket inn en erfaren sjåfør. Foto: Ida Nesheim Vis mer


De fleste kameraene har LED-lys som tilleggsfunksjon. De forstyrrer på kveldstid og lyser kun få meter, så denne funksjonen ble slått av. Funksjon kan likevel være aktuell på parkert bil dersom du vil at kameraet skal belyse de som er borti bilen din. Vær likevel obs på at du også kan risikere at vedkommende heller knuser ruta og tar med seg beviset.

De fleste kameraer ser uansett mer enn bra nok i vanlig lys. Våre filmer viser de verste forholdene der ser man store forskjeller. Det som virkelig skiller de gode fra de dårlige kameraene er nattkjøring, motlys og raske lysendringer, for eksempel på vei ut av en tunnel.

Alle kameraene ble plassert i fryseren for å se om de tålte kulde. Det gjorde de. Foto: Rune Martin Nesheim Vis mer


Tåler de den norske vinteren?

Siden det ofte er kaldt i Norge må kameraene også virke når bilen er nedkjølt. Alle kameraene ble derfor testet for kulde fra -25 grader. Den gode nyheten her er at samtlige klarte seg fint når de igjen ble tilkoblet strøm. Batteriene fungerte derimot dårlig i kulda, så har det vært kaldt må du huske å ta med deg strømkabelen.